مدیران خودروعصر اعتبار

معاون میراث فرهنگی مطرح کرد:

درخواست ویژه از مردم برای حفظ بناهای تاریخی در نوروز

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین روزهای سال ۹۵ یک درخواست ویژه از مردم دارد؛ او از مردم می‌خواهد تا خودشان حافظ هویت و بناهای تاریخی کشورشان باشند و اجازه‌ تخریب بناها و بافت‌های تاریخی را به کسی ندهند.

درخواست ویژه از مردم برای حفظ بناهای تاریخی در نوروز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، تعطیلات نوروز هر سال، معمولا بیشترین درصد تخریب‌ها را به دنبال دارد، اتفاقاتی که به طور مخفیانه در بافت‌ها و بناهای تاریخی سراسر کشور به خصوص در تهران، قم، کرمان، شیراز و دیگر شهرهای تاریخی کشور رخ می‌دهد و تا ماه‌ها بعد، کسی از آن مطلع نمی‌شود.

    حالا محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مردم و به خصوص مالکان آثار تاریخی در سراسر کشور یک درخواست ویژه دارد.

    او می‌گوید: درخواست ویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مردم این است که خودشان در نوروز باستانی از فرهنگ و ثروت فرهنگی کشورشان حفاظت کنند و برای دیگران الگو باشند تا بتوانند آن‌ها نیز در این زمینه قدم بردارند.

    وی همچنین مالکان و بهره‌برداران آثار تاریخی را بهترین افرادی می‌داند که می‌توانند با اندیشیدن تمهیداتی ویژه‌، کاری کنند تا گردشگران داخلی و احیانا خارجی نیز در نوروز خود را یک حافظ میراث فرهنگی بدانند.

    او تعطیلات نوروز را بهترین فرصت برای بازدید از بناهای تاریخی می‌داند و بیان می‌کند: ‌مالکان آثار تاریخی می‌توانند با ساماندهی بناهای خود و اجازه بازدید مردم از این بناها به نسل آینده آموزش دهند که چطور از تاریخ و فرهنگ کشور خود حفاظت کنند.

    کنترل مکان‌های پرتردد گردشگران در دستور کار است

    طالبیان همچنین با بیان اینکه در پایگاه‌های میراث فرهنگی مانند تخت‌جمشید، توس یا حافظیه که معمولا پیکِ حضور گردشگران را در خود دارد، بیشتر در معرض مخاطره یا فرسایش هستند، ادامه می‌دهد: در این پایگاه‌ها و مکان‌های تاریخی، مسیرهای گردشگری و بخش‌هایی مانند راه‌های چوبی که نیاز به مرمت دارند، ساماندهی شده یا در دست کار هستند، از سوی دیگر با افزایش تعداد راهنماها و توجیه‌های حفاظتی و تذکرهای مورد نیاز، آموزش‌های لازم به افراد داده شده وتیم‌های ویژه در نقاط مختلف این پایگاه‌ها حضور دارند.

    معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه هر بافت تاریخی در شهرهای مختلف کشور که احتمال حضور گردشگران را دارد، افرادِ راهنما با لباس مخصوص راهنمای سازمان میراث فرهنگی تعبیه شده‌اند، ادامه می‌دهد:‌ بافت‌ها و بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی هستند و امکان بازدید رسمی دارند به طور مرتب برای جلوگیری از هر آسیبی کنترل می‌شوند، از نمونه‌ی این موارد هسته تاریخی یزد، کاشان و اصفهان را می‌توان نام برد.

    او همچنین به ارسال بخشنامه‌ای به همه ادارات کل میراث فرهنگی سراسر کشور اشاره و تأکید می‌کند: در این بخشنامه تأکید شده است تا با برنامه‌ریزی همه‌ی دستگاه‌ها، اقدامات مورد نیاز در قالب برنامه‌های تعامل یافته با یکدیگر در سطح استان‌ها انجام شوند.

    طالبیان می‌گوید: اگر همراهی و مشارکت مردم برای حفاظت از آثار تاریخی نباشد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به هیچ عنوان در حفاظت از آثار و هویت تاریخی کشور موفق نمی‌شود، زمانی به این موفقیت دست پیدا می‌کنیم که مردم نیز با ما همسو، همفکر و در تعامل باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی