مدیران خودروعصر اعتبار

ساختمان جایگزین پلاسکو در قالب یک پروژه ویژه ساخته می‌شود

عصر ساختمان- شورایعالی شهرسازی و معماری در مصوبه‌ای ۱۱ بندی به حادثه ساختمان پلاسکو پرداخت و با تاکید بر لزوم اجباری شدن بیمه کیفی ساختمان به خصوص در ساختمان‌های بلند کشور، اعلام کرد:احداث ساختمان جایگزین در محل ساختمان تخریب شده در قالب یک طرح ویژه ساخته می‌شود.

ساختمان جایگزین پلاسکو در قالب یک پروژه ویژه ساخته می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ 95.12.2 و پیرو تکلیف مصوبه مورخ  95.11.11 خود در خصوص گزارش تکمیلی حادثه پلاسکو توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی، پس از استماع گزارش مذکور و بحث و بررسی، موارد زیر را در جهت کاهش خطرات ناشی از وقوع سوانح مشابه در سطح کلانشهرهای کشور مصوب کرد؛

    1-مستندسازی، تهیه شناسنامه ساختمان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای کلیه ساختمانهای بلندمرتبه کشور، شامل آخرین وضعیت نقشه‌های ساختمانی و تاسیساتی، راه‌های فرار و… توسط شهرداری با همکاری نظام مهندسی ساختمان هر کلانشهر انجام پذیرد.

    2-کنترل و انطباق کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایانکار صادره انجام و از ادامه فعالیت خارج از کاربری‌های موجود ساختمانهای بلند نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایانکار صادره از طرق قانونی لازم بوسیله شهرداری جلوگیری شود.

    3-ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی، به منظور هدایت کمیسیون‌های ماده 5 و حصول اطمینان از جانمایی صحیح و حصول حداقل‌های ایمنی در ساختمان‌های بلند توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و جهت تصویب به شورای عالی ارائه گردد.

    4- شهرداری‌های کلانشهر‌ها ضمن احصاء ساختمان‌های بلندمرتبه، که براساس مستندات موضوع بند1، دارای حداقل‌های تعریف شده در بند3 این مصوبه نیستند، تمهیدات اصلاحی لازم برای آنها را ارائه و اعمال نمایند.

    5-برنامه روشن شهرداری کلانشهر‌ها (سازمان آتش نشانی) برای توسعه تجهیزات آتشنشانی و ایجاد ایمنی بیشتر و روشهای برخورد با آتش سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، علی‌الخصوص در ساختمان‌هایی که در معابر کم عرض واقع شده‌اند، تدوین و با هدف آمادگی، آموزش و مقابله در مواقع خطر به تصویب مراجع ذی‌ربط (شوراهای شهرها) برسد.

    6- بر لزوم اجباری شدن بیمه کیفی ساختمان، بخصوص ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، به منظور حصول اطمینان از کیفیت صحیح ساخت و ساز و اجرای مقررات ملی تأکید می‌گردد.

    7-ضوابط و چک لیست‌های لازم برای حصول اطمینان از ایمنی ساختمان در طول دوره بهره برداری (مطابق مبحث 22)، توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور، تدوین و پس از تصویب جهت اعمال به مدیریت شهری کلانشهرها ابلاغ گردد.

    8-ضوابط جانمایی صحیح اماکن تجاری ـ اداری مقیاس شهری و منطقه‌ای (مال‌ها) به منظور حصول اطمینان از حداقل تأثیرات منفی این گونه ساختمانها بر روی ترافیک کلانشهرها، زیست‌پذیری شهری و امکان مقابله با سوانح توسط دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری تهیه و پس از بررسی و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری، جهت اعمال و رعایت در طرح‌های توسعه شهری کلانشهرها و کمیسیون‌های ماده 5 به مراجع ذیربط ابلاغ گردد.

    9-احداث ساختمان‌های پرخطر در مجاورت شریان‌های حیاتی شهری شامل شریان‌ها و معابری که در شرایط بحران باید الزاماً آزاد باقی بمانند، ممنوع و این موضوع در طرح‌های توسعه شهری و تغییرات بعدی آنها لحاظ گردد.

    10- کلیه دستگاه‌های اجرایی ملزم به بازنگری، کنترل و ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها، تاسیسات و تجهیزات متعلق به خود می‌باشند.

    11- بر بازنگری و به روزرسانی آئین‌نامه 2800 و فصول مرتبط مقررات ملی ساختمان در باره ساختمانهای بلندمرتبه با تمرکز بر موضوع ایمنی باتوجه بر تجربه ساختمان پلاسکو تأکید می‌گردد. در ضمن شورای عالی مقرر نمود به منظور فرهنگ سازی و عبرت آموزی از این حادثه و پاسداشت خاطره فداکاری شهدای آتشنشان در عین حفظ حقوق مالکان، طراحی و احداث ساختمان جایگزین در محل ساختمان تخریب شده پلاسکو در قالب یک پروژه ویژه از طریق برگزاری مسابقه عمومی معماری با همکاری مالک مجموعه (بنیاد مستضعفان) انجام پذیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی