مدیران خودروعصر اعتبار

بازگشایی حاکم نشین ارگ بم پس از ۱۴ سال

عصر ساختمان- مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با بیان اینکه ارگ بم از ۲ بخش حاکم نشین و عامه نشین تشکیل شده است، گفت: بخش حاکم نشین این بنای تاریخی بعد از گذشت ۱۴ سال همزمان با نوروز ۹۶ بازگشایی شد.

بازگشایی حاکم نشین ارگ بم پس از ۱۴ سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، افشین ابراهیمی روز شنبه افزود: مرمت و بازسازی بخش حاکم نشین ارگ از اوایل سال گذشته کلید خورد و یک هفته قبل از نوروز 96 به اتمام رسید.
    وی تصریح کرد: تا قبل از بازسازی حاکم نشین، گردشگران فقط امکان بازدید تا قسمت سربازخانه ارگ را داشتند و امسال با مرمت بخشی از خانه حاکم و رمپ منتهی به حاکم نشین، مسافران و گردشگران توانستند با ورود به بخش حاکم نشین، شهر بم را از فراز ارگ تماشا کنند.
    وی با اشاره به اینکه ارگ بم یکی از بزرگترین مجموعه های خشتی دنیاست، عنوان کرد: این مجموعه از تمامی تاسیسات معماری یک شهر سنتی ایرانی برخوردار است.
    وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی کشور متولی مرمت و بازسازی ارگ بم است، گفت: سهم گروه های خارجی در مرمت و بازسازی ارگ بم کمتر از یک درصد بوده و بیش از 99 درصد مرمت را پایگاه میراث جهانی بم به نمایندگی از سازمان میراث فرهنگی کشور عهده دار است.
    مدیر پایگاه میراث جهانی بم گفت: بنا به دلایلی قرار نیست به چهره قبل از زلزله (سال 82) ارگ بم دست یابیم و اقدامات مرمتی و حفاظتی ارگ در اشکال مختلفی همچون آواربرداری، ایمن سازی، نجات بخشی و بازسازی با هم متفاوت است.
    وی با بیان اینکه حدود 140 نفر در مرمت و بازسازی ارگ بم فعالیت می کنند، عنوان کرد: در تولید و به کارگیری خشت های این بنای تاریخی به شاخصه های علمی در کنار تجربه های استادکاری توجه ویژه ای شده است.
    ارگ تاریخی بم بیش از 180 هزار متر مربع مساحت دارد و در زلزله پنجم دی سال 1382 بیش از 80 درصد آن تخریب شد.
    بخش حکومتی ارگ شامل دژ نظامی، عمارت چهار فصل، سربازخانه، چاه آب 40 متری و اصطبل با ظرفیت 200 اسب است.
    این بنای بزرگ تاریخی به عنوان یکی از پنج اثر ثبت جهانی در استان کرمان نوروز هر سال میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی