مدیران خودروعصر اعتبار

صادق الحسینی، مشاور و تحلیلگر ارشد در امور سرمایه‌گذاری:

قیمت مسکن سال ۹۶ و ۹۷ رشدی در حد تورم یا کمتر از آن خواهد داشت

عصر ساختمان- یک مشاور و تحلیلگر ارشد در امور سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال ۹۶ و ۹۷ رشدی در حدود تورم یا کمتر از آن خواهد داشت، تاکید کرد: مسکن بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری در دو سال آتی نیست.

قیمت مسکن سال ۹۶ و ۹۷ رشدی در حد تورم یا کمتر از آن خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، سیدمحمدصادق الحسینی در همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ٩٦، اظهار کرد: سال گذشته پیش‌بینی من درباره بخش مسکن این بود که قیمت مسکن کمتر از تورم رشد خواهد داشت و رونق نسبی معاملات را خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: قسمت اول این پیش‌بینی درست بود که به معنای کاهش قیمت واقعی مسکن در سال ٩٥ بود اما در بخش دوم، در رونق نسبی معاملات کمتر این اتفاق افتاد و ما رونق کمتری در معاملات داشتیم.

    این کارشناس ارشد اقتصادی درباره وضعیت بازار مسکن در سال آینده به عرضه و تقاضا به عنوان عاملی مهم در وضعیت این بازار اشاره کرد و گفت: بازار مسکن ما با بازار کشورهای توسعه یافته تفاوت دارد و باید بازارمان را با کشورهای نفت خیز مقایسه کنیم.

    الحسینی خاطرنشان کرد: درامدهای نفتی به ارز ملی و انقباض پایه پولی بستگی دارد که موجب فشارهای تصنعی بر قیمت مسکن می شود.

    وی با اشاره به اینکه قیمت نفت از عوامل تاثیر گذار است که باعث ایجاد تورم می شود و تقاضا را بالا می برد، اظهار کرد:برای سال آینده  با توجه به اینکه اقتصاد جهانی در وضعیت خاصی است و با روی کار آمدن اقای ترامپ هنوز تکلیف قیمت نفت مشخص نیست، اما با در نظر گرفتن پیش بینی های بین المللی بعید به نظر می رسد که قیمت نفت افزایش یابد.

    الحسینی با بیان اینکه اگر نگاه سرمایه گذاری داشته باشیم مسکن در دو سال آتی کالای جذابی برای سرمایه گذاری نیست، تاکید کرد: البته نرخ ارز می تواند در این بخش به عنوان متغیر تاثیر گذار باشد.

    به گفته او اگر نرخ ارز در سال آینده رشد 30 درصدی داشته باشد قیمت مسکن افزایش می یابد اما اگر چنین نشد رشد جهش گونه قیمت مسکن در سال ٩٦ و ٩٧ منتفی است.

    وی در پایان گفت: اکنون ٣ سال و نیم است که در دوران رکود هستیم و اگر عده ای بگویند سیکل های رکود و رونق طبق داده های تاریخی حدود دو سال نیم است چنین چیزی درست نیست زیرا قیمت مسکن معلول علت های دیگری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی