مدیران خودروعصر اعتبار

محمدرضا پوینده:

سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی دارای توجیه اقتصادی شده است

عصر ساختمان- مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در دیدار با وزیر سابق فرهنگ فرانسه، گفت: سلیقه فرهنگی و گردشگران، سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی را دارای توجیه اقتصادی بالا کرده است.

سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی دارای توجیه اقتصادی شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «ونو دوندیو دو وَبر» - وزیر سابق فرهنگ کشور فرانسه - با محمدرضا پوینده - مدیرعامل و رییس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی - دیدار کرد.

    در این دیدار، پوینده در تشریح فعالیت‌های صندوق، گفت: برای احیا و مرمت بناهای تاریخی ایران که مجوز واگذاری دارند، بیش از 100 نوع کاربری متناسب با شأن بنا و حداقل مداخله، تعریف شده است که در کنار سایر شرایط واگذاری در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد .

    او با اشاره به استقبال بخش خصوصی از این بسته‌های سرمایه‌گذاری، ادامه داد: بعد از برجام، حضور گردشگران خارجی بویژه از کشورهای اروپایی، رشد چشمگیری کرده و متناسب با آن، درخواست برای سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی نیز بسیار زیاد شده است .

    وی سلیقه فرهنگی و علاقه گردشگران داخلی و خارجی را اقامت و پذیرایی شدن در بوتیک هتل‌ها و بناهای تاریخی دانست و ادامه داد: این عامل در کنار عوامل دیگر مانند متناسب بودن هزینه مرمت و مشوق‌های سرمایه‌گذاری، به عاملی برای معرفی سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی به‌عنوان یک اقدام پربازده و دارای توجیه اقتصادی تبدیل شده است .

    در ادامه این نشست دوجانبه، «ونو دوندیو دو وَبر» - وزیر سابق فرهنگ فرانسه - اظهار کرد: بناهای تاریخی ایرانی آثار فاخر وهنرمندانه‌ای است که احیای آن‌ها می‌تواند زمینه شناساندن جاذبه‌های فرهنگی ایران به سایر کشورها را بیش از پیش فراهم کند .

    وی ادامه داد: این‌که در ایران مجموعه‌ای وجود دارد که با ساز و کار مشخص از تخریب بناها جلوگیری می‌کند و نسبت به احیا و مرمت آن‌ها توسط بخش خصوصی تلاش می‌کند، جای امیدواری دارد و ما نیز آمادگی آن را داریم که در شناساندن چهره‌ی واقعی ایران از طریق فرهنگ و رسانه، اقدامات لازم را انجام دهیم .

    او اظهار کرد: ایران و فرانسه به‌عنوان دو کشور دارای سابقه درخشان در تاریخ و فرهنگ، باید همکاری‌های خود را در مسائلی مانند انتقال دانش و همکاری‌های مشترک در زمینه احیای بناهای تاریخی گسترش دهند .

    وی با اعلام آمادگی برای ارائه طرح شناساندن بناهای تاریخی احیاشده ایرانی در کشورهای اروپایی، افزود: در کشور فرانسه شرکت‌های تخصصی وجود دارند که می‌توانند با فن‌آوری‌هایی مانند «ویدئو مپ» زمینه نمایش این بناها در رویدادهای مهم جهانی را فراهم کنند و از این طریق به جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران به ایران کمک کنند .

    در پایان این نشست، پوینده با دعوت از وزیر سابق فرهنگ فرانسه برای دیدن بناهای تاریخی احیاشده توسط این صندوق، گفت: این صندوق آمادگی دارد که اقدامات اثربخشی را با طرف مقابل در زمینه‌های مشترک همکاری اجرا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی