مدیران خودروعصر اعتبار

شکرچی زاده خبر داد؛

هشدار نسبت به وجود ۲۷۰ بلندمرتبه در معابر باریک پایتخت

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از وجود ۲۷۰ برج بالای ۱۲ طبقه در معابر ۶ تا ۱۲ متر در تهران وجود دارد که در صورت بروز آتش‌سوزی امکان ارائه خدمات آتش‌نشانی در آن مناطق دشوار است.

هشدار نسبت به وجود ۲۷۰ بلندمرتبه در معابر باریک پایتخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مربوط به مقوله محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش است. اولین ویرایش این مبحث در سال 1380 انجام شده که خیلی محدود به مقوله آتش پرداخته و به همین لحاظ ویرایش دوم در 1392 منتشر شده که مقداری دامنه موضوع را گسترش دادند اما این ویرایش هم نواقص مهمی درخصوص مصالح، نما، سیستمهای کشف و اعلام حریق داشت که لازم بود اصلاح شود. بنابراین از سال 1392 تجدیدنظر مبحث 3 را شروع کردیم که خوشبختانه مراحل تدوین پایان یافته و در سوم اسفندماه سال جاری ویرایش جدید مبحث سوم مقررات ملی را ابلاغ کردیم.

    وی افزود: ویرایش جدید مبحث سوم مقررات ملی ساختمان از تیرماه سال 1396 قابل استفاده است و مهندسان می توانند از آن استفاده کنند. تا بهمن ماه سال آینده به طور همزمان می شود ویرایش قبلی و ویرایش جدید را استفاده کرد. از پایان بهمن سال آینده نیز فقط ویرایش جدید از نظر قانونی معتبر خواهد بود.

    شکرچی زاده با اشاره به مسائلی که تجدیدنظر در مبحث 3 را الزامی کرده بود، گفت: ویرایش قبلی به ضوابط خاصی برای ساختمانهای بلند نپرداخته بود. هم‌چنین موضوعات مهمی مثل محدودیتهای ارتفاع و مساحت که باید برای حفاظت ساختمانها در برابر آتش منظور شود گنجانده نشده بود. بحث راههای خروج، مصالح نازک کاری و مصالح نما در ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش بسیار مهم است. به طور مثال چند مورد آتش سوزی در ماههای اخیر در مشهد داشتیم که از مواد ترکیبی کامپوزیت استفاده شده بود. این مواد به دلیل این‌که از مواد پلیمری غیرمقاوم در برابر آتش است باعث آتش سوزی در بدنه ساختمان شده بود که آتش به سمت بالا و پایین سرایت کرد. نمونه آن برج الوان مشهد بود که خوشبختانه تلفات نداد.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بعد از حوادث مشهد وزارت راه و شهرسازی بخشنامه ای را ابلاغ کرد تا شرکتهایی که این مواد را تولید می کنند از مرکز تحقیقات گواهی نامه فنی بگیرند که  بعضی از شرکتها برای این منظور مراجعه کرده اند. هم‌چنین در ویرایش جدید مبحث سوم این الزامات قید شده است. از جمله این موارد ضوابط سختگیرانه برای پرواستایلر، سقف، سیستمهایی که مبتنی بر EPS هستند، مقاومت در برابر آتش انواع دیوارها و جدا کننده ها و نیز پوششهای ضدحریق برای سازه‌های فلزی از جمله مواردی است که در مبحث سوم به آن پرداخته شده است.

    وی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو بیان کرد: اتفاقی که در پلاسکو افتاد نشان داد اگر سازه‌های فلزی بدون پوشش باشد ظرف یک ساعت 50 درصد مقاومت خود را از دست می دهد. این حادثه به این دلیل رخ داد که پوششهای ضدحریق روی اسکلت فلزی اجرا نشده بود.

    شکرچی‌زاده، ضوابط مربوط به پارکینگ‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مشکلات این است که اگر پارکینگ‌های زیرزمینی دچار آتش سوزی شود دسترسی برای آتش نشانان سخت است.  بنابراین ضوابطی برای دسترسی به موقعیت پارکینگ از شمال و جنوب لحاظ کرده‌ایم. در این زمینه بر عدم پیشروی بیش از 60 درصد تاکید کرده ایم؛ زیرا اگر پیشروی بیش از 60 درصد باشد سیستم عملیات آتش دچار محدودیت می شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مبحث سوم با دستور وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است افزود: برای تدوین این مبحث از متخصصان آتش نشانی، نظام مهندسی، وزارت کشور، شهرداری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و صاحب نظران بخش خصوصی استفاده کردیم.

    وی تجهیز و افزایش امکانات آزمایشگاه آتش را ضروری دانست و تأکید کرد: ما تنها آزمایشگاه آتش مجهز کشور را در مرکز تحقیقات در اختیار داریم که از امکانات ارزیابی مقاومت مصالح و سیستمها در برابر آتش برخورداریم اما باید امکاناتمان بهبود پیدا کند. بر همین اساس از ریاست محترم جمهوری درخواست کردیم تا امکانات ویژه ای در اختیار ما قرار دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو