مدیران خودروعصر اعتبار

مجسمه‌های غول‌آسا در تهران چه می‌کنند؟

عصر ساختمان: آقاپور با بیان اینکه انتظار در حافظه تاریخی و فرهنگی و مذهبی ایرانیان جایگاه خاصی دارد، گفت: باتوجه به حادثه پلاسکو و به جهت پاسداشت از رشادت‌های آتش‌نشان یکی از مجسمه‌ها، مجسمه آتش‌نشان بود که حالتی از انتظار معکوس را در مفهوم خود گنجانده بود.

مجسمه‌های غول‌آسا در تهران چه می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰
  • مجسمه‌های غول‌آسا در تهران چه می‌کنند؟
  • مجسمه‌های غول‌آسا در تهران چه می‌کنند؟
  • مجسمه‌های غول‌آسا در تهران چه می‌کنند؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، این روزها در سطح شهر تهران مجسمه‌هایی غول‌آسای رنگی را می‌بینیم که در برخی از اتوبان‌ها نگاه مخاطبان را به خود می‌دوزند. این مجسمه‌ها که باعنوان «انتظار» در سطح شهر نصب شده‌اند نمادی از انسان‌هایی هستند که در زندگی امروز شهری هرکدام در انتظار بسر می‌برند.

بهزاد آقاپور درباره مجسمه‌های 8 متری با عنوان «انتظار» که در سطح شهر تهران نصب شده، اظهارکرد: در برنامه بهارستان امسال  انتخاب آثار براساس ایده‌های اولیه‌ای بود که توسط هنرمندان ارائه شد و داوران بعد از بررسی ایده‌ها آثار را انتخاب کردند.

او با بیان اینکه در ایده اولیه طراحی و ساخت 10 مجسمه تک‌رنگ به ارتفاع 8 متری را ارائه داده، گفت: عنوان این مجسمه‌ها «انتظار»‌ بود و با نظر اعضای شورا و درنظر گرفتن همه جوانب مقرر شد ٢ مجسمه ٨ متری از این طرح اجرا شود.

این هنرمند با بیان اینکه انتظار در حافظه تاریخی و فرهنگی و مذهبی ایرانیان جایگاه خاصی دارد، ادامه داد: باتوجه به این موضوع و انتظار رسیدن بهار فیگورهای ٨ متری رنگی را ارائه دادم تا با مخاطبان بتواند ارتباط برقرار کند. فیگورهای رنگی بزرگی که هرکدام در گوشه‌ای از شهر در حالت‌های مختلف با حالت‌ها و نگاه‌های خاص انتظار رسیدن و آمدن را در مردم تداعی می‌کنند.

آقاپور ادامه داد: درطراحی و ساخت این مجسمه‌ها  بیشتر جنبه فستیوالی بهارستان مد نظر قرار گرفته و حالت شماتیکی از انسان امروزی را به تصویر کشیده است و با توجه به زمان کم و فستیوالی بودن در طراحی و ساخت جزئیات‌نگاری انجام نشده و هدف هم انجام اثری فستیوالی بوده است.

او با بیان اینکه هدف از ساخت این مجسمه‌ها ایجاد یک شوک تصویری در بینده بوده، گفت: در این آثار سعی شده تا با بزرگ‌نمایی مردم و بدنه اجتماع در حالت‌های مختلف تلنگری بزنیم به رفتارهای اجتماعی انسانهای امروزی که خود را نمی‌بینند چراکه در هیاهوی شلوغی شهرها هر چه کوچکتر باشی کمتر دیده میشوی و هر چه بزرگتر باشی نا خوداگاه جلب توجه بیشتر خواهد بود.

آقاپور افزود: باتوجه به حادثه پلاسکو و به جهت پاسداشت از رشادت‌های آتش‌نشان یکی از مجسمه‌ها، مجسمه آتش‌نشان با حالتی خاص انتخاب و ساخته شد که حالتی از انتظار معکوس را در مفهوم خود گنجانده بود.

او دراین باره توضیح داد: در دیگر مجسمه‌ها «انتظار» در قالب شخصیت مجسمه گنجانده شده بود ولی در این مجسمه انتظار خانواده این آتش‌نشان‌ها و مردم که در حادثه پلاسکو روزها منتظر برگشت کسانی که در زیر آوار پلاسکو مانده بودند، نشان داده می‌شود.

2

این مجسمه‌ساز در پاسخ به این سوال که این مجسمه‌ها تا چه مدتی در این شهر نصب هستند، گفت: مدیران سازمان و طرح بهارستان تصمیم‌گیرنده هستند اما باتوجه به حجم و وزن مجسمه‌ها طوری طراحی شده که تا بیشتر از ١۰ سال ماندگاری دارند.

آقاپور با بیان اینکه این مجسمه‌ها در اتوبان تهران کرج به سمت تهران بعد از پل ستاری نصب شده،‌ تصریح کرد: این مجسمه‌ها از اسکلت فلز، مدل‌سازی با گج و روکش فایبر گلاس در مدت 10 ا لی 15 روز ساخته شده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو