مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم توسعه هتل های ارزان قیمت در ایران

تاملی بر گرانی هتل‌ها و اقامتگاه‌های مسافرتی در کشور

عصر ساختمان- صنعت گردشگری یکی از در آمدزاترین حوزه های اقتصادی در جهان معاصر امروزی به شمار می رود و به تبع یکی از الزامات رشد و توسعه این صنعت به احداث و افزایش هتل های ارزان قیمت در ایران معطوف می شود.

تاملی بر گرانی هتل‌ها و اقامتگاه‌های مسافرتی در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،نقش گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی امری غیر قابل انکار به نظر می رسد.

    به واقع در جهان امروزی،بسیاری از دُوَل و کشورها،علیرغم محروم بودن از منابع طبیعی و معادن زیرزمینی، با اتکای به این صنعت پولساز،از اقتصاد شکوفا و توانمندی برخوردار هستند.
    ترکیه،مالزی،ارمنسنتان،سنگاپور و....از نمونه کشورهایی به شمار می روند که مصداق بارز این ادعا و رویکرد محسوب می شوند.

    نکته تامل برانگیز در خصوص کشورهای اشاره شده به این موضوع باز می گردد که کشورها و محدوده های جغرافیایی فوق الذکر،به مراتب از جاذبه های گردشگری و منابع زیر زمینی کمتر و محدودتری(در مقایسه با ایران)برخوردارند،اما از حیث تامین در آمد از محل گردشگری در شرایط بسیار مطلوب تری به نسبت ایران قرار دارند.
    شهرام نَیِری،دانش آموخته رشته اقتصاد و یکی از مدیران تورهای گردشگری در استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به نقش غیر قابل کتمان تنش های سیاسی و تبلیغات منفی و پروپاگاندای تبلیغاتی دشمنان نظام،در عدم اقبال کافی و مناسب به جاذبه های گردشگری در ایران،اظهار داشت:بخش دیگری از این استقبال کمرنگ ناشی از ضعف و نارسایی در تامین امکانات مناسب معطوف می شود.

    وی افزود:عدم وجود هتل های ارزان قیمت(به میزان کافی)در ایران،از کاستی هایی محسوب می شود که در این عرصه،تاثیرات ناخوشایند و نامطلوبی را به جای گذاشته است.
    نیری عنوان کرد:البته در طول سالیان اخیر برخی اظهار نظرها از سوی مسئولان و دستگاه های ذیربط،دال بر این موضوع است که در این خصوص تلاش های بسیاری انجام شده،اما در سنجش و بررسی امکانات موجود، همچنان وجود برخی نارسایی ها و کمبودها بصورتی مشهود و ملموس هویدا است.

    دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:در این میان،یکی از ضرویات اجتناب ناپذیر توسعه گردشگری به هتل های ارزان قیمت معطوف می شود که به موازات آن ،برخی از متقاضیان گردشگری و جهانگردی که در طبقه متوسط کشورهای دیگر تعریف می شوند قادر به استفاده از امکانات مرتبط به این عرصه باشند زیرا لزوما تمامی گردشگران قادر به پرداخت هزینه های سنگین حضور و استفاده از هتل ها و اقامتگاه های مربوطه نیستند.
    مدیر یکی از تورهای گردشگری در استان تهران گفت:با یک بررسی کلی و میدانی به این واقعیت پی می بریم که متاسفانه وجود هتل هایی با قیمت کمتر از 150 هزار تومان،در ایران آنچنان که باید کافی به نظر نمی رسد و در صورت وجود آن نیز سطح امکانات آن بسیار ضعیف است که به تبع با عنایت به وجود متکثر،متنوع و متعدد اقامتگاه های موقت با کیفیت  در کشورهای دیگر به عمق کمبودهای موجود در کشورمان در این حوزه،پی خواهیم برد.

    *تعیین سود کم در عرصه هتل داری،لازمه توسعه گردشگری است
    سجاد فروزنده،مدیر یکی از هتل ها در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به نقش حائز اهمیت توسعه هتل ها در ایران به عنوان یکی از پیش نیازهای رونق و توسعه گردشگری عنوان کرد:در حال حاضر در بسیاری ازکشورهای اروپایی هتل هایی وجود دارند که ارائه خدمات و بهره گیری و استفاده از آن برای گردشگران،حدود 40 تا 70 یورو در شب هزینه دارد.

    وی افزود:این در شرایطی است که هزینه اقامت در یک هتل سه ستاره ایرانی،حداقل در شبانه روز 150 تا 220 هزار تومان هزینه بر خواهد بود  و هزینه هتل های پنج ستاره نیز بیش از 400 هزار تومان در شب برآورد می شود.
    فروزنده عنوان کرد:برای توسعه گردشگری،بایدنحوه قیمت گذاری ها به میزانی تعیین و برآورد شود که با مقایسه اجمالی هتل های متوسط و معمولی دیگر کشورها رقم و نرخ پایین تری لحاظ شود.

    وی افزود:عدم تعبیه برخی از امکانات همچون تامین امکانات گرمایشی و سرمایشی بصورت جزئی،مختص به اتاق هایی که گردشگران در آن حضور می یابند باعث افزایش هزینه خدمات شده،در صورتی که به مراتب تامین گرما یا سرمای مناسب صرفا برای اتاق هایی که گردشگر آن را برای اقامت برگزیده است هزینه کمتری را در پی خواهد داشت.
    فروزنده گفت:یکی دیگر از دلایل گرانی هتل ها به وام هایی معطوف می شود که بازپرداخت آن با سودهای بالایی بسته شده که قطعا کاهش و لحاظ کردن سود حداقلی برای چنین مراکزی،به مراتب در جذب گردشگران به دلیل نرخ گذاری حداقلی و مقرون به صرفه بودن آن،موثر و راهگشا خواهد بود.

    وی در خاتمه یادآور شد:و در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تعیین سود حداقلی از سوی هتلداران باعث افزایش ضریب جذب گردشگران برای اقامت خواهد شد که این امر در کلیت امر سود و منافع هر چه بیشتری را در مجموع فعالیت و ارائه خدمات سالانه به گردشگران تامین خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو