مدیران خودروعصر اعتبار

شما در هتلی که ربات‌ها کار کنند اتاق می‌گیرید

«ربات‌ها» در هتل‌های ایران + تصاویر

عصر ساختمان: وقتی وارد هتل می‌شوید، رباتی به صدای خاص و موسیقی کش دارش به شما خوشامد بگوید، اتاق‌تان را آماده کند و ... آیا شما دوست دارید در هتلی که ربات‌ها هستند، اقامت کنید.

«ربات‌ها» در هتل‌های ایران + تصاویر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۰۰
  • شما در هتلی که ربات‌ها کار کنند اتاق می‌گیرید
  • شما در هتلی که ربات‌ها کار کنند اتاق می‌گیرید
  • شما در هتلی که ربات‌ها کار کنند اتاق می‌گیرید
  • شما در هتلی که ربات‌ها کار کنند اتاق می‌گیرید
  • «ربات‌ها» در هتل‌های ایران + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تسنیم ، با پیشرفت تکنولوژی و کاربردهای آن در جهان صنعتی و دنیای نوین، هر روز شاهد ابداعی جدید و تازه برای افزایش آسایش ظاهری زندگی هستیم. اخیراً واژه جدیدی به صنعت هتلداری اضافه شده است " هتل رباتی " که در کنار رنجیره هتل‌های رنگارنگ با ستاره‌های متنوع، ربات‌ها نیز به این صنعت وارد شدند.
هم اکنون در کشورهای متعددی، هتل‌های نظیر هتل Aloft Cupertino - کالیفرنیا، هتل  Yotel - نیویورک، هتل 1000 - سیاتل، هتل  CityHub-  آمستردادم، هتل W Singapore - سنگاپور، هتل  Weird- ژاپن و هتل Blow Up Hall 5050 - لهستان از ربات‌ها استفاده می‌کنند و در این مطلب در جستجویی این مسئله هستیم که چه زمانی و به چه صورت هتل‌های ایرانی می‌توانند از ربات استفاده کنند و آیا اصلاً استفاده از ربات‌ها در هتل‌ها ضرورت دارد؟!

در این رابطه مهرداد تاوتلی - مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی درباره فعالیت ربات‌ها در هتل‌ها به تسنیم می‌گوید: " هتل رباتی " تکنولوژی جدیدی است که مدت زمان زیادی نیست در هتل‌ها کاربرد یافتند و برخی هتل‌ها از آن استفاده می‌کنند.
اولین هتل‌هایی که وارد این عرصه شدند هتل‌های کشور ژاپن و سنگاپور بودند و اکنون شاهد این هستیم که ربات‌ها پس از گذراندن مراحل مختلف تست، فعالیت خود را در هتل‌های آمریکایی نیز آغاز کردند.

بعضی از هتل‌های زنجیره‌های مانند هتل هیلتون، استاوود و ماریوت هم اکنون از رباتی به نام" ری لی " استفاده می‌کنند که خدمات مهمان را در اتاق تحویل می‌دهد و کار روم سرویس را انجام می‌دهد.
افزایش بهره، افزایش تولید، بهبود کیفیت کار، افزایش دقت، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی، افزایش سرعت، کاهش هزینه، کاهش ضایعات، چند منظوره بودن، هوشمند بودن و عدم خستگی؛ از مزایای استفاده تکنولوژی ربات‌ها در هتل‌ها است.

اما با توجه به تمامی موارد یاد شده در خصوص مزایای استفاده از ربات‌ها، آیا استفاده از ربات در صنعت هتلداری که تعامل انسانی است کار صحیحی می‌تواند باشد؟ سئوال‌های بی‌شماری وجود دارد که آیا در بروز حوادث و بحران‌ها یک ربات می‌تواند همانند یک انسان تصمیم صحیح را اتخاذ کند و مدیریت بحران کند و آیا در هتل‌های رباتی امنیت وجود دارد؟ و یا خود ربات‌ها می‌توانند عاملی برای آسیب رساندن به انسانها باشند.
صنعت هتلداری یک صنعت چتری است که ارتباطات انسانی آن را شکل می‌دهد؛ مهمان زمان خود را در هتل سپری می‌کند و وقتی در اوقات فراغت خود به سر می‌برد، می‌خواهد نهایت سرویس و خدمات را دریافت کند و تجربه جدیدی را حس کند و با دیگران در تعامل باشد، دوستان جدیدی بیابد و ... همانطور که بحث جدیدی در هتل‌های دنیا به نام GEM یا به عبارتی GUEST EXPERIENCE MANAGMENT (مدیریت تجربه مهمان) را شاهد هستیم که باید تجربه زیبایی را برای مهمان بیافرینیم.

حال با این زمینه فکری جدید چقدر یک ربات می‌تواند در این امر موفق باشد. شاید برای یکبار استفاده مهمان در این هتل احساس خوبی داشته باشد و ذائقه او تجربه جدیدی را لمس کند اما اینکه رضایت کاملی از خدمات و سرویسی که به او در این هتل‌ها ارائه شده است داشته باشد شاید هنوز جای کمی تامل دارد.
ربات‌ها هویت و شخصیت خود را دارند و میهمانان نمی‌توانند با ربات به راحتی تعامل انسانی داشته باشند و یا اینکه با بعضی کلمات انتزاعی پیام خود را به او بفهمانند. شاید استفاده روز افزون از ربات در صنایع متفاوت بسیار مقرون به صرفه و در نتیجه کار بدون نقص باشد و تا حد زیادی از مشکلات و معضلات انسانها را بکاهد، اما در صنعت هتلداری که نیازمند تعامل انسانی است و احساسات انسانی در آن دخیل است، نمی‌تواند خیلی موفق باشد غیر از مواردی که خدمات ارائه شده توسط ربات رو در روی مهمان نباشد و در پشت صحنه باشد.

اگر قرار باشد یک ربات به عنوان یک پذیرشگر و یا بعنوان یک فردی که روم سرویس را ارائه می‌دهد انجام وظیفه کند، نمی تواند خیلی جذابیت داشته باشد. در طول تاریخ صنعت هتلداری؛ شاهد این هستیم که بعضی از شغل‌ها در هتل جای خود را به شغل دیگری داده و یا اینکه اصلاً این شغل دیگر در هتل وجود ندارد. چارت سازمانی هتل در حال تغییر است و کسانی که نقش ایفاء می‌کنند تغییر می‌یابند. در این بین با روی کار آمدن استفاده از ربات به جای انسان می‌تواند معضل جدیدی را بیافریند و اشتغال زایی در این صنعت بزرگ کمرنگ می‌شود، به هر حال یکی از مزیت‌های اصلی صنعت گردشگری و هتلداری بحث اشتغال زایی است، که اگر قرار باشد ربات‌ها به جای انسانها ایفای نقش داشته باشند بیکاری معضل جدیدی برای صنعت هتلداری بوجود می‌آورد.
وضعیت رباتیک در ایران فاجعه‌بار است، به گونه‌ای که می‌توان گفت، رباتیک در ایران هنوز شناخته شده نیست. این وضعیت در حالی است که ایران، یکی از بزرگترین وارد کنندگان ربات‌های صنعتی است. هر ساله ارز بسیاری برای خرید ربات، از کشور بیرون می‌رود. در بیشتر کارخانه‌های ما از ربات‌ها استفاده می‌شود؛ کارخانه‌هایی مانند فولاد، خودروسازی، مواد غذایی و... را می‌توان تقریباً تمام رباتیک دانست، اما متأسفانه، همه ربات‌های آن وارداتی و حتی نصب و کنترل و تعمیر آن در ایران انجام نمی‌شود.

اکنون با توجه به استفاده از ربات در صنعت هتلداری در کشور ایران؛ تا زمانیکه استفاده از ربات در صنعت هتلداری بعنوان یک مزیت برتر نباشد وارد این عرصه نخواهد شد.
البته ربات‌ها روز به روز جایگاه بیشتری پیدا می‌کنند و در کنار همه سئوالاتی که در ذهن ایجاد می‌کنند، این سئوال نهایی شاید شکل بگیرد که آیا افراد حاضرند در هتلی اقامت کنند که ربات‌ها آن را اداره می‌کنند؟ جواب این سئوال شاید در آینده ای نزدیک پاسخ داده شود که آیا هتل رباتی ماندگار است یا مانند یک میوه نوبرانه زودگذر است که فقط اندک زمانی ذائقه‌ها را درگیر می‌کند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو