مدیران خودروعصر اعتبار

قوانین دست و پاگیر گردشگری حذف شود

عصر ساختمان- حذف قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری و تاکید بر بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی در تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری محور هجدهمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران بود.

قوانین دست و پاگیر گردشگری حذف شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، هجدهمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران با حضور هیات رئیسه، اعضا و کارشناسان کمیسیون متبوع، معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و فعالان عرصه گردشگری در اتاق ایران برگزار شد.

    احمد اصغری با اشاره به تلاش‌های کمیسیون گردشگری اتاق ایران در بررسی مفاد و بندهای احکام در برنامه ششم توسعه در حوزه صنعت گردشگری و صنایع وابسته به منظور ایجاد زمینه رونق در این عرصه، گفت: در این راستا جلسه تخصصی با فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و نمایندگان برخی تشکلهای بخش خصوصی تشکیل شد که خوشبختانه دستاوردهای آن در مواد 112- 113- 114- 115 برنامه ششم توسعه مشخص است.

    **ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری

    رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران تصریح کرد: سیاست‌های رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در خصوص لایحه برنامه ششم، نشان دهنده توجه و اهتمام ایشان به مقوله گردشگری است که می‌توان در بندهای 50 و 51 به طور مستقیم و در بندهای 1-7 اقتصادی مشاهده کرد.

    وی با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حوزه گردشگری باید نقش پررنگ تری در این عرصه داشته باشند که این مهم نیازمند توجه مسئولان تصمیم ساز کشوراست، ادامه داد: امروزه حذف رویه‌ها و قوانین دست و پاگیر در راه اندازی کسب و کارها و سرمایه گذاری در بخش گردشگری و همچنین کاهش قوانین دست و پا گیر فرهنگی برای جذب حداکثری گردشگر خارجی امری ضروری است.

    اصغری با اشاره به پیشنهادات کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در راستای اجرای مفاد برنامه ششم توسعه به منظور حمایت از بخش خصوصی به عنوان موتور محرک توسعه گردشگری، افزود: در این راستا می‌توان بخشی از درآمدهای مالیاتی و عوارض حاصل از خروج از کشور و گردشگری ورودی به بخش خصوصی گردشگری در جهت هزینه در بخش بازاریابی و تبلیغات و حمایت از کسب و کارهای کارآفرین در صنعت گردشگری و صنایع وابسته تخصیص یابد.

    رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران تصریح کرد: نباید از یاد برد که حمایت از بخش‌های فعال گردشگری در قالب سیاست‌های پولی و مالی به ویژه ارائه تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی و اصلاح بند مربوط به حذف معافیت‌های مالیاتی در برنامه ششم و حمایت از سرمایه گذران بخش خصوصی و ایجاد مشوق های مالیاتی برای تقویت انگیزه و امید در آنها غیرقابل انکار است.

    وی با بیان اینکه باید حمایت از کارآفرینی و کسب و کارهای نو گردشگری در قالب برنامه‌های کسب و کارهای دانش بنیان صورت بگیرد، عنوان کرد: می‌توان با ایجاد تسهیلات ویژه برای صدور مجوزهای الکترونیکی به رونق و توسعه کسب و کار در بخش خدمات گردشگری سرعت بخشید.

    **لزوم بهره مندی از تجربه بخش خصوصی در نظام تصمیم گیری صنعت گردشگری

    همچنین رائیچی - نایب رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران نیز در ادامه گفت: امروزه شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌ها اهمیت زیادی دارد.

    وی با بیان اینکه برای ایجاد رونق در صنعت گردشگری باید از ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد، تصریح کرد: در نظام تصمیم گیری کشورمان، باید از نظر و تجربه بخش خصوصی بهره خوبی برده شود تا بتوان به نتیجه مناسب در این صنعت دست یافت.

    ** بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی در تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری

    در ادامه سید هادی قره سید رومیانی با اشاره به اینکه باید تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه، سند راهبردی توسعه گردشگری تدوین شود، گفت: بر این اساس نیاز به تشکیل کارگروه تخصصی برای تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری کشور است.

    معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: در ماده 115 لایحه برنامه ششم آمده است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه، سند راهبردی توسعه گردشگری را در چارچوب قوانین مرتبط با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی تدوین کند از این رو حتما از نظارت و نکات بخش خصوصی بهره لازم برده خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای ایجاد رونق در حوزه گردشگری برای همه استان‌ها یک نسخه تجویز کرد، ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی گردشگری اتاق ایران در سراسر استان‌ها می‌توانند طرح‌ها، ظرفیت‌ها و نظارت خود را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کنند تا بتوان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

    قره سید رومیانی با تاکید بر اینکه دیدگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به بخش خصوصی متفاوت شده و همه به این نتیجه رسیدند که اگر تعامل فعالان خصوصی نباشند امور به خوبی انجام نمی‌شود، گفت: بر این اساس دست یاریمان به سوی بخش خصوصی در عرصه گردشگری است تا بتوان تعامل خوبی را ایجاد کرد.

    معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: حتماً در جلسه ای با حضور مدیران کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به بهره گیری از نظرات بخش خصوصی به خصوص کمیسیون گردشگری اتاق ایران تاکید خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های سازمان متبوعش در ایام نوروز تلاش در راستای نشان دادن هویت ایرانی - اسلامی است، گفت: بر همین اساس با شعار "امید، نشاط و سلامتی" برای مردم ایران به استقبال ایام نوروز خواهیم رفت تا تمام مردم دنیا از فرهنگ اصیل ایرانی مطلع شوند.

    قره سید رومیانی با بیان اینکه اگر امروزه کشوری در جذب گردشگر خارجی موفق است، حتماً در عرصه گردشگری داخلی موفق عملکرده است، خاطرنشان کرد: در این راستا باید تلاش شود تا زمینه رونق بیشتر گردشگری داخلی کشورمان نیز فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی