مدیران خودروعصر اعتبار

همه آنچه عباس آخوندی را نگه داشت

عصر ساختمان- توقف طرح پوپولیستی مسکن مهر، افزایش ۹۳ درصدی پروازهای ترانزیتی، بالا بردن ۶۲ درصدی جابه‌جایی مسافر حومه‌ای ریلی، زیرسازی ۵۰۰۰ کیلومتر جاده و بزرگراه و ساخت ۵۰۰۰ کیلومتر راه روستایی کارنامه‌ای است که عباس آخوندی را از دومین جلسه استیضاح خود سربلند بیرون آورد.

همه آنچه عباس آخوندی را نگه داشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، در شرایطی که گفته می‌شود پیمانکاران بخش خصوصی 10 هزار میلیارد تومان بابت انجام پروژه‌ها از وزارت راه و شهرسازی طلب دارند، قاطبه فعالان بخش خصوصی در جریان استیضاح عباس آخوندی از او حمایت کردند.

    طی سه سال اخیر پیمانکاران مرتبط با وزارت راه و شهرسازی همواره از عدم پرداخت مطالبات خود گلایه داشتند. با این حال در شرایط فقر مالی و بی‌پولی وزارتخانه بخشی از 13 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری به این وزارتخانه را بر عهده گرفتند و البته بنا به گفته عباس آخوندی برای تکمیل پروژه‌های موجود 170 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که قرار است از طریق برنامه ششم توسعه 190 میلیارد تومان تامین شود. با این وجود برای رسیدن به اهداف 1404 باید 570 هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص یابد.

    اما در چنین شرایطی حمایت فعالان عرصه ساختمان، راه و شهرسازی از وزیر ساختمان دادمان در نوع خود جالب توجه است که می‌تواند ناشی از سیاست‌های جراحی‌گونه آخوندی در این حوزه باشد. با اینکه همواره انتقاداتی به عباس آخوندی مبنی بر اینکه طرح قابل توجهی برای مسکن ارائه نکرده، بنا به گفته خودش در شرایطی که با مازاد 1.65 میلیون واحد مسکونی و 100 میلیارد دلار عدم بهره‌وری اقتصادی ناشی از وجود خانه‌های خالی مواجهیم، نمی‌خواهم با ساخت یک میلیون مسکن خالی دیگر افتخار رشد سوداگرانه را نصیب خود کنم.

    او که به مسکن مهر اعتقادی ندارد و آن را شلخته، اقتصادبرانداز و مزخرف می‌داند، این طرح دیابتی و پوپولیستی دولت قبل را  کنار گذاشت تا بعد از اتمام دردسرهای مسکن مهر، مسکن اجتماعی را جایگزین آن کند. بر همین اساس عباس آخوندی طرح نسبتا ناکارآمد مسکن مهر که تبعات تورمی در اقتصاد ایجاد و کمک چندانی به خانه‌دار شدن اقشار فرودست جامعه نکرد را ادامه نداد و تنها به تکمیل تعهدات دولت قبل اکتفا کرد تا مدل مسکن اجتماعی را با ساخت سالیانه 150 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن حمایتی و نیز کمک به اجاره مسکن را جایگزین آن کند که روز سه‌شنبه (3 اسفندماه) طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت ابلاغ شد.

    همچنین تامین زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت، اتمام عملیات اجرایی راه‌آهن گرگان – اینچه‌برون، افزایش 93 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور، افزایش 62 درصدی جابجایی مسافر حومه‌ای ریلی، زیرسازی بیش از 5000 کیلومتر جاده، آزادراه و بزرگراه و ساخت 5800 کیلومتر راه روستایی، کارنامه‌ای است که عباس آخوندی را در نگاه فعالان پروژه‌های عمرانی متمایز کرده است.

    از سوی دیگر طی سه سال گذشته ظرفیت ناوگان دریایی نفتی، رشد 9 درصدی را تجربه کرد و به 15 میلیون تن رسید. رشد 10 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری و رسیدن به 209 میلیون تن ظرفیت، بهره‌برداری از 39 پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش تقریبی 3272 میلیارد ریال، بهره‌برداری از 14 موج‌شکن بنادر کوچک چند منظوره در سواحل جنوب از جمله دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمان تصدی عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو