مدیران خودروعصر اعتبار

موزه های تهران را بشناسیم

گشتی در میان قدیمی ترین روزنامه های ایران در موزه مطبوعات

عصر ساختمان- قدیمی ترین روزنامه های ایران و آثار تاریخی مرتبط با روزنامه نگاری در موزه چاپ نگهداری می شود.

گشتی در میان قدیمی ترین روزنامه های ایران در موزه مطبوعات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از میزان، موزه مکانی است که آثار تاریخی هر شهر یا کشور را در آن قرار می دهند. اگر شما به تاریخ کشورمان ایران علاقه مند هستید می توانید سری به موزه های مختلف شهر تهران بزنید و از نزدیک شاهد سبک زندگی گذشتگان و پیشینیان باشید. 
    موزه ملی مطبوعات ایران موزه‌ای است که در جنوب تهران قرار دارد. این موزه که نمایشگر تاریخ مطبوعات و نشریات ایران است داری اسناد تاریخی مهمی است که سابقه‌ای 170 تا 180 سال دارند. در این موزه ماشین‌های قدیمی صنعت چاپ، دست نویس‌های نخستین روزنامه نگاران، نسخه‌های قدیمی مطبوعات و نشزیات، دوربین‌ها و لوازم عکاسی و چاپ عکس، عکس‌های قدیمی درباره روزنامه نگاری و همچنین لوگوها، سرلیست پیشگامان حوزه روزنامه نگاری کشور و ابزار و ادوات مربوط با موضوع روزنامه نگاری قرار گرفته است. قدیمی ترین وسیله‌ای که در این موزه به معرض نمایش در آمده، دستگاه چاپی مربوط به دهه 1290 خورشیدی است که با حروف سربی کار می کرده است.

    موزه ملی مطبوعات برای آن دسته از فعالان عرصه رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب، مکان جذابی است. علافه مندان به عرصه ی خبر و نشریات می توانند تاریخ مطبوعات ایران را در این موزه تماشا کنند. افزون بر آن ابراز و دستگاه های چاپ و عکاسی که مربوط به دوران پیش از ورود فن آوری است را می توان در این موزه مشاهده کرد.

    اولین روزنامه چاپی ایران با نام «کاغذ اخبار» در اردیبهشت ماه سال 1216 منتشر شد. پس از آن نیز روزنامه های دیگری به چاپ رسیدند تا اینکه «عباس میرزای نایب السلطنه» در زمان «فتحعلی شاه قاجار» صنعت چاپ را بر اساس چاپ سربی به طوری رسمی پایه گذاری کرد.


    علاقه مندان می توانند افزون بر بازدید از نسخه های قدیمی روزنامه های منتشر شده در سال های گذشته، اسناد را برای مطالعه و پژوهش در اختیار گیرند.

    در این موزه آثاری از روزنامه های «کیهان»، «اطلاعات»، کتابخانه ملی و گنجینه ی شخصی اشخاص وجود دارد.

    گفتنی است، موزه مطبوعات در چهارراه مولوی واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار