مدیران خودروعصر اعتبار

نوروز فرصتی برای تهرانگردی

عصر ساختمان- برخی تهرانی‌ها پایتخت را از هر شهر دیگری در نوروز دیدنی‌تر می‌دانند و برخی دیگر سفر به تهران را در نوروز انتخاب کرده‌اند برای این افراد تورهایی پیش‌بینی شده تا بیشتر با شهر آشنا شوند.

نوروز فرصتی برای تهرانگردی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل ازمهر, تهران جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مدرن دارد. اگر کسی بخواهد در نوروز به موزه برود تنها دیدن کاخ سعدآباد در یک روز کفایت نمی‌کند و باید برای آن حداقل دو روز زمان گذاشت. دیدن کاخ نیاوران و کاخ گلستان نیز هر کدام یک روز زمان می‌برد.

    غیر از کاخ موزه‌ها می‌توان به دیدن موزه‌های پراکنده دیگر در شهر رفت. یکی از این پیشنهادها رفتن به خیابان 30 تیر است که آن را خیابان چهار ادیان نیز می‌نامند چون از چهار دین، چهار مکان دیدنی و مذهبی در این خیابان وجود دارد. حتی می‌توان از اول خیابان 30 تیر در تقاطع خیابان امام خمینی شروع کرد و اول سری به موزه ملی ایران زد و بعد به موزه آبگینه، موزه مردم شناسی مانوکیان، موزه علم و فناوری، کلیسای حضرت مریم رفت و در کوچه پس کوچه‌های آن خانه‌های قدیمی‌زیادی را مشاهده کرد حتی می‌توان در این خیابان کافه‌ها و شیرینی فروشی‌های قدیمی، مدارس تاریخی و مغازه‌های قدیمی‌زیادی را دید و تجدید خاطره کرد.

    بافت تاریخی تهران که شامل پامنار و گذر امامزاده یحیی و بازار تهران می‌شود به دلیل خلوتی تهران در ایام نوروز یکی از پیشنهادات جذاب به شمار می‌آید آن هنگام که افراد برای دیدن خانه دبیرالملک، خانه مهرانگیز کامبیز، امامزاده یحیی، خانه نان و نمک فخرالملوک و موزه آیت‌الله مدرس، حمام نواب و سرای کاظمی‌به بافت تاریخی می‌روند و یا به شمال شهر رفته و از امامزاده صالح به همراه موزه دکتر حسابی، موزه موسیقی و موزه سینما در باغ فردوس دیدن می‌کنند. این روزها سورتمه تهران، باغ پرندگان، دریاچه چیتگر، باغ وحش ارم و دارآباد و برج میلاد و باغ موزه‌های دفاع مقدس و قصر نیز گردشگران و تهرانی‌های زیادی به خود می‌بینند. حتی این روزها افراد فرصت می‌کنند به شهر سینمایی دفاع مقدس و یا غرالی بروند و از محل فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌های تاریخی دیدن کنند.

    در میانه شهر و بافت مرکزی تهران هم می‌توان به میدان امام خمینی(ره) رفت و از همان جا سری به موزه عبرت زد و پس از دیدن موزه مقدم در میدان حسن آباد به عنوان گران ترین خانه تاریخی تهران در دهه 40 از میدان بهارستان گذر کرد و بهار را در باغ نگارستان حس کرد و عمارت مسعودیه را در کنار این باغ به نظاره نشست.

    این روزها غیر از باغ نگارستان باغ گیاهشناسی نیز دیدنی است به خصوص دیدن گیاهان رنگارنگی که تازه بهار شکوفا می‌شوند می‌توان در باغ گیاهشناسی درختی با شکوفه‌های صورتی دید و در چند قدیمی‌آن زیر خوشه‌های اقاقیا نشست و بوی خوش بهار را استشمام کرد.

    در همین بافت تاریخی تهران چندین جاذبه گردشگری و تاریخی وجود دارد که با یک بار رفتن نمی‌توان همه آن‌ها را دید برخی از این آثار در ترافیک روزهای دیگر تهران از نظرها دور مانده‌اند اما ایام نوروز فرصتی برای دیدن بهتر آن‌هاست مانند موزه ملک، سردرباغ ملی، ساختمان شهربانی سابق، میدان ارگ و خیابان باب همایون و مسجد ارگ.

    شهر ری نیز از آن دسته پیشنهاداتی است که با یک روز نمی‌توان سر و ته آن را دید و باید برایش چند روزی وقت گذاشت. در نوروز می‌توان به گورستان ابن بابویه رفت. در این گورستان مشاهیر زیادی دفن هستند. علی اکبر دهخدا، میرزاده عشقی، جهان پهلوان تختی و... برخی از افراد دفن شده در این گورستان هستند. چشمه علی شهرری نیز از قدیم یکی از جاذبه‌های توریستی روستا بوده است به همراه حرم حضرت عبدالعظیم که از همه قشر افراد برای زیارت به آنجا می‌روند.

    برج طغرل  را نیز می‌توان جزو سه برج مطرح تهران همراه با برج آزادی و برج میلاد به حساب آورد که دیدن آن هم خالی از لطف نیست.  شهر ری غیر از این آثار، بناهای فاخر دیگری نیز دارد که با شناسایی هر کدام می‌توان فهرست جاذبه‌های ری را بیشتر کرد. مانند آتشکده ری و یا دژ رشکان و...

    به همه این جاذبه‌های گردشگری در شهر تهران می‌توان خانه مشاهیر و شخصیت‌ها را نیز اضافه کرد مانند موزه چمران، خانه شهید رجایی، دکتر موزه انتظامی، موزه شهید بهشتی، موزه امیر جاهد، موزه استاد صبا، خانه پروفسور عدل و...

    این جاذبه‌ها تنها در تهرانی است که بیشتر افراد تصویرشان از آن یک شهر آلوده و پر ترافیک است اما دیدن جاذبه‌های طیبعی آن مانند بوستان‌ها و باغات حتما تصورشان را از این شهر آن هم پس از بارانی که ساعاتها باریده، با هوایی که از وجود خودروها پاک شده، تغییر خواهد داد. به خصوص اگر به جایی مانند پارک چیتگر سری بزنند و در توچال و یا دربند کوهنوردی کنند و به ارتفاعات کوههای نزدیک امامزاده داوود بروند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو