مدیران خودروعصر اعتبار

چمران در آخرین نشست خبری سال ۹۵؛

هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران در لیست املاک شهرداری نبوده‌اند

عصر ساختمان- رئیس شورای شهر تهران گفت: طبق نظر دادستانی، هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران از املاک واگذار شده از سوی شهرداری تهران استفاده نکرده‌اند.

هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران در لیست املاک شهرداری نبوده‌اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، مهدی چمران در نشست خبری پایان سال 95 ضمن تشکر و قدردانی از خبرنگاران و اهالی رسانه جهت انتشار و پیگیری اخبار شورای شهر تهران اظهار کرد: امسال نیز همانند سنوات گذشته شاهد همکاری خوبی بین اهالی رسانه و شورا بوده‌ایم و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز این روند ادامه پیدا کند.

    وی در ادامه با ارائه گزارشی از تصویب طرح‌ها و لوایح در سال 95 گفت: در سال جاری 538 مصوبه به تصویب رسیده است که از این تعداد، 141 مصوبه، طرح و لایحه بوده که 57 مورد به صورت لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر تهران ارسال شده و 34 مورد نیز به صورت طرح از سوی اعضا مطرح و به تصویب رسیده است و 10 مورد مصوبه نیز پاسخ اعضای شورای شهر به فرمانداری بوده است.

    رئیس شورای شهر تهران افزود: تعداد مصوبات در ارتباط با باغات، 178 مورد بوده ضمن اینکه در خصوص نامگذاری نیز 259 مورد در شورای شهر تهران در سال 95 به تصویب رسیده است.

    چمران در ادامه به تشریح برخی از طرح‌ها و لوایح در سال 95 اشاره کرد و گفت: در دوازدهم اردیبهشت ماه امسال در ارتباط با ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری تهران با مؤسسات تابعه، طرحی به تصویب رسید که کل املاک و مستغلات شهرداری تهران، ساماندهی و از طریق سیستم قابل دسترسی است.

    الزام شهرداری به تفیکیک مأموریت‌های سازمان فرهنگی‌هنری و معاونت فرهنگی شهرداری

    وی تصریح کرد: موضوع بعدی که در سال جاری به تصویب رسید، الزام شهرداری تهران به ساماندهی و تفکیک مأموریت‌های سازمان فرهنگی هنری و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران بود؛ ضمن اینکه در اواخر مرداد ماه امسال نیز تأمین منابع درآمد پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و همچنین راهکارهای ارتقای کیفی و آموزشی آتش‌نشانی و شهروندان به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

    رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در 31 مرداد ماه امسال، موضوع جابجایی درختان طبق اصول و ضوابط فنی به تصویب رسید و در ادامه نیز در بیست و ششم شهریور سال جاری، توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی در ارتباط با برنامه‌های واکنش اضطراری در مترو و فضای شهری به تصویب رسید.

    به گفته چمران، حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر (عج)، مصوبه دیگر شورای شهر تهران در چهاردهم دی ماه سال 95 بود که بعد از رفع ایرادات فرمانداری، این مصوبه جهت اجرا به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است.

    وی در ادامه سخنانش به برخی دیگر از مصوبات شورای شهر تهران در سال 95 اشاره کرد و گفت: در دوازدهم اسفند ماه بودجه سال 96 شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و در تاریخ 30 سی‌ام بهمن ماه به تصویب رسید و در تاریخ بیست و چهارم اسفند ماه تفریغ بودجه سال 94 شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

    چمران، مهمترین مصوبات شورای شهر تهران را الزام شهرداری تهران به تهیه و تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران دانست و تصریح کرد: در آخرین جلسه شورای شهر تهران نیز در هفته گذشته دو فوریت تقسیط مطالبات به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

    نظر دادستانی درباره پرونده موسوم به املاک نجومی شهرداری

    رئیس شورای شهر تهران افزود: در سال جاری موضوعی تحت عنوان «املاک نجومی شهرداری تهران» مطرح شد که متأسفانه این واقعیت نداشت چرا که سازمان بازرسی طی یک نامه‌ای محرمانه، این موضوع را در حد سؤال به شهرداری فرستاده بود که در ادامه، این نامه توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که در ادامه نیز موج شدیدی به راه افتاد که هنوز نیز این موج ادامه دارد.

    وی اظهار کرد: البته طبق نظر دادستانی، هیچ‌یک از اعضای شورای شهر تهران از این املاک استفاده نکرده‌اند و سایر افراد نیز طبق نظر دادستانی در مراحل تحقیق و بازپرسی قرار دارند.

    چمران در ادامه به موضوع برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با دارا بودن امکانات مناسب، فضای خوبی جهت برگزاری نمایشگاه‌های مختلف دارد و این در حالی است که امسال برای نخستین بار نمایشگاه کتاب در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد و استقبال خوبی نیز از سوی مردم صورت گرفت.

    رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر نیز جلساتی با مسئولان نمایشگاه بین‌المللی جهت برگزاری سایر نمایشگاه‌ها در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار کرده‌ایم و بنا داریم تعدادی از نمایشگاه‌ها را به مجموعه شهر آفتاب منتقل کنیم.

    وی به همکاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شهر تهران جهت برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جلساتی فی‌مابین کمیسیون فرهنگی شورا و مسئولان وزارت ارشاد برگزار می‌شود و بنا داریم در سال آینده نیز نمایشگاه کتاب را در مجموعه شهر آفتاب برگزار کنیم.

    چمران در ادامه به حادثه پلاسکو و ریزش این ساختمان در سی‌ام دی ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این حادثه بسیار ناگوار بود و آواربرداری در این حادثه 9 روز به طول انجامید، 17 نفر از آتش‌نشانان به شهادت رسیدند و 4 نفر از شهروندان نیز جان باختند.

    وی ابراز امیدواری کرد که سایر دستگاه‌ها و شهرداری تهران آمادگی لازم را در خصوص این‌گونه حوادث در آینده داشته باشند.

    رئیس شورای شهر تهران به فعالیت دو کمیته حقوقی و فنی و همچنین کمیته رفاهی برای پیگیری از شرایط مصدومان و جان‌باختگان و خانواده‌های شهدا در حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: دو کمیته مذکور، جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و جلسات در آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ ضمن اینکه عصر امروز تعدادی از اعضای شورای شهر تهران با خانواده‌های شهدای آتش‌نشان جلسه برگزار خواهند کرد تا در جریان اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف قرار بگیرند.

    امیدواریم وعده‌های وزارت کار درباره پلاسکو محقق شود

    وی همچنین به وعده‌های مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر بانک‌ها به کسبه پلاسکو اشاره کرد و گفت: متأسفانه هنوز این وعده‌ها عملی نشده است و این موارد در کمیته‌های مورد نظر شورا در حال پیگیری است.

    رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از کسبه پلاسکو در پاساژ نور مستقر شده‌اند و امیدواریم سایر کسبه نیز سر و سامان بگیرند.

    چمران در ادامه با تأکید بر اینکه تلاش بسیاری شده است که شورای چهارم بدون حواشی سیاسی به موضوعات تخصصی بپردازد، گفت: با اینکه عموماً مردان سیاسی بر صندلی‌های شورای شهر تکیه زده‌اند و حاشیه‌های سیاسی فراوانی وجود داشته و گاهی اوقات تنش‌ها و سر و صداهای بسیاری نیز اتفاق افتاده است و این اتفاقات خوشایند نبوده؛ اما به طور کلی در تصویب مصوبات، نگاه‌های سیاسی وجود نداشته است.

    وی افزود: شورای شهر تهران با درجه اهمیتی که دارد، یک بیلان قابل قبولی در دوره چهارم ارائه کرده است و امیدواریم در سایر ادوار نیز این روند ادامه داشته باشد.

    رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل شوراها در سراسر کشور ادامه داد: شوراها قطعاً می‌توانند تحولات خوبی در شهرها به وجود بیاورند و دولت‌ها باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند.

    چمران در ادامه با تأکید بر اینکه صدور پروانه‌ها در شهر تهران طبق طرح تفصیلی و جامع انجام می‌پذیرد، بیان کرد: طرح تفصیلی در سال 92 اجرا شد و عموم ساختمان‌هایی که از سال 92 تا 94 ساخته شدند، پروانه‌هایشان به سال‌های قبل برمی‌گردد؛ به طوری که صدور پروانه‌ها در سال 95، یک چهارم سال 94 شده است.

    وی با تأکید بر اینکه نباید ساختمانی بدون ضابطه و خارج از طرح جامع و تفصیلی احداث شود، گفت: در این زمینه شورا اعتقاد دارد که باید شهرداری‌ها و سایر سازمان‌ها طبق طرح تفصیلی و جامع، نسبت به صدور پروانه‌ها اقدام کنند.

    رئیس شورای شهر تهران در ادامه این نشست خبری با تأکید بر مجدد بر اینکه در ارتباط با طرح جامع و تفصیلی به عنوان یک منشور ایستاده‌ایم، افزود: در این خصوص به شهرداران مناطق تأکید شده است که طبق طرح جامع و تفصیلی اقدام کنند و در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود که به عنوان مثال با یکی از شهرداران مناطق این برخورد صورت گرفت و وی به دادگاه تخلفات معرفی شد.

    سوالات انتخاباتی را به ماه‌های آتی موکول کنید

    وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص لیست اصولگرایان شورای شهر تهران در پنجمین دوره انتخابات شورا گفت: در این خصوص در زمان خودش پاسخ خواهم داد و شما (خبرنگاران) می‌خواهم تا سؤالات انتخاباتی خود را به ماه‌های آتی موکول کنید.

    چمران در ادامه با اشاره به تخصیص سه درصد از درآمدهای شهرداری تهران به سازمان آتش‌نشانی گفت: شورای شهر تهران طبق مصوبه‌ای بر این موضوع تأکید کرده تا این سه درصد بدون واریز خزانه شهرداری تهران، مستقیماً به سازمان آتش‌نشانی انتقال داده شود.

    رئیس شورای شهر تهران با اشاره به موضوع مدیریت یکپارچه شهری گفت: این موضوع در دولت‌های مختلف پیگیری شده است و نتیجه‌ای نیز نداده است و در دولت فعلی نیز طرحی از سوی وزارت کشور به کمیسیون‌های فرعی دولت ارسال شده است که به نظر می‌رسد تصویب نهایی این طرح در این دولت به سرانجام نرسد و امیدواریم دولت‌های بعدی، موضوع شوراها را جدی بگیرند، چرا که شوراها پشتوانه فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی در شهرها هستند و می‌توانند باری را از دوش دولت‌ها بردارند.

    وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران مبنی بر انتقاد برخی از اعضا نسبت به پیگیری نامه‌ها از سوی شخص رئیس شورای شهر تهران افزود: نامه‌هایی که به دست هیئت رئیسه شورای شهر تهران می‌رسد، طبق فرآیندی که از گذشته بوده است، پیگیری می‌شود و به سازمان‌های مربوطه و شهردار تهران ارجاع داده می‌شود و شهردار نیز پاسخ کتبی به آن می‌دهد و این پاسخ‌ها طبق فرآیندی از سوی هیئت رئیسه به سایر کمیسیون‌ها جهت بهره‌برداری ارسال می‌شود.

    چمران در ادامه با اشاره به نامگذاری ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس به نام این دانشگاه تصریح کرد: این موضوع پس از برگزاری جلسه فی‌مابین دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت‌مدرس تصمیم‌گیری شد و این ایستگاه به نام «تربیت مدرس» نامگذاری شده است.

    رئیس شورای شهر تهران در خصوص تعداد ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران گفت: در این خصوص انواع و اقسام ساختمان‌های ناایمن ناپایدار و همچنین ساختمان‌هایی که در مقابل حوادث، ناپایدار هستند، وجود دارد به طوری که طبق گزارش جمع‌آوری شده، در شهر تهران 2000 هکتار ساختمان بافت فرسوده داریم که به انضمام ساختمان‌هایی که در مقابل حوادث، ناپایدار هستند؛ این میزان به 12 هزار هکتار می‌رسد.

    وی افزود: ساختمان‌های تجاری و اداری ناایمن در مناطق مشخص شده است و اخطارهای لازم به آنها داده شده است و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف و مالکین، این ساختمان‌ها ایمن‌سازی شوند.

    چمران اظهار کرد: در شهر تهران علیرغم فعالیت‌های صورت گرفته، کارهای فراوانی از جمله آلودگی هوا، ترافیک، بافت فرسوده و ساختمان‌های ناپایدار وجود دارد که البته این موارد تنها با مصوبات شورا حل و فصل نمی‌شود و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها است.

    ساماندهی دستفروشان کار سخت و مهمی است

    رئیس شورای شهر تهران در ادامه به موضوع ساماندهی دستفروشان در شهر اشاره کرد و گفت: این کار بسیار سخت و مهمی است و رکود اقتصادی در جامعه و بیکاری سبب می‌شود که برخی از افراد به سمت دستفروشی روی بیاورند و در برخی از مواقع، مسائل انسانی سبب می‌شود که برخورد قانونی با این افراد صورت نگیرد.

    وی با اشاره به اینکه باید مکان‌هایی برای این افراد در شهر پیش‌بینی شود، بیان کرد: به دلیل مسائل اقتصادی و بیکاری، باید مکان‌هایی تحت عنوان «شنبه‌بازارها» و یا «یکشنبه‌بازارها» برای این افراد در نظر گرفته شود تا این افراد بتوانند تولیدات خود را در معرض فروش قرار بدهند.

    چمران با اشاره به برگزاری نمایشگاه تولیدات زنان سرپرست خانوار در خصوص پوشاک در بوستان گفتگو گفت: اگرچه ما تأکید داشته‌ایم تمام نمایشگاه‌ها به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شود، اما این نمایشگاه در مقیاس کوچک‌تر و با توجه به شرایط در بوستان گفتگو برگزار می‌شود و مشکلی را نیز در این بخش ندارد.

    رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از سوی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید به این موضوع احترام بگذاریم، حتی اگر نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران گله‌مند باشند.

    وی در ادامه به روند نامگذاری برخی از معابر و خیابان‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: نامگذاری کار بسیار مشکل و سختی است و این در حالی است که شهروندان با اسم یک میدان یا خیابان عادت کرده‌اند و مدت‌ها طول می‌کشد تا با اسم جدید آشنا شوند؛ ضمن اینکه برخی از اسامی نیز برای شهروندان بسیار سخت است، ولی کمیته نامگذاری شورای شهر تهران تلاش می‌کند در یک فرایند مشخص، خیابان‌هایی که به اسم ائمه نیستند را به اسم شهدا مزین کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی