مدیران خودروعصر اعتبار

اعلام آمادگی گسترده ایتالیایی‌ها برای همکاری درخصوص احیای بناهای تاریخی

عصر ساختمان- مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در نشست مشترک با سفیر ایتالیا گفت:پس از برجام شرکت‌های ایتالیایی به‌صورت گسترده برای همکاری مشترک در زمینه احیای بناهای تاریخی اعلام آمادگی کرده‌اند.

اعلام آمادگی گسترده ایتالیایی‌ها برای همکاری درخصوص احیای بناهای تاریخی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، محمدرضا پوینده مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا در دیدار با مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران، بر تعاملات فرهنگی ایران و ایتالیا در بستر تاریخ تأکید کرد و گفت:پس از برجام ورود گردشگران خارجی، به‌ویژه گردشگران ایتالیایی، به ایران رشد زیادی داشته و همچنین شرکت‌های ایتالیایی زیادی برای همکاری مشترک در زمینه احیای بناهای تاریخی اعلام آمادگی کرده‌اند.

    مدیرعامل صندوق احیا ادامه داد:ایتالیا به‌دلیل ظرفیت بالا و تجربه عمیق در مباحث میراث‌فرهنگی می‌تواند تعاملات سازنده‌ای در زمینه مرمت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی با طرف‌های ایرانی داشته باشد و در این میان، سفارت این کشور در ایران به‌دلیل فعالیت‌های گسترده در زمینه مباحث فرهنگی می‌تواند بسط‌دهنده چنین اقداماتی باشد.

    وی افزود: همکاری‌های تجاری، علمی، دانشگاهی و فرهنگی میان دو تمدن تاریخی ایران و ایتالیا در تمام ادوار تاریخ وجود داشته و در دوره ساسانیان همکاری‌های علمی، در دوران صفوی همکاری‌های تجاری، و از دوره قاجار تاکنون همواره مبادلات تجاری و فرهنگی بین دو کشور برقرار بوده است.

    پوینده با اشاره به سوابق همکاری‌های دو کشور در زمینه میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: بعد از سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران در قالب یک همایش مشترک، مراودات خوبی با شرکت‌های دارای دانش فنی و تخصصی ایتالیایی برقرار شد.

    وی افزود: برای مثال، یکی از این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در احیای بخشی از کاروانسرای‌های جاده شاه‌عباسی در مسیر جاده ابریشم ابراز تمایل کرده و در این زمینه بررسی‌های میدانی نیز انجام داده است.

    تعریف 100 نوع کاربری

    پوینده همچنین با اشاره به سلیقه گردشگران خارجی برای اقامت در بناهای تاریخی ایرانی گفت:ما برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری‌های در مدت معین از بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی بیش از 100 نوع کاربری تعریف کرده‌ایم و در قالب اطلاع‌رسانی شفاف و بموقع بسته‌های سرمایه‌گذاری، شاهد رشد جالب‌توجه واگذاری‌ها به بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید بوده‌ایم.

    رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا یادآور شد: با توجه به روند روبه‌رشد سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی و ارتباطات محوری صندوق احیا با دانشگاهیان، متخصصان و سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی، هم‌اکنون بسیاری از مالکان خصوصی ابنیه و شهرداری‌ها، برای ورود صندوق احیا در تسهیل و تسریع مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی خود ابراز تمایل کرده‌اند.

    احیای بناهای تاریخی عاملی برای تحکیم تعاملات فرهنگی کشورها

    مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران، نیز در این دیدار گفت: احیای بناهای تاریخی عاملی برای تحکیم تعاملات فرهنگی کشورهاست.

    وی افزود:در پی گشایشی که پس از برجام در روابط ایران با کشورهای دیگر شاهد آن بوده‌ایم درخواست‌های گردشگران ایتالیایی برای حضور در ایران افزایش یافته است.

    کنچاتوری با اشاره به تجربه موفقیت‌آمیز مرمت و بهره‌برداری بخش خصوصی از بناهای تاریخی در کشور ایتالیا در قالب پروژه‎های خودگردان، تصریح کرد:ورود بخش خصوصی به زمینه‌های یادشده مشروط به استفاده از کارشناسان و افراد متخصص است و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در ایتالیا باید تابع کاربری‌های خاصی باشد.

    وی افزود: ارتقای سطح ارتباطات و تعاملات فرهنگی کشورها با یکدیگر نیاز به زیرساخت‌هایی نظیر بناهای تاریخی دارد و احیای بناهای تاریخی عامل تحکیم چنین اقداماتی است.

    وی  همچنین با اشاره به تجارب ایتالیا در زمینه مرمت بناهای تاریخی، خاطرنشان کرد: «ما آماده‌ایم تا با ایجاد ارتباط دوسویه با طرف ایرانی و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف در زمینه همکاری‌های مشترک اقدام کنیم.»

    سفیر ایتالیا، ضمن ابراز رضایت از دسترسی آسان به اطلاعات سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی صندوق احیا، افزود:سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی ایران و همچنین همکاری در حوزه مرمت و انتقال دانش و تجربیات محورهای جذابی برای فعالیت ایتالیایی‌ها خواهد بود.

    وی درپایان، با اشاره به استقبال شرکت‌های تخصصی و فعال ایتالیا در زمینه مرمت ابنیه برای حضور در ایران، یادآور شد: احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی مقوله‌ای پُرطرفدار و اثربخش است، چراکه هم کسب‌وکار هم مقوله‌هایی نظیر زیبایی‌شناختی را شامل می‌‎شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی