مدیران خودروعصر اعتبار

رییس مرکز تحقیقات مسکن مطرح کرد:

استفاده از NDT برای جلوگیری از تخریب ساختمانها

عصر ساختمان- رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فقط حدود ۱۰ درصد بودجه کشور به بخش عمرانی می‌رسد، استفاده از روش‌های غیرمخرب برای جلوگیری از تخریب ساختمانها و منابع موجود را ضروری عنوان کرد.

استفاده از NDT برای جلوگیری از تخریب ساختمانها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمد شکرچی‌زاده  در "چهارمین کنفرانس بین‌المللی آزمونهای غیرمخرب ایران" که طی روزهای 8 و 9 اسفندماه در محل هتل المپیک برگزارمی شود اظهار کرد: آزمونهای غیرمخرب (NDT) در حوزه‌های گوناگونی کاربرد دارد که از آن جمله عرصه ساخت و ساز است.

    وی افزود: در دو دهه اخیر آزمونهای غیرمخرب یا نیمه مخرب مطرح شده است؛ زیرا آزمونهای مخرب هزینه دارد لذا برای جلوگیری از هدررفت منابع باید بحث NDT جدی گرفته شود.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای اجرای سازه های بتن، خود را به نمونه گیری و انجمن آزمایش بر روی بتن محدود می کردیم ولی همواره این دغدغه را داشتیم که این آزمون چقدر منطبق با واقعیت است. به همین دلیل به سمت NDT رفتیم.

    شکرچی‌زاده نگرانی دیگر در حوزه ساخت و ساز را اطمینان از سرعت و استحکام دانست و گفت: آنچه در عرصه آزمونهای غیرمخرب اتفاق افتاد این بود که متخصصان در عرصه های ریاضی، فیزیک، آمار، کاربردهای معقول و منطقی را برای زندگی بهتر به کار بردند.

    وی با بیان اینکه سابقا عرصه NDT را به طراحی و ساخت محدود می دانستند تصریح کرد: در سالهای اخیر مقوله به سمت بهره برداری و خدمات هم تسری پیدا کرده است؛ زیرا سازه هایی که قبلا ساختیم باید با استفاده از ابزار NDT نگهداری و مرمت شود.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در حال حاضر با حجم وسیع پیرشدگی ساختمانها مواجهیم که نگهداری از آنها الزامی است. اغلب کشورها بودجه ای را برای نگهداری ساختمانها اختصاص می دهند؛ نه اینکه بخواهند مجددا بنا را تخریب و نوسازی کنند. به همین لحاظ برای مونیتور کردن رفتار ساختمان باید از روشهای غیرمخرب استفاده کنیم.

    شکرچی‌زاده با اشاره به بودجه 360 هزار میلیارد تومانی دولت گفت: شاید حدود 10 درصد بودجه به کارهای عمرانی اختصاص یابد. لذا بودجه چندانی برای ساخت و ساز وجود ندارد و باید تمرکز قاطعی روی نگهداری باشد. بخشی از سازه ها  به طور مناسب ساخته نشده و از طرف دیگر مقررات برای ساخت است و تنها یک مبحث به نگهداری مربوط می شود.

    وی تصریح کرد: حادثه پلاسکو نشان داد که سازه های موجود می توانند بسیار مصیبت زا باشند. همچنین این هشدار داده شد که آتش می تواند به اندازه یک زلزله 7 ریشتری، مخرب باشد. بنابراین باید مقررات و روشهایی برای جلوگیری و کاهش سوانح مشابه به کار گرفته شود.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به آمادگی این مرکز برای افزایش ظرفیتها و همکاری با انجمن آزمونهای غیرمخرب و نیز تبادل اطلاعات با شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار