مدیران خودروعصر اعتبار

یک استاد دانشگاه:

ایران چهارمین تولید کننده بزرگ سنگ جهان

عصر ساختمان- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک معتقد است: ایران به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ جهان در زمینه سنگ تزئینی و نما، دارای مزیت نسبی صادراتی است، اما حدود ۹۸ درصد تولید خود را در بازار داخلی به مصرف می رساند .

ایران چهارمین تولید کننده بزرگ سنگ جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، رضا احمدی در پژوهشی که فصلنامه سنگ و معدن آن را در تازه ترین شماره خود به چاپ رسانده، آورده است: آمارها نشان می دهد سهم جهانی صادرات سنگ ایران به میزان 0.42 درصد است ، درحالی که قاره آسیا با تولید 53 درصد از سنگ های جهان، بیشترین سهم را از آن خود ساخته است .
    بررسی های بین المللی نشان می دهد که چین، ایتالیا، ترکیه و هند در صدر فهرست تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ جهان قرار دارند .

    ** بیش از 55 درصد معادن سنگ فعالند
    آمارهای منتشر شده در سال 1393 نشان داد که تعداد 2 هزار و 222 معدن سنگ تزئینی و ساختمانی در کشور وجود دارد که از این رقم یکهزار و 225 معدن فعال و بقیه راکد یا در دست تجهیز قرار دارند .

    ** فعالیت بیش از 6 هزار واحد سنگبری
    براساس پژوهش انجام شده، تعداد واحد های سنگبری و فرآوری در این بخش به بیش از 6 هزار کارخانه یا کارگاه می رسد که در سطوح بزرگ، متوسط و کوچک فعالیت دارند، اما در زمینه نوسازی و بهسازی این واحدها آمار رسمی در دسترس نیست .
    برآورد شده برپایه آمارهای غیر رسمی، بیش از 40 درصد واحد های سنگبری کشور فرسوده و یا با عمر بیش از دو دهه فعالیت دارند که نیازمند ماشین آلات جدید هستند.

    ** ایران در بین 10 کشور عمده غنی سنگ
    مطابق آمارهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران از نظر تنوع و غنای ذخایر سنگ ساختمانی در ردیف 10 کشور عمده دارای ذخایر سرشار سنگهای تزئینی و نمای جهان جای دارد .

    ** ذخیره سنگ ساختمانی ایران 5.4 میلیارد تن
    برابر اطلاعات برآورد شده، ذخایر پایه سنگ های تزئینی و نمای کشور حدود 5.4 میلیارد تن است که از این رقم حدود 3.3 میلیارد تن ذخیره قطعی است و ایران در چند سال گذشته، سالیانه 10 تا 16 میلیون تن تولید داشته که در واقع حدود هشت درصد تولید جهانی است .

    ** مرمریت ها سهم شاخص سنگ ایران
    براساس مطالعات انجام شده در این پژوهش ، مرمریت ها با سهم 53 درصدی بالاترین میزان تولید در این بخش را به خود اختصاص داده اند، سپس 35 درصد مربوط به گرانیت، 10.5 درصد تراورتن و کمتر از یک درصد هم مرمر است .

    ** ایران سومین کشور جهان از تنوع سنگ ساختمانی
    برپایه ارزیابی های صورت گرفته، جمهوری اسلامی با داشتن 40 نوع سنگ ساختمانی شناسایی شده، پس از چین و هند رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است .

    ** جمهوری اسلامی چهارمین مصرف کننده بزرگ سنگ جهان
    آمارها نشان می دهد در دوره 2006- 1996 ( 85- 1375) ایران با 13.1 درصد از کل مصرف جهانی سنگ، رتبه چهارم را در بین بزرگترین مصرف کنندگان سنگ های تزئینی و نما را از آن خود ساخته است.

    ** تولید متوسط سالی 13.3 میلیون تن
    برپایه این پژوهش طی دوره 93- 1384 ایران با تولید متوسط 13 میلیون و 338 هزار تن سنگ ساختمانی که از این رقم 13 میلیون و 157 هزار تن آن را در داخل مصرف کرده، خود را در جمع مصرف کنندگان بزرگ جای داده و در واقع 98 درصد به مصرف داخلی رسیده است .
    به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی دارای حدود 6 هزار معدن فعال است و بطور متوسط سالیانه نزدیک به 400 میلیون تن انواع مواد معدنی در کشور استخراج می شود .
    آمارهای اعلامی نشان می دهد که حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور شناسایی شده که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی