مدیران خودروعصر اعتبار

تقاضای کاوش در تپه ۷هزار ساله «سرخنکلاته»

عصر ساختمان- یک باستان‌شناس با اشاره به تعرضاتی که نسبت به تپه هفت هزار ساله "سرخنکلاته" گرگان صورت می‌گیرد، خواستار انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در این اثر ارزشمند تاریخی شد.

تقاضای کاوش در تپه ۷هزار ساله «سرخنکلاته»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمید عمرانی رکاوندی که چندی پیش مطالعات و بررسی‌های باستان‌شناسی بر روی تپه سرخنکلاته را انجام داده، گفت: آغاز سکونت بشر در تپه سرخنکلاته از دوران نوسنگی آغاز شده و در دوره‌های بعدی نیز برای هزاران سال محل سکونت بوده است.

    سرپرست کنونی هیأت کاوش و گمانه‌زنی دیوارهای تاریخی گرگان و تمیشه با بیان اینکه این تپه به شماره 11282 در تاریخ 1383/11/10 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده افزود: بخش بزرگی از عرصه تاریخی اثر به منظور توسعه زمین‌های کشاورزی، ساخت جاده و ساختمان «مرکز فنی و حرفه‌ای» تخریب شده است.

    این باستان‌شناس، فُرم تپه را بصورت مدور، قطر آن را 108 و ارتفاع‌اش را از سطح زمین‌های اطراف 5.12 متر اعلام و اظهار کرد: مواد فرهنگی مشهود در این تپه باستانی شامل قطعات شکسته سفال نوسنگی، سفال نوع چشمه علی، سفال‌های خاکستری عصر مفرغ و قطعات سفال قرمزرنگ دوره تاریخی است.      

    عمرانی رکاوندی اظهار کرد: تپه سرخنکلاته که در بخش بهاران از دهستان استرآباد شمالی شهر سرخنکلاته قرار گرفته و برای نخستین‌بار توسط «آرن» سوئدی در سال 1945 و سپس توسط «شیومی» ژاپنی  در سال 1978 در نقشه باستان‌شناسی ناحیه گرگان ارائه و مورد شناسایی و بررسی باستان‌شناختی قرار گرفت.

    او با بیان اینکه تملک این محوطه باستانی به صورت دولتی است گفت: هرگونه دخل و تصرف، ساخت و ساز، تعرض و تغییر کاربری در عرصه و حریم آثار باستانی  عطف به ماده 558 تا 568 قانون مجازات اسلامی جرم تلقی شده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی