مدیران خودروعصر اعتبار

با تصویب شورا صورت گرفت;

افزایش ۱۴درصدی قیمت بلیت مترو

عصر ساختمان- امروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرا با افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت مترو موافقت کردند.

افزایش ۱۴درصدی قیمت بلیت مترو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، اداره کل ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و سی و سومین جلسه شورا بررسی لایحه "تعیین قیمت بلیت مترو تهران در سال 1396" در دستور جلسه قرار گرفت.

    در ابتدای بررسی این لایحه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: همانطور که همه مستحضر هستند بهای بلیت مترو به صورت مساوی توسط مردم، دولت و شهردایر باید پرداخت شود بدین صورت که سهم هر کدام 33 درصد می‌باشد.

    وی ادامه داد: با این اوصاف آنچه که تا امروز از سوی شهروندان پرداخت شده تنها 20 درصد از 33 درصد مقرر بوده ولی با این حال تصمیم شورا بر آن بوده که قیمت بلیت مترو افزایش چشمگیری نداشته باشد.

    علیرضا دبیر گفت: پیشنهاد شهرداری بهای 2400 تومانی برای بلیت مترو بوده که ما با آن مخالفت کردیم و لذا قیمت بلیت مترو برای بلیت‌های تک سفره با افزایش 14 درصدی مواجه خواهد شد یعنی از 700 تومان به 800 تومان.

    در ادامه جلسه اعضای شورا به عنوان موافق و مخالف سخنان خود را ایراد نمودند.

    ابوالفضل قناعتی گفت: بر اساس آنچه توافق شده دولت باید یک سوم بهای بلیت مترو را بپردازد که این امر تا امروز محقق نشده است، مردم هم که 20 درصد را می‌پردازند در این شرایط تکلیف شرکت مترو چه خواهد بود.

    وی افزود: در حال حاضر همه بار به دوش شهرداری است و دولت باید در این زمینه پاسخ دهد.

    اقبال شاکری نیز گفت: در موضوع تعیین قیمت بلیت مترو هم باید وضعیت شرکت مترو در نظر گرفته شود و هم وضعیت اقتصادی مردم.

    حبیب کاشانی نیز گفت: در همه جای دنیا استفاده از حمل و نقل عمومی باید حمایت شود و کسی منکر این موضوع نمی باشد اما اینکه گفته می‌شود با افزایش قیمت بلیت به دولت فشار می‌آید صحیح نمی باشد.

    وی در رابطه با سخنان حافظی مبنی بر نیروهای مازاد در مترو گفت: من این سخن را درست نمی دانم و چنین اتفاقی در شرکت مترو نیافتاده ضمن آنکه ما در حال حاضر خطوط 6،7و 8 را در دست احداث داریم و این خطوط به طور حتم به نیروی انسانی نیاز خواهند داشت.

    مهدی چمران نیز گفت: در حال حاضر کل پرسنل شرکت مترو 9 هزار نفر است در حالی که تعداد استاندارد باید 12 هزار نفر باشد.

    محمد مهدی تندگویان نیز گفت: بر اساس پایشی که در رابطه میزان رضایتمندی مسافران انجام دادیم متاسفانه به این نتیجه رسیدیم که به میزان افزایش خطوط مترو و ایستگاه‌ها ما افزایش مسافر نداشتیم . به بیانی میزان رضایتمندی مردم به تناسب توسعه خطوط افزایش نداشته است و بر اساس برنامه ما تنها افزایش مسافر گیری نداشتیم بلکه با کاهش در این زمینه مواجه شدیم.

    تندگویان افزود: متاسفانه هدف اصلی ما که همانا افزایش مسافر بوده محقق نشده است.

    وی تصریح کرد: اگر بحث افزایش قیمت را می‌کنیم باید خدمات را نیز افزایش دهیم تا میزان رضایتمندی شهروندان نیز افزایش یابد.

    علیرضا دبیر در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: شورا تا به حال حمایت‌های خود از مترو را به هر نحوی که بوده انجام داده همچنانکه بودجه 146 میلیاردی برای اورهال قطار‌ها را به بیش از 200 میلیارد تومان افزایش داده و یا سهمی بالغ بر هزار میلیارد تومان برای شرکت بهره برداری مترو در بودجه در نظر گرفته است اما باید توجه داشت که همه نیاز شهر مترو نیست و شهر نیاز‌های دیگر هم دارد.

    محسن پیرهادی نیز گفت: شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری باید در نظر داشته باشند که ما به آنها بودجه می‌دهیم که وظیفه شان را انجام دهند بنابراین این سازمان‌ها و شرکت‌ها به عنوان نهاد‌های خدماتی مطرح هستند و نهاد‌های سود ده و زیان ده که بخواهیم از لفظ ورشکسته برای آنها استفاده کنیم نیستند.

    در ادامه جلسه محمد احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو گفت: امروز به طور متوسط و در روزهای خلوت میزان تراکنش مسافران در مترو بالغ بر 2 میلیون نفر است و در آخرین سرشماری در تاریخ 18 آبان ماه این میزان 3میلیون و 800 هزار نفر بوده است . پس مشخص است که با کاهش مسافر گیری مواجه نشده ایم.

    وی ادامه داد: از روزی که مترو راه اندازی شد آن طور که به توسعه توجه شد به نگهداشت توجه نشده و همین امر ما را با مشکل مواجه ساخته، به طور مثال برای خط 5 120 میلیارد برای نگهداشت در نظر گرفته شده که رقم بسیار کمی است.

    احمدی بافنده با اشاره به سهم یک سومی دولت در پرداخت قیمت بلیت مترو افزود: امروز شهرداری 80 درصد بهای بلیت مترو را تامین اعتبار می‌کند در حالی که دولت سهم خود را نمی پردازد. این در حالی است که دولت در وصول طلب 150 میلیارد تومانی خود از مترو بابت بیمه پرسنل و مالیات لحظه ای درنگ نمی کند حال آنکه 450 میلیارد تومان بر اساس مصوبه مجلس و در خصوص سهم یک سومی بهای بلیت مترو به شرکت مترو بدهکار است. در چنین شرایطی آنها حتی حاضر به تهاتر این مبالغ نیز نمی باشند.

    وی گفت: ما به هیچ وجه در خدمت به مردم کوتاه نمی آییم اما بپذیرید که شرایط سختی بر شرکت مترو حاکم است.

    در ادامه جلسه عباس جدیدی نیز گفت: مترو از جمله خدمات گرانبهایی است که از سوی مدیریت شهری به مردم ارائه می‌شود و لذا نباید کسری بودجه را از سوی مردم جبران کرد.

    وی افزود: این هزینه‌ها باید از منابع دیگر تامین شود.

    احمد حکیمی پور نیز گفت: در شهرداری مدیریت منابع و مصارف وجود ندارد و نمونه عینی آن هم مترو است. اگر بخواهیم مترو را گران اداره کنیم این کار از پس هر کسی بر می‌آید.

    در ادامه جلسه مهدی چمران رییس شورا یاسلامی شهر تهران گفت: به یقین اگر بهای بلیت مترو واقعی باشد قیمتش بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که ما تعیین کردیم و فاصله ی بسیاری را شاهد خواهیم بود. با این حال باید شرایط اقتصادی مردم را نیز مورد توجه قرار داد هر چند که سهم یک سوم هم از مردم گرفته نمی شود و دولت هم سهم خود در بهای بلیت مترو را نمی پردازد.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: با این وجود باید تعیین بهای بلیت با یک شیب ملایم صورت پذیرد و به یکباره نباشسد چرا که در غیر این صورت همان روندی را شاهد خواهیم بود که در افزایش یکباره بهای بنزین مشاهده کردیم و تبعات و مشکلات آن همچنان باقی است.

    عبدالحسین مختاباد نیز گفت: در نقاط دیگر دنیا قمیت بلیت مترو بالغ بر یک دلار یعنی 3 هزار تومان است در حالی که اینجا 20 سنت هم نمی شود.

    در پایان اظهارات اعضا موضوع به رای گذاشته شده که اعضا با اکثریت آرا با افزایش 14 درصدی قیمت بلیت مترو موافقت کردند. همچنین بر اساس تصویب شورا تمامی حمایت‌های گذشته از دانشجویان، دانش آموزان و سالمندان و جانبازان که در سالهای گذشته برقرار بوده به قوت خود باقی خواهد ماند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی