مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت آب و نیرو:

سدسازی ترکیه از عوامل پیدایش ریزگرد در ایران است

عصر ساختمان- مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح های سازه ای ترکیه در بخش آب، بر بروز ریزگردها در استان های جنوبی و غربی کشور موثر بوده است.

سدسازی ترکیه از عوامل پیدایش ریزگرد در ایران است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا ، «سیدمحمدرضا رضازاده»  درباره پدیده ریزگردها در ایران گفت: از آنجا که ترکیه سدهای بزرگی را فقط برای مصارف داخلی خود ساخته اند و آب آنها در همان بالادست مصرف می شود، تاثیر زیادی روی رودخانه های دجله و فرات گذاشته و یکی از عامل های اصلی پدیده ریزگرد در ایران است.
    وی درباره تاثیر کم آبی رودهای سرزمینی ایران بر عراق تصریح کرد: حداکثر اثر این آب ها بر رودخانه دجله 14 درصد است و در فرات هیچ تاثیری ندارد؛ همچنین ایران تاکنون از حقابه های خود در این رودخانه ها استفاده نکرده است.
    رضازاده یادآوری کرد: ساخت سدهای حوضه آبریز کارون در ایران نیز به گونه ای است که در پایین دست آن زمین های مسطح قابل کشت چندانی وجود ندارد و بر این اساس، آب پشت سدها فقط صرف تولید و ذخیره برق شده و سپس به سوی دشت خوزستان می رود.
    این مسئول تاکید کرد یکی از اولویت های وزارت نیرو رعایت ملاحظات زیست محیطی در هر یک از سدها و توجه به حقابه تالاب ها و جریان رودخانه هاست.
    به گزارش ایرنا، چندی پیش وزیر نیرو در پاسخ به ایرنا گفت: بخش قابل توجهی از رخدادهای هورهای ایران و عراق بویژه پدیده ریزگردها ناشی از سدسازی های ترکیه است.
    «حمید چیت چیان» تاکید کرد سدسازی می تواند به صورت بالقوه در ایجاد ریزگردها موثر باشد.
    وی درباره حقابه های زیست محیطی گفت: قرار است سالیانه 10 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب از روانآب ها برای مصارف زیست محیطی رهاسازی شود.
    به گفته وی، سهم رهاسازی آب برای تالاب هورالعظیم در سال آبی 94-1393 یک میلیارد و هشت میلیون متر مکعب و در سال آبی گذشته یک میلیارد و 825 میلیون مترمکعب تعیین شد که این میزان در سه ماهه نخست سال آبی جاری (پاییز 1395) 313 میلیون مترمکعب بود و اکنون بیش از 71 درصد سطح تالاب هورالعظیم پر از آب است.
    چیت چیان اضافه کرد: وجود 349 هزار هکتار کانون های رُسی در استان خوزستان که به صورت بالقوه با وزش باد آماده تبدیل به ریزگرد است و همچنین سدسازی در کشورهای همسایه بویژه در حوزه آبریز دجله و فرات از عوامل تشدیدکننده ریزگردهاست.
    در چند هفته گذشته پدیده گردوغبار در مناطق غربی و جنوبی کشور همراه با رطوبت بالای هوا، به بروز مشکلاتی مانند قطع برق رسانی منجر شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار