مدیران خودروعصر اعتبار

دیگر نباید مسکن مهر تکرار شود

این طرح بودجه نداشت که بخواهیم قطع کنیم

عصر ساختمان- عباس آخوندی در گفت وگو یی درباره انتقادهایی که به دولت درباره تاخیر در زمان تحویل مسکن مهر می شود، اظهارداشت:« حتی از سایر منابع دولتی ما مبالغ قابل توجهی را برای تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و هزینه آماده‌سازی زمین آن انجام دادیم. در برخی از این پروژه‌ها آنقدر جانمایی نامناسبی داشته‌اند که حتی هزینه آماده‌سازی زمین آن از خود هزینه ساخت مسکن بسیار بیشتر است. در حالی که اصلاً برنامه‌ای برای تأمین اعتبار آن نداشتند و بودجه آن صفر بود.»

این طرح بودجه نداشت که بخواهیم قطع کنیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری دیده بان ایران، عباس آخوندی در گفت وگو یی درباره انتقادهایی که به دولت درباره تاخیر در زمان تحویل مسکن مهر می شود، اظهارداشت:« حتی از سایر منابع دولتی ما مبالغ قابل توجهی را برای تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و هزینه آماده‌سازی زمین آن انجام دادیم. در برخی از این پروژه‌ها آنقدر جانمایی نامناسبی داشته‌اند که حتی هزینه آماده‌سازی زمین آن از خود هزینه ساخت مسکن بسیار بیشتر است. در حالی که اصلاً برنامه‌ای برای تأمین اعتبار آن نداشتند و بودجه آن صفر بود.»
    وی افزود:« بودجه سازمان ملی زمین و مسکن را در این راستا اختصاص دادیم. به این خاطر که هیچ برنامه‌ریزی برای خدمات رو و زیربنایی آن در دولت قبل انجام نشده بود! ما برای بسیاری از این پروژه‌ها خدمات اجتماعی شهری مثل مدرسه،‌  مسجد،  بیمارستان و... ساختیم و برنامه‌های وسیعی برای ایجاد این خدمات در همه پروژه‌هایی که به این خدمات نیازمندند داریم. ما مجبوریم بودجه سازمان ملی زمین و مسکن را به جای اینکه برای توسعه ایران خرج کنیم  برای حل مشکلات این واحد‌ها اختصاص دهیم.»
    وزیر راه و شهرسازی حوزه مسکن را بسیار پیچیده توصیف کرد ومتذکر شد:« بعد از مسکن مهر انتظاری در سطح عموم جامعه ایجاد شده و آن هم مداخله دولت در بخش مسکن است. باید با این انتظار مقابله کرد. چنین مداخله‌ای هیچ وقت در تاریخ ایران سابقه نداشته است و این برای نخستین بار است که بعد از مسأله مسکن مهر انتظار مداخله دولت در ساخت مسکن به وجود آمده است.»
    او با بیان اینکه دولت سیاستی برای ساخت مسکن ندارد ،یادآورشد:« اصولاً این کاملاً منطقی و علمی است که دولت در این خصوص وارد عمل نشود و این را هم باید با صدای بلند گفت که دولت نباید برنامه‌ای برای ساخت مسکن داشته باشد. هر وقت دولت خودش را جای مردم قرار دهد نتیجه معکوس می‌گیرد.»
    آخوندی تاکید کرد:« ورود دولت به حوزه ساخت مسکن سم مهلک است. وقتی در حال واگذاری پروژه‌های بزرگ صنعتی و فضایی و فرستادن ماهواره به فضا به بخش خصوصی هستیم، اینکه بیاییم و دولت را متولی ساخت مسکن کنیم کاملاً عبث و بیهوده است. یکی از بزرگ‌ترین افتخارات این دولت این است که در ساخت و ساز مسکن مداخله‌ای نمی‌کند و نباید هم مداخله‌ای انجام دهد.»
    وی با اشاره به اینکه عدم دخالت دولت به معنای بی توجهی به این حوزه نیست،گفت:« اگر منظور این است که دولت در جهت توانمند کردن شهروندان و متقاضیان مسکن برنامه ندارد، باید گفت که اتفاقاً دولت برنامه‌های متنوعی در این حوزه دارد. بحث مدل پس‌اندازی که در این دولت مطرح شد ایده جدید در جهت توانمند کردن متقاضیان بود و همین امروز که آمار پس‌انداز‌کنندگان را بررسی کردم از 141 هزار پس‌انداز عبور کرد و میزان پس‌انداز هم از 3هزار میلیارد تومان عبور کرد. این بدان معناست که تمام این افرادی که پس‌انداز صورت دادند متقاضی واقعی بازار مسکن هستند و چون به پس‌انداز آنها سودی تعلق نمی‌گیرد پس از یک سال تسهیلات اخذ شده را صرف خرید مسکن می‌کند.»
    وی اضافه کرد:« این پس‌انداز برای توانمند شدن در حوزه یا ساخت  یا خرید مسکن است. اوایل روی کارآمدن این دولت کل سقف تسهیلات حدود 20 میلیون تومان بود اما اکنون در تهران به زوجین 160 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. این میزان افزایش تسهیلات رشد 8 برابری را تجربه می‌کند. این تفاوت معناداری با ساخت مسکن توسط دولت شبیه آنچه در مسکن مهر اتفاق افتاد، دارد. پروژه‌ای مانند مسکن مهر نباید یک بار دیگر در کشور تکرار شود.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو