مدیران خودروعصر اعتبار

سیگنال های رونق به بازار مسکن رسید

عصر ساختمان- بازار مسکن در بیش از ۱۱ ماه گذشته روزهای آرامی را پشت سر گذاشت و تنها در دو ماه گذشته به دلیل رشد معاملات خریدوفروش، قیمت ها در بازار مسکن تهران تا ۴درصد افزایش یافت.

سیگنال های رونق به بازار مسکن رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از آنلاین ،هنوز برخی تقاضاهای موثر منتظر این هستند که وضعیت بازار مسکن در سال آینده چطور ارزیابی می شود تا بهترین زمان را برای خرید خانه انتخاب کنند. حال اینکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که امسال آخرین سال رکود بازار مسکن بوده و این بازار توانسته در سال جاری وارد دوره پیش رونق شود و سال 96 بازار مسکن وارد فاز رونق می شود.

     برخی کارشناسان این حوزه هم به متقاضیان توصیه کرده اند که تا پیش از اتمام فروردین ماه نسبت به خرید مسکن اقدام کنند، چراکه با عبور از این بازه زمانی وارد ایام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می شویم که احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن بازارها از جمله بازار مسکن از فضای انتخابات وجود دارد.  چیزی که کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن در آن عقیده مشترک دارند این است که به طور قطع قیمت مسکن در سال آینده افزایش می یابد اما اینکه این رشد قیمت ها تا چند درصد خواهد بود به عوامل متعددی بستگی دارد.

    ظهور نشانه های رونق و افزایش قیمت مسکن در سال 96       

    چهار سال از رکود بازار مسکن می گذرد، کارشناسان می گویند که هر دوره رونق و رکودی دارای سیکلی است که سیکل دوره رکود هم به پایان رسیده است و مسکن از سال آینده با عبور از دوره پیش رونق به رونق خواهد رسید. یکی از علایم رونق، افزایش قیمت است که از بهمن ماه شاهد خیز آرام افزایش قیمت ها در بازار هستیم، به طورکه در بهمن ماه متوسط قیمت مسکن شهر تهران 5/4 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6 درصد رشد نشان داد.

    حسام عقبایی، رئیس اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه تمام نشانه ها حاکی از شروع دوره رونق است، گفت: یکی از نشانه های ورود به فاز رونق افزایش قیمت است که در طول سال جاری هر چند که قیمت ها ثابت مانده بود اما از دی ماه شاهد انجام معاملات مسکن با رشد قیمت ها هستیم که نرخ ها در این بازار بین 4 تا 5 درصد رشد داشته است.

    وی با اشاره به افزایش معاملات مسکن در چند ماه اخیر اظهار داشت: در دی  ماه شاهد اوج گیری معاملات بودیم، در نخستین ماه زمستان تعداد 7.16 هزار قرارداد امضا شد که رشد 6 درصد و 2درصدی نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل را نشان می داد. هر چند این روند رو به رشد در بهمن ماه متوقف ماند اما در نیمه اول اسفند ماه معاملات مسکن با رشد مواجه شد.  رئیس اتحادیه املاک استان تهران با تاکید بر اینکه رونق بازار مسکن از تهران شروع و به سایر کلانشهرها سرایت می کند، گفت: مسکن آماده پذیرش سرمایه ها است و در حالی که تقاضا در این بازار افزایش می یابد باید تولید را هم افزایش دهیم تا بتوانیم این تعادل قیمت را حفظ کنیم.

    همچنین محمد مهدی مافی، کارشناس اقتصاد مسکن  با بیان اینکه این ایام، فرصت مناسبی برای خرید مسکن است، گفت: پیش بینی می شود تقاضاهای جدیدی در سال آینده وارد بازار مسکن شود که این افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت ها خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت های جهشی را ندارد، اظهار داشت: به طور قطع قیمت مسکن در حول نرخ تورم عمومی رشد پیدا می کند و رشد قیمت ها بیش از نرخ تورم بعید به نظر می رسد.این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: کشورمان دوره افزایش جمعیت را پشت سر گذاشته است و دیگر شاهد رشد قیمت ها در بازار املاک مانند دهه80 نخواهیم بود و تمام شواهد نشان می دهد که سال آینده حجم معاملات مسکن بدون رشد نجومی قیمت ها افزایش می یابد.

    همچنین مصطفی قلی خسروی، کارشناس بازار مسکن  با تاکید بر اینکه به طور قطع بازار مسکن از اردیبهشت سال آینده تحت تاثیر از فضای انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد، گفت: معتقدم روند افزایش معاملات مسکن تا یک هفته آینده ادامه خواهد داشت و پس از آن تا فروردین ماه تحرکات جدی در بازار نخواهیم دید اما در نیمه اول سال آینده معاملات مسکن روند صعودی در پیش خواهد گرفت و پیش بینی می شود تا شهریور سال 96 مسکن به رونق می رسد.

    این کارشناس با تاکید بر اینکه بازار املاک دیگر جایی برای معاملات سفته بازانه ندارد، اظهار داشت: مسکن در تمام دنیا یک کالای مصرفی و اجتماعی است و نه یک کالای سرمایه ای. در ایران هم در دوره چهار ساله رکود مسکن از کالای سرمایه ای خارج شده است که امیدواریم این رویکرد در سال های آینده هم ادامه داشته باشد که حفظ آن به عوامل متعددی از جمله افزایش تولید بستگی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو