مدیران خودروعصر اعتبار

وام "۴درصد" نجومی از آب درآمد;

وام مسکن ۲۳میلیون؛ بازپرداخت ۱۱۴میلیونی

عصر ساختمان- وام ۲۳میلیون تومانی مسکن بازنشستگان با سود مشارکت ۴۰میلیونی و سود دوره بازپرداخت ۱۱۴میلیون تومان تمام می‌شود.

وام مسکن ۲۳میلیون؛ بازپرداخت ۱۱۴میلیونی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، در حالی احداث مسکن بازنشستگان استان قزوین وارد 14سالگی خود می‌شود که هنوز تعدادی از واحدها به متقاضیان تحویل داده نشده است و بسیاری از این واحدها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و تا کنون کسی هم پاسخگوی این مشکلات نبوده و مشکل همچنان در جای خود باقی است.

    ولی این قسمت از موضوع دردآور است که با وجود تمام این مشکلات که حتی در واحدهای تحویل شده نیز نواقصی دیده می‌شود، وام 23 میلیون تومانی که هفت سال پیش به این پروژه پرداخت شده ‌باید 114 میلیون تومان بازپرداخت شود که تقسیط شده و این قشر ضعیف با حقوق بازنشستگی باید ماهانه 1 میلیون و 583 هزار تومان بپردازند.

    همین موضوع سبب شد تا جمع زیادی از بازنشستگان دیروز مقابل بانک ملی ولی‌عصر(عج) تجمع کنند و خبر تجمع آنها نیز از رسانه‌ها منعکس شود، این در حالی است که همین اعضا در روز 15 اسفند نیز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده خواستار اعمال قانون بخشودگی جرایم وام‌های زیر 100 میلیون تومان شدند که با قول‌های مساعد نمایندگان قزوین در مجلس از جمله داود محمدی و حمیده زرآبادی متفرق شدند.

    خانم حیدری یکی از اعضای این تعاونی در گفت‌وگوی اختصاصی با تسنیم اظهار داشت: پروژه اجرایی مسکن بازنشستگان از سال 1381 با واریز 50 هزار تومان کلید خورد و دلخوش شدیم که در منطقه خوبی از شهر صاحبخانه خواهیم شد، چند سال گذشت و در هر سال به تصویب هیئت مدیره مبالغی را نیز از ما دریافت کردند.

    وی افزود: چندین سال گذشت ولی خبر از تحویل واحدها نبود و اعضای هیئت مدیره اظهار کردند که "برای تکمیل واحدها نیاز به تسهیلاتی داریم" که مقرر شد این تسهیلات با نرخ چهاردرصد از بانک ملی تهیه شود که این کار انجام شد.

    حیدری گفت: اکنون بعد از گذشت 14 سال، وامی که قرار بود با نرخ چهار درصد محاسبه شود 27 درصدی محاسبه شده و باید ماهانه یک میلیون و 583 هزار تومان بپردازیم که اصلاً با حقوق ما سازگاری ندارد.

    رضوانی یکی دیگر از اعضای تعاونی مسکن بازنشستگان اظهار داشت: وام مسکنی که تعاونی از بانک ملی برای این پروژه گرفته بود در حدود هفت سال پیش پرداخت شده و زمانی این کار انجام شده که هنوز سفت‌کاری پروژه تمام نشده بود که این خلاف قانون است.

    وی افزود: بانک بدون اینکه به اعضاء اطلاع دهد تسهیلات پرداختی را تقسیط کرده است و وامی را که قرار بود چهار درصدی باشد با نرخ 27 درصد محاسبه کرده است، این در حالی است که بسیاری از واحدها هنوز تحویل نشده ‌و واحدهایی هم که تحویل داده شده هنوز ناقص است.

    اینها صحبت‌های اعضاء تعاونی بود که 14 سال پیش به‌هوای خانه‌دار شدن در این تعاونی ثبت‌نام کرده و کارشان به اینجا کشیده است؛ حال به‌سراغ نماینده بازنشستگان در تعاونی مسکن می‌رویم تا ابعاد بیشتری از موضوع روشن شود.

    سعید حسین‌پور، نایب‌رئیس هیئت مدیره تعاونی مسکن بازنشستگان اظهار داشت: موضوع از این قرار است که به‌دلیل افزایش قیمت‌ها در دولت‌ قبل، آورده‌های متقاضیان برای تکمیل پروژه کفاف نداد و تعاونی برای تکمیل پروژه مجبور به دریافت تسهیلات از بانک ملی شد.

    وی افزود: این اقدام تعاونی که وام 14 میلیونی را به 23 افزایش داد، سبب شد تا تسهیلات از منابع مسکن مهر خارج شده و وارد منابع شناور بانک شود که سود سالانه آنها به‌صورت شناور اعلام می‌شود.

    حسین‌پور تصریح کرد: تبدیل منابع مالی این پروژه به منابع شناور از یک سو و طولانی شدن پروژه از سوی دیگر سبب شد تا سود مشارکت 40 میلیونی به این تسهیلات تعلق گیرد و وام 23 میلیونی به 63 میلیون بازپرداخت تبدیل شود، این در حالی است که اگر هم‌اکنون اعضای تعاونی بتوانند بخشی از سود را به‌مبلغ 21 میلیون تومان پرداخت کنند، باید ماهانه 950 هزار تومان نیز بپردازند.

    نایب‌رئیس هیئت مدیره تعاونی مسکن بازنشستگان عنوان کرد: در غیر این صورت اصل وام و سود مشارکت آن به‌انضمام سود دوره بازپرداخت باید توسط اعضای تعاونی پرداخت شود که اقساط آن ماهانه 1 میلیون و 538 هزار تومان است.

    اکنون بازنشستگان خواهان اجرای قانون بخشودگی جرایم وام‌های زیر 100 میلیون تومان هستند و نامه‌نگاری‌های زیادی هم در این رابطه با نماینده مردم قزوین در مجلس، استاندار و سایر مسئولان شده است.

    این در حالی است که با وجود اینکه این قانون درمورد تعاونی سارا موتور اجرا شده، بانک ملی زیر بار آن نمی‌رود و همچنان این قشر ضعیف مقهور وضعیت اقتصادی کشور و تصمیمات اشتباه برخی از مدیران شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی