مدیران خودروعصر اعتبار

تئاتر شهر؛ ترکیبی از معماری ایران، روم و یونان

عصر ساختمان- مجموعه تئاتر شهر به دلیل ویژگی‌های خاص معماری‌اش ترکیبی از معماری ایران ،روم و یونان به حساب می‌آید.

تئاتر شهر؛ ترکیبی از معماری ایران، روم و یونان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عمارت تئاتر شهر که در آغاز زیر سرپرستی سازمان جشن هنر شیراز بود و پس از مدتی به سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران واگذار شد، در زمره میراث فرهنگی کشور به حساب می‌آید. این عمارت در دوران سلطنت پهلوی دوم و در سال 1346 به دست مهندس علی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن 5سال طول کشید.

    بنابراین گزارش، این عمارت با ترکیب زیبایی از کاشی و آجر ساخته شده و با الهام از برج طغرل شکل گرفته است. عمارت تئاتر شهر در محلی که قبل از آن به کافه شهرداری مشهور بود ساخته شد و هم‌اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرپرستی آن را برعهده گرفته است.

    عمارت تئاتر شهر در روز شنبه هفتم بهمن 1351 با نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی آربی اوانسیان افتتاح شد و عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران را به خودش اختصاص داد.

    در اینجا باید گفت شباهت ظاهری میان تئاتر شهر و ساختمان تئاتر بکمن در محل انستیتو تکنولو‍ژی کالیفرنیا به گونه‌ای است که کارشناسان این دو مرکز را دوقلوی معماری تئاتری می‌نامند. این ساختمان مدور با ستونهایی به سبک ستون‌های تخت جمشید تزئین شده و شاید مهم‌ترین ویژگی آن پلان مدوری باشد که ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم است.

    تئاتر شهر عمارتی است که یک سالن اصلی، یک کتابخانه تخصصی هنر و چهار سالن به نام‌های چهارسو،قشقایی،سایه و کارگاه نمایش را دربرگرفته است البته  تالارهای کوچک و شماره دو را هم  دارد اما این تالارها در سال‌های اخیر به دلیل نیاز به تعمیر تعطیل شده بود البته در حال حاضر این سالن‌ها بازگشایی شده‌اند.

    شایان ذکر است؛ بنابر اخباری که در خرداد ماه سال1390 منتشر شد، کاشی‌های تئاتر شهر به دلیل نبود امنیت و محافظت از تنها مجموعه حرفه‌ای تئاتر ایران  درحال تخریب و به سرقت رفتن بوده و در روزگاری که گودبرداری و ساخت و ساز در ضلع جنوبی مجموعه آسیب‌هایی به این بنای تئاتر وارد کرده نمای بیرونی مجموعه نیز مورد سرقت و تخریب قرار گرفته بود البته این مشکل نیز هم‌اکنون تا حدود زیادی رفع شده و کاشی‌ها مرمت شده‌اند.گفتنی است شهرداری تهران در سال 1382، و در زمان مسئولیت محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار، برای ساخت مسجد گودال عمیقی در پارکینگ تئاتر شهر حفر کرد.

    یادآور می‌شود؛ بنا بر اخباری که در مهر ماه سال 1394 منتشر شد، در پی فروریختن پیشانی سن تالار اصلی تئاترشهر در روز 25 مهر ماه، گروه‌های کارشناسی برای بررسی وضعیت سالن اصلی تئاترشهر از آن بازدید کردند تا بفهمند که این سالن تا چه اندازه برای ادامه کار ایمن است. این گروه اعلام کردند که به طور قطع ساختمان تئاتر شهر فرسوده شده است.

    هم اکنون بخشی از تئاترهای هیجان انگیز و متحرک سی‌ و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شده بود و این امر، تا اندازه‌ای نشان دهنده‌ی میزان ایمنی این سالن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو