مدیران خودروعصر اعتبار

چرخی در بزرگترین پارک مینیاتوری کشور

عصر ساختمان- بزرگترین پارک مینیاتوری کشور است، با هدف معرفی بناهای تاریخی و آثار شاخص معماری در ایران، احداث شده است.

چرخی در بزرگترین پارک مینیاتوری کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سابقه‌ طراحی و اجرای پارک‌های مینیاتوری در جهان به سال 1980در کشور ایتالیا برمی‌گردد و از آن تاریخ تاکنون 10 پارک مینیاتوری در کشورهای مختلف جهان از جمله هند، سنگاپور، چین و ترکیه با هدف معرفی و انتقال فرهنگ و تاریخ ملل اجرا شده ‌است. 
    این پارک با مساحت 80هزار متر مربع شامل دریاچه مصنوعی، فضای سبز، زمین بازی کودکان و مسیر مینیاتوری مخصوص است. علاوه بر مسیر مینیاتوری، مسیر قطار با 3 ایستگاه نیز نیز در آن پیش‌بینی شده ‌است که در آینده امکان بازدید گردشگران را به صورت سواره فراهم خواهد آورد. 
    هم اکنون در فاز اول و به‌ترتیب قرار گیری در مسیر مینیاتوری، 9 ماکت آرامگاه عطار از استان خراسان رضوی، روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی، تخت جمشید واقع در استان فارس، باغ شاهزاده ماهان در کرمان، آرامگاه فردوسی در نزدیکی مشهد، ایستگاه راه‌آهن مشهد، سد کارون 3 در استان خوزستان، فرودگاه مشهد و پل خواجو واقع در اصفهان در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته است. 
    در پارک مینیاتوری مشهد فضای بازی کودکان با هدف ایجاد محیطی مفرح و شاد از بازی‌های اصیل ایرانی برای کودکان، با مساحت حدود 400‌ متر مربع در نظر گرفته شده است که خود شامل مسیر رالی ماشین‌های اسباب بازی و فضای منچ و مارپله است که کودکان در آن بازی می‌کنند. 
    در قسمت مرکزی این پارک ساختمان تراس تماشا به ارتفاع 14.6 و با طراحی خاص و سنتی، چشم‌اندازی زیبا از قسمت‌های مختلف این پارک ارایه می‌دهد و نیز به تازگی دوربین‌های شکاری مخصوص به‌منظور ایجاد دید مناسب و بررسی دقیق‌تر المان‌ها، در جلوی این ماکت‌ها نصب شده است. 
    نکته جالب توجه در پارک مینیاتوری مشهد، وجود انواع گونه‌های گیاهی و تزیینی در کنار دریاچه مصنوعی با مساحت 2 هزار متر مربع در این پارک است که به محیط پارک مینیاتوری زیبایی خاصی بخشیده است. همچنین به‌منظور راحتی بازدیدکنندگان فضای پارکینگ در قسمت غربی پارک و با گنجایش 200خودرو در نظر گرفته شده ‌است. 
    صادق آرام، یکی از باردیدکنندگان این پارک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با انتقاد از تعداد کم المان‌ها در این پارک، اظهار کرد: به طور اتفاقی و از طریق دوستانم در دانشگاه با پارک مینیاتوری آشنا شدم و اکنون نیز با استفاده از ردیاب جی پی اس توانستم مکان دقیق این پارک را بیابم. درختان پارک کوتاه هستند و فضای مسقف و مناسبی برای استراحت بازدیدکنندگان در روزهای آفتابی وجود ندارد.
    علیرضا طوسی، یکی دیگر از بازدیدکنندگان پارک مینیاتوری عنوان کرد: دستیابی مردم به این پارک به خصوص برای زائران دشوار است زیرا این پارک از مرکز شهر بسیار دور است، درباره محل دقیق پارک نیز که از مردم سوال می‌کردیم اغلب اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.
    در کنار ویژگی‌های مثبت این مکان دیدنی، می‌توان از تعداد کم ماکت‌ها، نبود اطلاع‌رسانی‌مناسب پیرامون این پارک و نیز موقعیت مکانی دورافتاده در شهر برای گردشگران به‌عنوان انتقاداتی که به پارک مینیاتوری مشهد وارد است، نام برد. این پارک مینیاتوری در بلوار الهیه، سجادیه 26 قرار گرفته است و در تاریخ 16‌خرداد سال 95 به بهره‌برداری رسید.
    خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: هم‌اکنون 10المان در پارک مینیاتوری نصب شده است و در سه ماهه اول سال 96، 4 المان افزوده خواهد شد. در حال نصب المان‌ها هستیم و هرساله تعدادی المان را اضافه می‌کنیم.
    وی گفت: اعتبارات‌مان در این بخش مقداری کم بود، قیمت المان‌ها نیر بسته به شکل آن با یکدیگر تفاوت دارد، امسال 2 میلیارد و 800 میلیون تومان و تقریبا برای هر المان 600 میلیون تومان هزینه شد.
    کاظمی درباره گروه‌های سازنده المان‌ها گفت: طی فراخوانی که در روزنامه‌ها اعلام می‌کنیم گروه‌های مختلف ایده‌های خود را ارائه می‌کنند و بعد ایده‌های برتر انتخاب می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی