مدیران خودروعصر اعتبار

باستان‌شناسان با صدور بیانیه‌ای خواستار شدند;

جلوگیری از حفاری‌های غیر قانونی و قاچاق میراث فرهنگی

عصر ساختمان- باستان‌شناسان ایرانی و خارجی شرکت‌کننده در پانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران در پایان این همایش بین‌المللی،با صدور بیانیه‌ای، خواستار جلوگیری از عملیات مخرب غیراصولی، حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق میراث فرهنگی شدند.

جلوگیری از حفاری‌های غیر قانونی و قاچاق میراث فرهنگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا،  در این بیانیه که حاضران شرکت کننده در این همایش آن را تائید کردند، آمده است: «شرکت‌کنندگان در این گردهمایی با تأکید بر بایستگی اعتلای هرچه نمایان‌تر باستان شناسی و میراث فرهنگی در ساختار جامعه علمی و فرهنگی ایران می‌خواهند تا از میراث فرهنگی و باستان‌شناختی کشور صیانت شود و از حفاری‌های مخرب غیر قانونی و قاچاق از طریق تحکیم همدلی و هماهنگی مسئولانه و دو جانبه میان پژوهشکده باستان‌شناسی و محاکم قضایی و مراجع قانون‌گذاری‌ جلوگیری شود.»

    در این بیانیه همچنین بر تمرکز و یکپارچگی و تمامیت قانونمند حوزه پژوهشی و برنامه‌ریزی باستان‌شناسی و تأمین امکانات مالی و اداری و اجرایی متناسب با مسئولیت و مأموریت خطیر این حوزه در چارچوب مجموعه تشکیلاتی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و در مجموعه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید شده است.

    تحکیم همدلی و هماهنگی مسئولانه و دوجانبه میان پژوهشکده باستان شناسی و دیگر پژوهشکده های مجموعه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای تقویت پیوند های پژوهشی و اجرای برنامه های هدفمند میان رشته‌ای، تحکیم همدلی و هماهنگی مسئولانه و دوجانبه میان پژوهشکده باستان شناسی و موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) برای تقویت پیوندهای پژوهشی و اجرای برنامه های هدفمند مشترک و جذب و تأمین اعتبارات برای اجرای برنامه ها و پژوهش های باستان شناسی و تلاش برای تدوین چارچوب قانونمند و کارآمد برای تعامل مناسب با حوزه مالی برای تخصیص به هنگام، منظم، منطقی و کارآمد بودجه‌های مربوطه نیز از درخواست‌های باستان‌شناسان شرکت کننده در پانزدهمین همایش بین المللی باستان‌شناسان است.»

    براساس این گزارش؛ «باستان‌شناسان همچنین بر انتشار نتایج پژوهش‌های میدانی باستان شناسی و انتشار نشریات تخصصی باستان شناسی ایرانی و خارجی، ایجاد مخزن مرکزی یافته‌های هر ساله باستان شناسی در موزه ملی ایران با همکاری پژوهشکده باستان شناسی برای گردآوری آگاهی‌های پایه‌ای از مجموع دستاوردهای باستان‌شناسی ایران و ایجاد ارتباط منظم و دائمی میان مراکز علمی و پژوهشی و نهادهای آموزشی با پژوهشکده باستان شناسی برای ایجاد تعامل سازنده و همسو کردن اهداف پژوهشی تاکید کردند.

    در ادامه این بیانیه دیگر خواسته‌های باستان‌شناسان از متولیان این علم این‌طور بیان شده است؛

    «تلاش اجرایی و اداری بایسته و بسنده در جهت هر چه توانمند تر کردن جایگاه و بنیه همکاران باستان شناس در واحدهای استانی مجموعه تشکیلاتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

    تقویت بنیه پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی با جذب و استخدام اعضای هیأت علمی جدید از میان گزیده ترین دانش آموختگان دانشگاه های ملی و بین المللی.

    گسترش ، تقویت و تجدید تشکیلات و نمودار سازمانی پژوهشکده باستان شناسی با توجه به رشد و پیشرفت رشته باستان شناسی در جهان امروز و با عنایت به نیازهای علمی و فرهنگی جامعه امروز ایران.

    تشکیل انجمن صنفی باستان شناسان ایران در جهت صیانت از اعتبار حرفه ای باستان شناسان شاغل و بازنشسته و پیشکسوت و حمایت از دانشجویان و دانش آموختگان باستان شناسی .

    تأسیس خانه و کانون و کتابخانه باستان شناسان ایران همچون مأمن و محلی برای نشستها ، دیدارها ،تشکل های علمی و صنفی و حرفه ای باستان شناسان .

    ایجاد تعامل سازنده و هدفمند و پیگیر و مسئولانه پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشگاه ها و دیگر نهادهای آموزشی باستان شناسی برای نظارت و پایش در امرو بسیار خطیر آموزش میدانی .

    تهیه و تدوین منشور علمی و اخلاقی باستان شناسی .

    تهیه و تدیون شیوه هامه ها و ضوابط اداری و اجرایی و علمی برنامه های میدانی باستان شناسی .
    تشکیل کارگاه های آموزش شیوه ها و ضوابط اداری و اجرایی و علمی برنامه های میدانی باستان شناسی برای نسل جدید باستان شناسی کشور .

    تأکید بر پژوهش های باستان شناسی حوزه خلیج فارس و دریای مکران .

    ایجاد پایگاه های پژوهشی باستان شناسی منطقه ای ، استانی و محوطه ای با مدیریت علمی و اجرایی باستان شناسان .

    ایجاد زمینه های مساعد برای همکاری های بیشتر و گسترده تر علمی و پژوهشی بین المللی با همتایان و دانشگاه ها و پژوهشگاه های خارجی ضمن حفظ شئون و اعتبار فرهنگ ملی .

    تأکید بر اهمیت تکمیل نقشه جامع باستان شناسی ملی ایران و ایران فرهنگی با کاربرد آخرین روش های علمی و فنی و بین المللی با همکاری سازمان های

    ذی ربط و تخصیص اعتبارات مورد نیاز در این زمینه .

    تهیه نقشه گاهنگارانه باستان شناسی ایران برای شناخت خلاءهای پژوهشی باستان شناسی و برنامه ریزی در جهت رفع کمبودهای علمی .

    صیانت از میراث فرهنگی و باستان شناختی کشور و جلوگیری از عملیات مخرب غیر اصولی از طریق تحکیم همدلی و هماهنگی مسئولانه و دوجانبه میان پژوهشکده باستان شناسی و مجریان و متولیان طرح های عمرانی .»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو