مدیران خودروعصر اعتبار

محوطه تاریخی دوره اتابکان در ایذه فروریخت

عصر ساختمان- «به دنبال بارش باران در چند روزگذشته در محوطه‌ی ایذه خوزستان، بخشی از محوطه تاریخی «طاق طویله» باقی مانده از دوره «اتابکان لر» باقی مانده از قرن هفتم هجری فرو ریخت.»

محوطه تاریخی دوره اتابکان در ایذه فروریخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، فرامرز خوشاب  دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه با اعلام این خبر گفت: ابن بطوطه، جهانگرد مراکشی در سفرنامه خود درباره‌ی این بنای تاریخی نوشته است؛ «چهارشب در این قلعه که به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شده، بیتوته کرده است.»

    او ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه، مدیر میراث فرهنگی و گردشگری ایذه و مسئول پایگاه آیاپیر و ارائه‌ی گزارش‌های متعدد از وضعیت بحرانی بنای فعلی و ارائه آن به متولیان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان روز سه‌شنبه - 24 اسفند- شاهد ریزش این بنای تاریخی در شهر ایذه بودیم.

    وی نبودِ مدیریت صحیح، تخصیص ندادن اعتبارات و رسیدگی به آثار تاریخی خوزستان را عاملی برای قرار گرفتن آثار تاریخی خوزستان در وضعیت بحرانی دانست و بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های استاندار خوزستان برای برطرف کردن مشکلات در این حوزه و پیگیری‌های شبانه‌روزی، وی هنوز موفق به اقدامی مناسب در این زمینه نشده‌ایم.

    به اعتقاد خوشاب، اگر کمیته‌ای برای بررسی مشکلات موجود در خوزستان به صورت عملیاتی و فوری تشکیل نشود، حتما فاجعه از این فراتر خواهد رفت و امکان مدیریتِ آن در استان غیر ممکن خواهد شد.

    ارگ اتابکی(تاق طویله)  یک اثر منحصر به فرد و یک بنای بسیار زیبا و گسترده است که زیباترین تزئینات کاشی را دارد. کاشی‌کاری‌های معرق، ترکیب آجر و کاشی، گچ‌بری‌های رنگین و سازه‌های معماری پیچیده است. این بنا با یک پلان هشت ضلعی، دو پلکان عریض‌تر از پلکان عالی‌قاپو دارد، که ظرافت این معماری را نشان می‌دهد. حریم این قلعه حدود 25 تا 30 هزارمتر است. در دوران اسلامی، ایذه به عنوان پایتخت اتابکان لر بزرگ انتخاب شد و بعد از حمله مغول، مرکز محلی حکومت مغولان خرابه‌های بنایی از دوران ایلخانی که به نام «ارگ اتابکی» یا«طاق طویله» شناخته می‌شود اکنون در مرکز شهر وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو