مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن مطرح کرد؛

۴ اقدام اولویت‌دار برای مسکن در سال ۹۶ نیاز است

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: اتمام پروژه مسکن مهر، وضع مالیات بر خانه های خالی، راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور و احیای بافت فرسوده با محوریت خانه‌های روستایی مهم‌ترین اقدام‌های مورد نیاز در خصوص مسکن در سال آینده است.

۴ اقدام اولویت‌دار برای مسکن در سال ۹۶ نیاز است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، آخرین روزهای سال 95 در حالی سپری می شود که به اعتقاد برخی هنوز بازار مسکن در رکود کامل به سر می برد و برخی پیش بینی می کنند این وضعیت در سال 96 به اتمام می رسد و روزهای خوشی در انتظار مسکن است.

    در این میان عده ای اجرای تکالیف دولت را لازمه بهتر کردن شرایط بازار مسکن عنوان می کنند و می گویند دولت به عنوان بزرگترین نهاد اجرایی می تواند در خصوص پرداخت تسهیلات و ساخت مسکن و اتمام پروژه های نیمه تمام و برنامه هایی که مانع از انباشت مسکن نزد مالکان است، به گونه ای اقدام کند که بازار مسکن در سال آینده بهتر بتواند مشکلات را پشت سر بگذارد.

    رییس گروه سیاست گذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت، در پاسخ به این سوال که در سال آینده چه اقدامی باید در بخش مسکن صورت بگیرد، به موضوع تکالیف دولت اشاره کرد و گفت: اجرای تکالیف دولت می تواند بسیاری از مشکلات بخش مسکن را مرتفع سازد و اقدام های دولتی می تواند اثر جامعی داشته باشد.

    فرهاد بیضایی افزود: تامین هزینه های اجرای پروژه مسکن مهر در این چند سال برای متقاضیان تبدیل به یک فشار سنگین مالی شده است، در حالی که خریداران مجبور به افزایش آورده های خود شدند اما هنوز بخش زیادی از این خریداران به خانه خود نرسیده اند. به همین منظور پایان دادن به این پروژه در سال آینده می تواند بخش زیادی از تنش های ایجاد شده در بخش مسکن را کم کند.

    وی خاطرنشان کرد: اتمام پروژه مسکن مهر در سال آینده امکان پذیر است و تنها همت مسئولان دولتی به خصوص وزارت راه و شهرسازی در این خصوص نیاز است. البته اتمام این پروژه توسط دولت یازدهم طی این سال امکان پذیر نیست و بخشی از اجرای آن به دولت دوازدهم می رسد.

    این کارشناس مسکن وضع مالیات بر خانه های خالی و راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان را دیگر اقدام دولتی مورد نیاز در سال 96 دانست و تاکید کرد: چند سالی است که وضع مالیات بر خانه های خالی به عنوان یک برنامه پیشنهادی برای جلوگیری از انباشت مسکن مطرح شده است. اجرای این برنامه مستلزم پیاده سازی سامانه جامع املاک و اسکان است. این سامانه تا کنون حتی طراحی هم نشده و به نظر می رسد سال آینده در یک برنامه زمان بندی شده می بایست ابتدا این سامانه طراحی شود و سپس مالیات بر خانه های خالی به طور جدی پیگیری شود.

    بیضایی با بیان اینکه در آمارهای رسمی 18 میلیون نفر بدمسکن داریم، این آمار را فقط در بخش شهری دانست و خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن آمار بخش های روستایی به این تعداد افزوده می شود و این به منزله یک هشدار برای دولت است. چرا که خانه های روستایی به راحتی در زلزله فرو می ریزند و سکنه روستاییان در خانه های نا ایمن به تلفات زلزله های احتمالی در کشور می افزاید.

    وی تصریح کرد: احیای بافت فرسوده شهری و روستایی اقدام ضروری است که می بایست از ابتدای سال آینده شروع شود و لازم است دولت این روند متوقف شده چند سال اخیر را در خصوص احیای بافت فرسوده به ویژه مسکن روستایی به طور جدی پیگیری کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو