مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی تشریح کرد:

برنامه‌های دولت یازدهم در بخش مسکن

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های کلی دولت یازدهم در حوزه مسکن و شهرسازی را تشریح کرد.

برنامه‌های دولت یازدهم در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، عباس آخوندی در توضیح سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، بازنگری و به‌روزرسانی طرح جامع مسکن به‌عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق سال 1404، برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن و در نهایت تدوین برنامه مشترک (مسکن اجتماعی) بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را سه هدف مهم دولت یازدهم در این بخش عنوان کرد.

    به گفته وی، در بخش بازنگری و به‌روزرسانی طرح جامع مسکن به‌عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق سال 1404 برنامه‌های پیشنهادی در قالب محورهای هفت‌گانه طرح جامع، عمدتا به دو بخش برنامه‌های نهادسازی و برنامه‌های عملیاتی تقسیم شده تا نقشه راه بخش مسکن تدوین شود. همچنین در بخش برنامه‌ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن نیز 14 راهکار اندیشه و طراحی شد که بخشی از آنها به اجرا درآمد یا در مراحل نهایی شدن برای اجرا قرار دارد. ارائه پیشنهاد کسب موافقت اولیه برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن، افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم بخشی از این سیاست‌ها هستند.

    آخوندی افزود: در بخش تدوین برنامه مشترک اجرای طرح مسکن اجتماعی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصویب طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی اجرای این برنامه در دستور کار قرار گرفت. وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه شهرسازی، اصلی‌ترین بحثی که در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌کردیم بحث ایجاد انضباط شهری بود. وی افزود: معتقد هستم مساله جدی ملی ایران، بی‌انضباط شهری است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. آخوندی گفت: فقط در تهران 3 میلیون و 900 هزار واحد مسکونی وجود دارد. مفهوم 3 میلیون و 900 هزار واحد مسکونی در تهران به این ‌معناست که چیزی در حدود 13 میلیون خانوار می‌توانند در پایتخت، زندگی کنند. حال آنکه جمعیت تهران 6/ 8 میلیون نفر است و تعداد زیادی نیز در تهران در شرایط بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند. اینها نشان‌دهنده بروز ایرادات اساسی در حوزه شهرسازی و تامین مسکن پایتخت است. آخوندی تاکید کرد: تمرکز ما در بخش مسکن، عمدتا بر بافت‌های فرسوده، بافت‌های میانی شهرها و بافت‌های حاشیه‌ای است. وی تصریح کرد: طی سال‏‌های گذشته شهرهای ما از درون فرسوده و از برون گسترده شده‌‏اند. این اتفاق از یکسو به اتلاف سرمایه‌های اجتماعی، انسانی، فرهنگی و اقتصادی شهرها و از سوی دیگر به بالارفتن هزینه خدمات شهری منجر می‌شود. وزیر راه و شهرسازی گفت: زمانی در توسعه شهری ساخت شهرهای جدید یا آماده‏‌سازی شهرهای بزرگ و اطراف آن پیگیری می‌شد؛ اما در حال حاضر تقریبا به مرحله اشباع شهرنشینی رسیده‌‏ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی