مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

باید به سبک زندگی ساکنان بافت‌های فرسوده توجه جدی داشت

عصر ساختمان- اقبال شاکری با اشاره بر اینکه ساکنان بافت‌های فرسوده دارای سبک زندگی خاص هستند و باید به این موضوع توجه کرد، بر ضرورت ارائه انگیزه لازم به ساکنان این بافت برای نوسازی بافت فرسوده تاکید کرد.

باید به سبک زندگی ساکنان بافت‌های فرسوده توجه جدی داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص شرایط فعلی بافت فرسوده تهران و مشکلات این معضل گفت: بافت فرسوده در تمام کشورها و شهرهای دنیا وجود دارد و ضرورت پرداختن به معضل بافت فرسوده در همه جای دنیا موضوعی جدی است و این معضل در کشور با اقدامات مقطعی و کوتاه مدت و چند ساله از بین خواهد رفت.

    شاکری ادامه داد: بافت فرسوده واقعیتی است که باید به آن پرداخته شود و هر کسی که فکر می‌کند می‌توان طرحی کوتاه مدت برای رفع این معضل داد، به نظر من با واقعیت‌ها مواجه نیست.

    این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه ساکنان بافت فرسوده دارای سبک زندگی خاص هستند گفت: هرکسی که می‌خواهد در بافت فرسوده اقدامی انجام دهد باید به سبک زندگی ساکنان این پهنه توجه جدی داشته باشد. به طور مثال در حال حاضر برخی از خانواده‌های ساکن در این بافت با فرزندان و داماد و عروس و پدرو مادر و غیره در این بافت‌ها زندگی می‌کنند و حتی در این بافت‌ها اشتغال هم دارند. لذا هر کسی برای نوسازی بافت فرسوده به این موضوعات توجه نکند حتما با مشکل مواجه می‌شود.

    شاکری در خصوص دیگر مواردی که باید توجه شود گفت: نکته دیگر اینکه در این بافت باید تلاش کرد که مردم خودشان در این موضوع ورود کنند و انگیزه لازم برای نوسازی بافت فرسوده را بیابند.

    وی ادامه داد: شهرداری و دولت در این خصوص باید اقداماتی را انجام دهند. باید دسترسی‌ها در این پهنه‌ها ایجاد شود. مثلا کوچه‌ای که بن‌بست است و دسترسی به معابر شهری ندارد، انگیزه‌ای برای ساکنان این کوچه نمی‌دهد که اقدام به نوسازی کنند. اما مثلا شهرداری با تملک چند پلاک، کوچه را از بن‌بست خارج می‌کند و همین موضوع می‌تواند ساکنان این محل را مشتاق نوسازی منازل خود کند. لذا باید دسترسی‌ها را افزایش دهیم و بن‌بست‌ها را پایان دهیم.

    وی درخصوص سبک زندگی ویژه در این بافت‌ها هم گفت: باید به گروه‌هایی که ایده‌پردازان شهری هستند و قادرند مجموعه‌ای را بهبود دهند و تجمیع بخشند توجه کرد و از آنها حمایت کرد و کاری کرد که مردم با این گروه‌ها مواجه شوند و با آنها قراردادهایی برای احیای مجموعه‌هایی از بافت فرسوده ایجاد شود.نکته دیگر هم این است که با توجه به اینکه بافت فرسوده واقعیتی موجود در سطح شهر هست و رفع و نوسازی آن هم حتما زمان‌بر خواهد بود نمی‌توان از ارائه برخی خدمات کوتاهی کرد. اورژانس، آتش‌نشانی و هلال احمر حتما باید تمهیداتی ببینند که بشود به این مناطق خدمت‌رسانی کرد. درست است که خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس قادر نیستند به علت نفوذناپذیری در این بافت‌ها به راحتی حضور یابند، اما آیا باید کاری نکرد و منتظر ماند که این مناطق تخریب شوند؟

    شاکری گفت: حتما باید اینگونه سازمان‌ها تمهیداتی را برای این مناطق بیندیشند. استفاده از موتورسیکلت، استفاده از سطوح پشت‌بام‌ها، استفاده از شیرآتش‌نشانی در این مناطق، آموزش به ساکنان این بخش‌ها، استفاده از واحدهای پرتابل چابک، حمایت از جوانان دانشگاهی صاحب خلاقیت برای حضور در این محلات و بررسی محلات برای ارائه راه‌کارهای مختلف جهت ارائه خدمت توسط این نهادهای خدماتی و ایمنی و ... از جمله راهکارهایی است که حتما باید از آنها استفاده شود. باید فناوری‌هایشان را نوین کنند.

    وی تصریح کرد: بافت فرسوده به معنی "مناطقی که به درد نمی‌خورد" نیست. اسم بدی برای این پهنه‌ها گذاشته‌ایم. بافت فرسوده دارای سه ویژگی است: ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری و خوب به معنی این نیست که این بافتها به درد نمی‌خورد و باید برای ارائه خدمات مناسب به این بافت‌ها هم در پی راهکار مناسب باشیم. ایجاد و افزایش دسترسی‌های مناسب و افزایش سرانه محیط‌های باز، ایجاد مجموعه‌های ارائه خدمات عمومی و درمانی، فضای سبز و درمانگاهی و اوقات فراغت از جمله اقداماتی است که همراه با پیگیری نوسازی بافت فرسوده باید برای این مناطق انجام شود تا موجب تسریع نوسازی این پهنه از شهرها شود.

    وی تاکید کرد که حتما سازمان‌ها و نهادهای خدمات‌رسان به موضوع خدمات به این بافت‌ها توجه کنند و گزارش عملکرد خود در این خصوص را هم به صورت عمومی اصلاع‌رسانی کنند.

    عضو شورای شهر تهران در خصوص وضعیت تشویقات فعلی هم گفت: در حال حاضر با مصوباتی که داشته‌ایم، رایگان کردن پروانه ساخت و ارائه مجوز ساخت یک طبقه بیشتر برای پلاک‌های تجمیعی و ارائه وام با بهره کم مواردی از این دست از جمله اقداماتی است که با مصوبات شورای شهر توسط شهرداری جهت نوسازی بافت فرسوده ارائه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو