مدیران خودروعصر اعتبار

سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در حوزه مسکن

عصر ساختمان- معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: در سه سال گذشته بخش خصوصی بیش از ۲ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال در حوزه مسکن و ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در حوزه مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این میزان سرمایه گذاری دربخش مسکن در سال های 1392 تا 1394 انجام شده است.

    وی با اشاره به ضرورت رونق بازار مسکن و رشد مثبت این بخش افزود: بررسی متغیرهای پیش نگر حوزه مسکن از توقف و محدود شدن روند رشد منفی متغیرها و شاخص‌های بخش مسکن از جمله تعداد معاملات، سرمایه گذاری در ساختمان های جدید، تعداد پروانه های ساختمانی و ارزش افزوده و حاکم شدن ثبات نسبی در این بخش حکایت دارد.

    به گفته مظاهریان، بر اساس آمارهای منتشره تعداد معاملات در 9 ماهه اول سال جاری حدود 9 درصد افزایش یافته و تعداد پروانه های ساختمانی صادره در کشور در ماه‌های مهر و آبان امسال روند صعودی داشته است.

    معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش ساختمان شروع شده است به طوری که در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 0.8 درصد مثبت شده و این نشان می دهد رشد منفی ارزش افزوده بخش ساختمان نیز کاهش یافته و روند رو به افزایش نوید بخش خروج تدریجی بخش مسکن از رکود است.

    مظاهریان با بیان اینکه برای رونق بازار مسکن تقویت بنیه مالی اقشار متوسط جامعه ضروری است، گفت: تقویت قدرت خرید و تشکیل تقاضای مؤثر در قشر متوسط جامعه با تمرکز بر توسعه تسهیلات خرید برای خانه‌ اولی‌ها و افزایش سقف تسهیلات مسکن، تقویت بازار رهن به منظور ایجاد زیرساخت های تامین مالی مورد نیاز و انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه با هدف تقویت منابع مالی بانک مسکن، همه در راستای تلاش برای رونق بازار مسکن انجام شده است.

    مظاهریان تقویت تولید مسکن در بافت‌های فرسوده‌ی شهری برای خانوارهای متوسط و بسط تسهیلات بازسازی و ارتقای کیفیت درون بافت‌های فرسوده ازطریق بازار پول ﴿تسهیلات مشارکت مدنی ساخت، تسهیل تسهیلات خرید مسکن، صندوق‌یکم ویژه‌ بافت‌های فرسود، حساب پس‌انداز مسکن جوانان) و یا بازار سرمایه ﴿صدور اوراق سرمایه‌‌گذاری شهری، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سفارش ساخت﴾ را در جهت تقویت این بازار عنوان کرد.

    معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تسهیلات بانکی هنوز بازار مسکن رونق ندارد وبانک های دیگر برای پرداخت تسهیلات طبق مصوبه شورای پول و اعتبار همکاری ندارند،  گفت: با توجه به مازاد ساخت و ساز در دوره قبل و موجودی مسکن در بازار مسکن، تقاضای موجود در بازار منجر به ایجاد انگیزه سرمایه گذاری در این بازار نمی شود.

    این مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی یادآورشد: از طرفی با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز یکم از خرداد سال جاری آغاز شده و آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک حاکی از افزایش تعداد معاملات از 3 ماهه دوم سال جاری بوده است، می توان گفت این تسهیلات توانسته است بخشی از تقاضای موجود در بازار را به تقاضای موثر تبدیل و موجبات ایجاد تحرک نسبی بازار مسکن را در بازار فراهم کند، لذا تاثیرگذارنبودن افزایش تسهیلات بر بازار مسکن درست نیست.

    گفتنی است، پیش از این «محمدهاشم بت شکن» مدیرعامل بانک مسکن گفته بود: تا 15 بهمن ماه امسال 140 هزار فقره معادل 30 هزار میلیارد ریال در شعب بانک مسکن برای دریافت تسهیلات خرید مسکن در صندوق پس انداز خانه یکم سپرده گذاری شده است و با ورود به خرداد ماه سال 1396 میزان پرداخت این تسهیلات به زوجین جوان بیشتر خواهد شد.

    وی اظهارکرد: پیش از کاهش سود تسهیلات این بانک به 8 و 9.5 درصد به طور میانگین روزانه 160 فقره سپرده گذاری در حساب صندوق خانه یکمی ها در شعب این بانک انجام می شد، اما با کاهش سود تسهیلات هم اکنون به طور میانگین روزانه 700 فقره حساب در شعب این بانک در سراسر کشور افتتاح و هر 6 ماه یک بار موجودی آنها در این صندوق دو برابرمی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو