مدیران خودروعصر اعتبار

اوضاع بازار مسکن در روزهای پایانی سال؟

عصر ساختمان- مشاوران املاک می‌گویند در ماه‌های پایانی سال ۹۵ تعداد قراردادهایی که بسته می‌شود کاهش یافته و بازار مسکن حالت مقطعی پیدا کرده است.

اوضاع بازار مسکن در روزهای پایانی سال؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، ماه گذشته در شهر تهران تعداد معاملات خرید و فروش صورت گرفته 17 هزار و 467 قرار داد بود و در بخش اجاره هم 16 هزار و 761 قرار منعقد شد. در ماه اسفند با وجودی که هنوز به اتمام نرسیده است اما شواهد نشان می دهد به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز تعداد معامله ها نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. البته در این خصوص کارشناسان مسکن معتقد هستند که کاهش معامله ها طبیعی است و ارتباطی به رکود بازار ندارد و رفتار این بازار در سال آینده بر اساس پیش بینی های صورت گرفته خواهد بود.

    از منظر برخی کارشناسان مسکن 15 اسفند تا 15 فروردین، زمان مناسب برای خرید خانه است چرا که تعداد معامله ها کاهش یافته است و به تبع آن قیمت هم کاهش پیدا کرده است و مصرف کنندگان می توانند در این بازار خانه های با قیمت مناسبی پیدا کنند.

    در همین خصوص با چند نفر از مشاوران املاک تهران صحبت کردیم تا در خصوص حال و هوای این روزهای بازار مسکن با خبر شویم.

    یکی از مشاوران املاک می گوید: بازار مسکن در این روزها حالت مقطعی دارد و مشاوران املاک احساس نمی کنند که به طور پیوسته هر هفته به تعداد مشخصی می توانند قرارداد منعقد کنند. اما در این میان فروش خانه های کوچک تر در بنگاه ما راحت تر به فروش می رسند. در مقابل بازار اجاره در زمستان افت کرد و این شرایط در این روزها ادامه داشته است.

    وی می افزاید: مردم دچار کمبود نقدینگی هستند، این وضعیت هم تا مادامی که مردم پول نداشته باشند ادامه خواهد داشت. به همین دلیل از نظر مشاوران املاک، دخالت بانک ها با پرداخت سود تسهیلات مناسب می تواند به رونق این بازار در سال آینده کمک کند.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه کمیسیون دریافتی مشاوران املاک از محل خرید و فروش خانه در شرایط کنونی بازار جواب گوی هزینه ها نیست، تصریح می کند: شرایط رکودی باعث شده است که فروشنده و خریدار تا وقتی مجبور به معامله نباشند وارد بنگاه نشوند. هنوز معامله گران منتظر شرایط بهتر در بازار هستند و بازار مسکن سال 95 در این روزها در چنین شرایطی است.

    کارشناس فروش یکی دیگر از واحدهای صنفی مشاوراملاک در خصوص شرایط این روزهای بازار این طور می گوید: وضعیت معامله های مسکن در زمستان افزایش یا کاهش نداشته است. البته پیش از آغاز فصل مدارس شرایط برای اجاره دهندگان بهتر بود، که پس از آن حجم معامله های اجاره هم کاهش یافت و شرایط برای واحد صنفی ما مطابق با رکودی شد که در حال تجربه آن هستیم. در این میان سردی زمستان هم از تعداد مشتری های برخی مناطق کاسته است.

    وی می افزاید: در شرایط کنونی بازار خرید و فروش خانه های کمتر از 100 متر راحت صورت می گیرد و به طور معمول بیشتر قراردادهای منعقد شده برای چنین خانه هایی است.

    یکی از کارشناسان فروش املاک در شمال تهران هم وضعیت بازار مسکن را در زمستان این طور توصیف می کند: شرایط در بازار با گران شدن دلار بهتر شد، اما بعد از آن رخوت در بازار احساس شد. بازار زمستان بیشتر برای اجاره تمایل داشت و این حالت هم رفته رفته به حالت اشباع رسید.

    وی ادامه می دهد: مشتریان از رهن خانه بیشتر استقبال می کنند و مالکانی که حاضر به رهن خانه باشند راحت تر می توانند خانه خود را معامله کنند. اما تمایل مالکان برای اجاره بیشتر است و همین وضعیت در بازار یک حالت تناقض ایجاد کرده است و نیروی کششی بین مالک و مستاجرها بوجود آورده است.

    این کارشناس مسکن در خصوص تاثیر امکانات جانبی ساختمان مانند پارکینگ و انباری و امکانات نوین دیگر در معامله مسکن این طور می گوید: به عنوان یک واحد صنفی املاک در شمال تهران این مزیت ها را برای یک ساختمان یک ضرورت می دانیم، تجربه ثابت کرده است که اگر چنین امکاناتی در ساختمان موجود نباشد معامله آن به سختی صورت می گیرد و در سال جاری کمبود این عوامل در برخی ساختمان ها باعث شد معامله چنین واحدهایی با کندی صورت گیرد.

    وی ادامه می دهد: پیش بینی می کنیم حجم خرید و فروش در بهار بیشتر شود، این افزایش معامله ها هم ممکن است با افزایش قیمتی همراه باشد. اما در خصوص اجاره حداقل در مناطق شمالی تهران افزایش اجاره صورت نمی گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو