مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن پیشنهاد داد:

خروج مسکن از رکود با اعطای زمین به قیمت صفر

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: به منظور پاسخ‌گویی به نیاز متقاضیان مسکن می بایست سالانه ۲۰ میلیارد تومان در این بخش صرف شود.

خروج مسکن از رکود با اعطای زمین به قیمت صفر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، از سال 92 مسکن وارد رکود شده است و با توجه به حجم خرید و فروش مسکن به نظر می رسد که تا پیش از دوماه گذشته مسکن به طور کامل از رکود خارج نشده است. اما در این یکی دوماه کمی تحرک در بخش مسکن مشاهده می شود.

    مقداد همتی در خصوص برنامه های مورد نیاز خروج کامل مسکن از رکود، به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور گفت: خروج از مسکن از رکود با سیاست های افزایش عرضه قابلیت تحقق دارد. در این خصوص می توان از دو طریق اعطای زمین و فراهم کردن شرایط تسهیل در اعطای وام برنامه های خروج از رکود را دنبال کرد.

    وی افزود: به منظور تامین نیاز بخش مسکن در جامعه احتیاج است که در هرسال 1.5 میلیون مسکن ساخته شود در حالی که در سال گذشته 500 هزار واحد مسکونی ساخته شد. این اختلاف پیش آمده به مرور زمان ایجاد یک وضعیت هشدار را به همراه خواهد داشت و اگر تقاضای مسکن به این شکل افزایش یابد تعادل بازار مسکن به هم می خورد.

    این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: دولت می بایست در عرضه زمین با قیمت صفر برنامه ریزی کند تا قیمت ساخت مسکن در بازار کم شود و تحرک در بازار مسکن افزایش یابد.

    همتی ادامه داد: اگر بخواهیم هدفگذاری سالانه ساخت مسکن برای 500 هزارنفر ادامه یابد، می بایست بین 30 تا 50 میلیون تومان وام پرداخت شود که این رقم به طور میانگین 2هزار میلیارد تومان می شود. باید توجه داشت که چنانچه تسهیلات مورد نیاز ساخت مسکن فراهم نشود قیمت مسکن به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه تثبیت تورم هم به وضعیت بازار مسکن وابسته است خاطرنشان کرد: به منظور اینکه تورم ثابت بماند و تقاضا افزایش یابد، باید گفت بهترین راه حل در سال 96 افزایش سقف تسهیلات و تسهیل اعطای تسهیلات بخش خرید مسکن است.

    همتی در بخش دیگری از صحبت خود، در خصوص چگونگی فروش خانه های خالی ساخته شده در بازار مسکن، اظهار داشت: خانه های خالی در سرنوشت بازار مسکن نقش اساسی دارد و به منظور فروش این خانه ها باید از راهکارهای مالیاتی خانه خالی به همراه کمک بانک ها در فروش این خانه ها بهره برد.

    وی افزود: اگر بانک ها به عنوان یک نهاد واسطه میان خریدارو فروشنده قرار گیرد و برای دوطرف تضمین های لازم را بدهند و تسهیلات مورد نیاز را فراهم کنند بخش زیادی از خانه های ساخته شده در بازار مسکن به فروش می رسد.

    این کارشناس مسکن تاکید کرد: به منظور ترغیب مالکان خانه های خالی به طور حتم باید از ابزار مالیاتی هم استفاده کرد. چرا که اگر مالیات برای مالکان این خانه ها وضع شود مالکان خیلی زود در صف فروشندگان خانه قرار می گیرند. این روش سخت گیرانه در بازار مسکن باید به حدی باشد که حتی اجاره دادن مسکن هم برای مالک خانه مقرون به صرفه نباشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو