مدیران خودروعصر اعتبار

با امضای وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛

ابلاغ نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی به دستگاه‌ها

عصر ساختمان- نقشه‌راه نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امضا و به تمام معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و ادارات کل استانی ابلاغ شد.

ابلاغ نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی به دستگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی با رویکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط وزیر راه امضا و ابلاغ شد.

    نقشه راه مذکور که پیش‌تر در 12 بهمن، در شورای راهبری معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر راه و شهرسازی، تصویب شده بود به منظور اجرا به معاونت‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و همچنین ادارات کل راه و شهرسازی ابلاغ گردید.

    براساس این سند، مجموعه اقدامات و پروژه‌هایی که باید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسط ستاد وزارتخانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته و همچنین ادارات کل راه و شهرسازی در یک افق زمانی پنجساله از 1396 تا 1400 دنبال شوند، مشخص و نوع ارتباط بین سامانه‌های ستاد و واحدهای زیرمجموعه و همچنین دستگاه‌های بیرون از وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.

    متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

    رؤسا و مدیران عامل محترم سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه

    معاونین محترم ستادی

    مدیران کل محترم راه و شهرسازی استان‌ها

    مدیران کل دفاتر و رؤسای مراکز حوزه وزارتی

    سلام علیکم؛

    در راستای اجرای نقشه راه دولت الکترونیک و به‌منظور ایجاد تحولی بنیادین در عملکرد وزارت متبوع از طریق توسعه یکپارچه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف بالابردن کیفیت زندگی عموم مردم و ایجاد زمینه خلاقیت‌های مستمر، «نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی» ابلاغ می‌شود.  در این راستا لازم است اقدامات زیر صورت پذیرد:

    1- برنامه‌های پیش‌بینی شده در نقشه راه ابلاغی، جزء برنامه‌های اولویت‌دار سالیانه ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته و همچنین ادارات کل راه و شهرسازی، قرار گیرد و اعتبار لازم برای اجرای آنها در بودجه سالیانه، منظور شود. «معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع» مسؤول نظارت بر حسن اجرای این بند می‌باشد.

    2- مسئولیت اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌های مشخص شده در نقشه راه معماری سازمانی بر عهده کلیه معاونین می‌باشد. در این ارتباط لازم است گزارش پیشرفت اقدامات انجام شده به طور مستمر به معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، ارائه گردد.

    3- با ابلاغ این نقشه راه، از این پس انجام هر گونه پروژه مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌ها و واحدهای ذیربط منوط به تبیین و تصریح جایگاه و ارتباط آن با نقشه راه می‌باشد.

    4- دستورالعمل اجرایی بند 3 و همچنین ساز و کار و سازمان راهبری و نظارت بر اجرای نقشه راه و نیز، نحوه به روز‌آوری آن، طی دو ماه توسط دبیرخانه شورای راهبری معماری سازمانی تهیه گردد.                                                                                                            
                                                                             عباس آخوندی                                             

    اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص سند نقشه راه معماری سازمانی

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در راستای ابلاغ سند نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی خطاب به تمام معاونان، مدیران و روسای سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و ادارات کل استانی بیان داشت: «تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، مستلزم جامع‌نگری، برنامه‌ریزی هدفمند، بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین و همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اجرایی کشور است.

    وی وزارتخانه‌ای که بالغ بر 10 نظم را تؤاماً مدیریت می‌کند به عنوان یکی ارکان اصلی بدنه اجرایی و اقتصادی کشور و بنابر نقش بی‌بدیل آن در نیل به توسعه پایدار، جایگاه ویژه‌ای در تحقق اهداف مذکور دارد. از طرف دیگر به دلیل نقش راهبردی فناوری اطلاعات در تحقق مأموریت‌ها و اهداف سازمان‌ها، توسعه و بکارگیری یکپارچه و کارآمد فناوری اطلاعات، همواره اهمیت بالایی نزد سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان وزارت راه و شهرسازی داشته است، به‌گونه‌ای که عامل کلیدی موفقیت کسب و کار را در یک  سازمان بزرگ و پیچیده، مدیریت مؤثر و بهره‌برداری از اطلاعات از مجرای فناوری اطلاعات، دانسته‌اند.

    در سال‌‌های گذشته اقدام‌های قابل توجهی در زمینه فناوری اطلاعات در مجموعه وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، اما ضرورت وجود یک محتوای راهبردی و برنامه کلان در حوزه فناوری اطلاعات، همواره از ضرورت‌های این وزارتخانه بزرگ و پیچیده بوده است.

    بر این اساس تدوین معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی با رویکرد فناوری اطلاعات، در بهمن ماه سال 1393، در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و پس از دو سال مطالعه دقیق و جامع، با مشارکت و همکاری معاونت‌های ستادی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته وزارتخانه، نقشه راه معماری سازمانی تدوین و در بهمن ماه 1395 به تصویب رسید. «نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی»، برنامه جامعی در زمینه توسعه و بکارگیری یکپارچه فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف این وزارتخانه، در افق زمانی پنج ساله 1396 تا 1400، ارائه می‌دهد.

    انتظار می‌رود اجرای این نقشه راه، زمینه‌ساز تحولی بنیادین در عملکرد وزارت راه و شهرسازی، از طریق توسعه یکپارچه فناوری اطلاعات شده و متعاقب آن شاهد افزایش سطح کیفیت زندگی مردم و احیای حقوق شهروندی باشیم.

    قطعاً آنچه در این مرحله لازم و ضروری است، اهتمام همه جانبه همکاران مجموعه وزارت راه و شهرسازی، اعم از ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته و ادارات کل راه و شهرسازی در پیاده‌سازی معماری و اجرای نقشه راه است.

    بر خود لازم می‌دانم از تلاش‌ها و زحمات ارزشمند کلیه دست اندرکاران این پروژه قدردانی نمایم. توفیق روز افزون ایشان را از درگاه خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو