مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان:

ریزش جزئی سقف راهرو خانه فکری

عصر ساختمان- بندرعباس - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: سقف هیچ اتاقی از خانه فکری ریزش نکرده است و تنها ریزش جزئی در سقف یکی از راهروهای دور اتاق ها بوده است که بلافاصله کار ترمیم آغاز شد.

ریزش جزئی سقف راهرو خانه فکری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، محسن ضیایی در مورد جزئیات تخریب قسمتی از خانه فکری بیان داشت: قبل از آغاز بارندگی ها تمهیدات لازم برای جلوگیری از تخریب و آسیب خانه فکری دیده شده بود و سقف عمارت خانه فکری در بندرلنگه کاملا با پلاستیک پوشانده شده بود.

    وی با بیان اینکه حدود یک میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی عمارت فکری مشخص شده بود، عنوان کرد: سقف خانه فکری از کاه گل است و در بارندگی ها شل شده بود، با توجه به شرایط سقف این خانه پیش از آغاز بارندگی ها و تا تخصیص اعتبارات قرار شد تا با پلاستیک سقف برای چند روز آینده پوشانده شود.

    ضیایی با بیان اینکه سال 88 خانه فکری بازسازی شده بود، افزود: با توجه به ریزش جزئی در سقف راهرو کنار اتاق ها مراحل بازسازی پس از تعطیلات با نظر کارشناسان دفتر فنی میراث فرهنگی آغاز خواهد شد. در نظر داریم در صورت تایید کارشناس سقف این خانه با مصالح مورد نظر کارشناسان بازسازی شده و در صورت امکان ایزوگام شود.

    ضیایی افزود: عمارت فکری که یکی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است از ویژگی‌های معماری چشم گیری برخوردار است.

    وی گفت: سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی، حصیر های بافته شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته شده با پوشش کاه گل است. مصالح بکار رفته در ساخت خانه فکری سنگ، ساروج و گچ است.

    ضیایی گفت: دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنج بادگیر، 25 اتاق، 10 سرویس بهداشتی و دو سرسرا است.

    به گزارش مهر، قدمت این بنا حدود 75 سال می‌رسد و توسط عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد و مساحتی بالغ بر 2600 متر مربع دارد که دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنج بادگیر، 25 اتاق، 10 سرویس بهداشتی و دو سرسرا است.

    این عمارت که یکی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است از ویژگی‌های معماری چشم‌گیری برخوردار است، و تزئینات برجسته آن مشتمل بر منبت‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو