مدیران خودروعصر اعتبار

ایجاد نوروزگاه در ۳۱ استان کشور

عصر ساختمان- معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی از ایجاد ۳۱ نوروزگاه در کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این است که به اقامتگاه های بومی بابت اجرای مناسب آیین های نوروزی جوایزی اهدا شود.

ایجاد نوروزگاه در ۳۱ استان کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، اولین گردهمایی و هم اندیشی بهره برداران اقامتگاه های بوم گردی کشور پیش از ظهر روز هشتم اسفند ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

    در این برنامه مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت:در سال 92 حدود 20 اقامتگاه داشتیم اما این آمار به 500 واحد رسیده است. بقا، پایداری و استمراری این فعالیت به حفظ کیفیت آن بستگی دارد اگر برای فعالیت در این خانه ها و در طول مسیر ارزش افزوده ایجاد نشود آن بوم گردی موفق نخواهد بود. امروز ما به دنبال این هستیم که این تجربیات کویری و جنگلی و بافت های بومی به جریان های قوی و پایدار تبدیل شوند چون در غیر این صورت این خانه ها فقط به موفقیت های عددی خواهند رسید.

    وی گفت: نمی توان به ساختارهای سنتی اقامتی تکیه کرد چون گردشگر اکنون به دنبال شگفتی های جدید است پس در بستر بوم گردی می توان تاثیرات شگرفی گذاشت مانند مهاجرت معکوس که در روستاها اتفاق می افتد ما در روزهای آخر سال می توانیم ادعا کنیم که در این حوزه کارهای ارزشمندی را پیش برده ایم کاری که محصول آن توسعه گردشگری و تعالی جامعه محلی است. ما از 6 پروژه پیشنهادی اقتصاد مقاومتی سه پروژه را در حوزه گردشگری روستایی و عشایری انتخاب کرده و در اولویت قرار داده ایم.

    در ادامه مازیار آل داود از اقامتگاه بوم گردی آتشونی از روستای گرمه گفت: خوشحالم از اینکه می بینم بسیاری از افراد به حوزه اقامتگاه های بومی روی آورده اند آقای رضوی که اکنون مسئولیت توسعه مناطق محروم را به عهده دارد 17 سال پیش نماینده ما در مجلس بود ما از ایشان برای توسعه کارمان حمایت خواستیم ولی ایشان از ما حمایتی نکردند با این وجود در خانه من همیشه به روی مسئولان باز بوده است ما سفیر امید در روستاها هستیم مردم به روستاها برگشته اند. اکنون 7 اتاق وقفی در دست دارم که حتی زمانی آنها را در اختیار گرفتم، اوقاف در نامه ای نوشته بود این خانه ها مخروبه است ولی ما آنها را احیا کردیم.

    در ادامه سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی هم ادامه داد: سال گذشته در 12 استان نوروزگاه ها را ایجاد کردیم و مورد استقبال قرار گرفت امسال در 31 استان کشور این نوروزگاه ها برگزار می شود به ویژه در بناهای تاریخی ملی و جهانی. همچنین آیین های محلی مناطق روستایی و شهری نیز در آنها اجرا خواهد شد پیشنهادمان این است که یک ارزیابی از آنها انجام شود و دستورالعملی نیز به این نوروزگاه ها بدهیم همچنین می توان به اقامتگاه هایی که آیین های نوروزی را بهتر انجام داده اند جایزه ای بدهیم.

    وی گفت: به معاونت گردشگری پیشنهاد می کنیم نوروزگاه ها را در اقامتگاه های بومی به صورت جدی دنبال کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی