مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

هدر رفت ۵ میلیارد دلاری انرژی در کشور

عصر ساختمان- رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با وجود آنکه سالانه با بیش از ۵ میلیارد دلار هدررفت انرژی در کشور مواجه هستیم، تنها ۲۰ درصد شاهد رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان بوده‌ایم.

هدر رفت ۵ میلیارد دلاری انرژی در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا،  محمد شکرچی‌زاده با اشاره به این موضوع که مقوله صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دو، ‌سه دهه اخیر با غفلت روبرو بوده است، گفت: تاثیر منفی این غفلت را در اقتصاد کشور شاهد هستیم.

    وی با اشاره به تدوین مقررات ملی ساختمان توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، خاطرنشان ساخت: بیش از دو دهه از تدوین و ابلاغ مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و الزام به اجرای آن می‌گذرد ولی در عمل شاهد اجرای دقیق آن نیستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود آنکه سالانه با بیش از 5 میلیارد دلار هدررفت انرژی در کشور مواجه هستیم اما تنها 20 درصد شاهد رعایت این مبحث بوده‌ایم و این موضوع مهمی است که نیازمند آسیب‌شناسی و همچنین فرهنگ‌سازی مناسب است.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در حوزه کاهش و مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها، تغییر ضخامت در شیشه امکانپذیر نبود ولی استفاده از شیشه‌های کم گسیل ضمن آنکه این امکان را فراهم می‌کند، محدودیتی را نیز در استفاده از نور طبیعی ایجاد نمی‌کند. 

    شکرچی‌زاده با برشمردن اقدامات مرکز در حوزه شیشه گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشراف به اهمیت این موضوع، از سال‌ها پیش اقدامات متعددی را در این حوزه در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به اضافه کردن مشخصات حرارتی شیشه‌های پوشش‌دار به پیوست 9 مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و ارائه توضیحات تکمیلی در این خصوص در راهنمای مبحث، اجرای پروژه‌های پژوهشی با هدف تعیین کیفیت تولیدات داخلی و خارجی و تعیین اثربخشی ماربرد شیشه‌های کم‌گسیل در مناطق اقلیمی مختلف کشور، تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی برای تعیین ضریب انتقال حرارت شیشه‌های دو جداره ساده و پوشش‌دار، تجهیز آزمایشگاه تخصصی تعیین مشخصات تابشی (ضرایب عبور و انعکاس) در بازه خورشیدی، تجهیز اتاقک کالریمتری برای تعیین عملکرد جدارهای ساختمانی در شرایط محیط خارج و تجهیز اتاقک گردان اندازهگیری شرایط نوری (روشنایی طبیعی) فضاهای داخل بر حسب نوع جدار نورگذر اشاره کرد.

    وی افزود: به موازات این اقدامات، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی زیرساخت‌های لازم برای اعطای گواهینامه فنی به تولیدکنندگان شیشه‌های با مشخصات حرارتی بهبود یافته و همچنین سیستم‌های شیشه دوجداره را فراهم نموده است. برای تکمیل این مجموعه خدمات آزمایشگاهی، گواهینامه‌های مربوط به پروفیل‌های یوپی وی سی و آلومینیوم گرماشکن، و پنجره‌های ساخته شده با آن نیز قابل درخواست و دریافت توسط تولیدکنندگان است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش مرکز در حوزه برچسب انرژی پنجره گفت: این مرکز، در جهت طرح برچسب انرژی پنجره با همکاری سازمان ملی استاندارد و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، در جهت رسمیت دادن به آن، گام برداشته است و آمادگی کامل خود را برای نهادینه کردن الگوی کیفیت پنجره‌ها اعلام می‌کند.

    شکرچی‌زاده با ابراز خرسندی از امکان تولید شیشه‌های کم‌گسیل در داخل کشور افزود: با توجه به این نکته که در حال حاضر، تولید محصولات شیشه کم‌گسیل در داخل کشور صورت می‌گیرد و قیمت آن نیز  در مقایسه با محصولات خارجی، بسیار کمتر است، این مرکز لازم دانسته است که در جهت معرفی آن و تلاش در جهت ارتقای هرچه بیشتر کیفیت و تنوع‌بخشی به آن، فعالیت‌های لازم را انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار