مدیران خودروعصر اعتبار

صنعت ساختمان زیر ذره بین چینی ها;

جذب سرمایه جدید اصلی ترین اولویت مسکن ایران است

عصر ساختمان- اجرایی شدن توافق هسته ای هرچند برای بازارهایی که ارتباط کمتری با فضای بین المللی دارند تاثیر محدودتری به وجود آورده اما صرف باز شدن پای شرکت های خارجی به ایران می تواند برای تمام عرصه ها خبرهایی امیدوار کننده به همراه آورد، خبرهایی که بررسی اصولی آنها ترکیبی از رشد و توسعه بخش های اقتصادی کشور را به وجود خواهد آورد.

جذب سرمایه جدید اصلی ترین اولویت مسکن ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فرصت امروز، یکی از اصلی ترین این حوزه ها صنعت ساختمان کشور است. بازار مسکن ایران در طول تمام دهه های گذشته توانسته استقلال قابل توجهی از ارتباط با کشورهای خارجی به وجود آورد و از این رو چه در تامین نیازهای داخلی و چه در رساندن مصالح ساختمانی استقلال این بخش کمک حال سرمایه گذاران بوده است. استقلال بازار مسکن حتی برای اقتصاد ایران نیز در سال های سخت تحریم عاملی امید بخش بود.

    این بخش در روزهایی که بسیاری از صنایع و واحدهای تجاری کشور با مشکلات جدی مواجه بودند توانست خود را در منحنی رشد حفظ و از این رو نقشی مهم در چرخش اقتصادی ایران در سال های سخت تحریم ها ایفا کند.

    با وجود پایان یافتن تحریم ها و بازگشت بسیاری از بخش های اقتصادی ایران به مدار صعود، حالا این عرصه مسکن است که با مشکلات جدی مواجه شده و رکود برای سال های متوالی سایه سنگین خود را روی آن حفظ کرده است.

    کاهش قابل توجه تقاضا برای سرمایه گذاری جدید در بازار مسکن از یک سو و نبود قدرت خرید لازم در متقاضیان از سویی دیگر باعث شده بخش مسکن ایران نیاز به تحولی جدی داشته باشد، تحولی که ارتقای سطح تسهیلات بانکی و تلاش دولت برای افزایش انگیزه سرمایه گذاران برای بازگشت به این بخش جوابگو نبوده و به نظر می رسد نیاز به تحولی جدید وجود دارد.

    اصلی ترین گزینه در این عرصه ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار مسکن ایران است. در طول ماه های گذشته تعدادی از سرمایه گذاران خارجی از کشورهای اروپایی تا شرق آسیا برای ورود به صنعت ساختمان ایران اعلام آمادگی کرده اند و به نظر می رسد جدیدترین مهمان این بخش چینی ها خواهند بود.

    طبق ارزیابی های صورت گرفته 57شرکت خارجی در چهارمین نمایشگاه بین المللی نما، سازه و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان (ایران بیلدکس) که طی روزهای ششم تا نهم اسفندماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود حضور یافته اند که از این تعداد بیش از 40 شرکت چینی هستند و عنوان می کنند با توجه به احتمال رونق بخش مسکن آمادگی دارند در زمینه های فروش محصولات، مهندسی و تبادل تکنولوژی با ایران فعالیت کنند.

    جذب سرمایه نخستین اولویت

    یک کارشناس بازار مسکن معتقد است: با توجه به شرایطی که بازار ایران در طول سال های گذشته داشته قطعا نخستین اولویت چه در سطح داخلی و چه بین المللی جذب سرمایه جدید خواهد بود.

    محمـــد عدالــت خواه  اظهار کرد: صنعت ساختمان ایران در طول سال های گذشته با وجود تمام فشارهایی که در اقتصاد کشور وجود داشته توانسته روی پای خود بایستد و بسیاری از نیازهای فعلی را بر طرف کند از این رو استفاده از توان نیروی داخلی می تواند برای آینده بازار اثرات مثبتی به وجود آورد.

    به گفته وی، در حوزه مصالح ساختمانی نیز با وجود آنکه هنوز بعضی از فن آوری های نوین وارد کشور نشده اما امکان آن وجود دارد که با به وجود آوردن بسترهایی جدید بخش داخلی را در آن فعال کرد.

    این کارشناس با اشاره به کاهش متقاضیان سرمایه گذاری در ساختمان سازی تاکید  کرد: اگر بناست بخش خارجی به حوزه ساختمان سازی ایران ورود کند قطعا باید این موضوع در چند محور ترتیب داده شود که یکی از آنها بحث جذب سرمایه گذاری جدید است. با ورود این سرمایه ها بخشی از بازار بار دیگر تحرک خواهد یافت و رکود با ضربه جدیدی مواجه می شود.

    ایمان معصومی، فعال و سرمایه گذار بازار مسکن نیز با بیان اینکه سرمایه گذاران ایرانی طرف های خارجی را رقیب خود نمی دانند، تاکید کرد: در صورتی که اوضاع بازار نسبت به آنچه تاکنون وجود داشته تغییر کند می توان انتظار داشت فضایی جدید برای سرمایه گذاری به وجود  آید و در این شرایط شانس همکاری طرف های داخلی و خارجی وجود خواهد داشت.

    به گفته وی اگر رونق بار دیگر به بازار ایران باز گردد امکان آنکه طرف های ایرانی با کشورهای خارجی همکاری و مشارکت داشته باشند افزایش خواهد یافت. چینی ها در طول سال های گذشته تجربیات مناسبی در حوزه ساخت واحدهای مسکونی با سرعت بالا و تجهیزات مدرن داشته اند و می توان هم روی سرمایه آنها حساب کرد و از سوی دیگر با ورود فن آوری های نوین امکان رسیدن به اولویت هایی چون صنعتی سازی وجود خواهد داشت.

    هرچند چینی ها برای ورود به بازار ایران باید با رقبایی جدی از اروپا و آسیای شرقی رقابت کنند اما صرف باز شدن درهای اقتصاد ایران به روی این سرمایه گذاران و امکان رقابت میان آنها از یک سو ارتقای کیفیت ساختمان سازی را تضمین می کند و از سوی دیگر شانس خروج صنعت ساختمان از رکود را افزایش می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو