مدیران خودروعصر اعتبار

تزئینات قدیم ایرانی‌ها با طلا;

روش ساخت سفال‌های ۶ هزار سال قبل در ایران

عصر ساختمان- سفالینه‌های دارای نقوش مشکی و لعاب فیروه ای منطقه جرجان از لحاظ فن شناسی مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد روش ساخت و مواد بکار رفته در آنها مورد مطالعه قرار گیرد.

روش ساخت سفال‌های ۶ هزار سال قبل در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، آرمان رزم در دوازدهمین همایش حفاظت و مرمت اشیای تاریخی - فرهنگی به بیان بخشی از مقاله خود با عنوان "فن شناسی سه نمونه از سفالینه‌های دارای لعاب مشکی و فیروزه ای جرجان قدیم "پرداخت و گفت: اسناد بسیاری از اهمیت جرجان در دوران تاریخی از جمله هخامنشی، ساسانی و سلوکی در کتیبه‌های مربوط به آن دوران یافت می‌شود.

    رزم با بیان اینکه در دوره سلجوقی جرجان مهد علم، ادب، هنر و صنعت شمال ایران بوده است، اظهار داشت: این شهر در صنایع شیشه گری، سفال گری، فلز کاری و در به کارگیری لعاب بر روی سفالینه‌ها یکی از مراکز مهم کشور بوده و استفاده از نقوش سیاه و لعاب فیروزه ای در اشیای سفالی کاوش شده در جرجان به وفور یافت می شود.

    وی گفت: در این پژوهش 3 نمونه از اشیا دارای این نوع لعاب در منطقه جرجان تهیه شد و از لحاظ فن شناسی مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد روش ساخت و مواد بکار رفته مورد مطالعه قرار گیرد.

    این کارشناس اظهار داشت: به این منظور با استفاده از روش‌های میکروسکوپ دیجیتال و میکروسکوپ نوری پلاریزان  میکروسکوپ الکترونی روبشی و آنالیز پرتوی ایکس پراکنده شده به شناخت لعاب‌ها پرداخته شد.

    این کارشناس اظها رداشت :با توجه به تصاویر میکروسکوپی از مقطع نمونه‌ها، تکنیک اجرای لعاب از نوع زیر لعابی است که سه لایه برای ایجاد لعاب قابل مشاهده است.

    به گفته وی، در ابتدا یک لایه شیری رنگ بر روی سطح سفال ایجاد شده که انگوب نامیده می‌شود و سپس نقوش سیاه رنگ روی آن اجرا شده و در نهایت یک لایه لعاب شفاف فیروزه ای تمام سطح را پوشانده است.

    استحکام بخشی و آبگریزی آثار تاریخی یک مداخله چالش برانگیز

    امیر ارشاد لنگرودی عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی دیگر سخنران این نشست به بیان گوشه ای از مقاله خود با عنوان "مقایسه پوشش‌های سیلان سیلوکسان در حلال‌های آبی و آلی برای افزایش خواص آبرانی سنگ "پرداخت و گفت: استحکام بخشی و آبگریزی آثار تاریخی یک مداخله چالش برانگیز است و تصمیم گیری برای انجام آن با توجه به امکان عوارض جانبی نیاز به تحقیقات وسیعی دارد.

    وی افزود: با این حال اینگونه مداخله‌ها در خیلی از موارد که آثار سنگی در فضای باز قرار دارند و در اثر مرور زمان دچار تخریب و فرسایش عمیق شدند یا با ایجاد تغییرات سطحی جلوه‌های ظاهری آن در معرض تخریب و فروپاشی قرار می‌گیرند اجتناب ناپذیر می‌شود.

    طلا، رنگدانه در تزئینات رنگ طلایی

    همچنین فضه رحیمی دانشجوی کارشناسی ارشد مرمت اشیای تاریخی –فرهنگی دیگر سخنران این نشست به ارائه سخنرانی خود با عنوان طلا در آرایه‌های تزئینی قرآن خطی قاجاری پرداخت و گفت: افزود: منابع مختلفی در موضوع آرایه‌های تزئینی و رنگ‌های مورد استفاده در تزئینات نسخ خطی نوشته شده است که می‌تواند مرجع خوبی برای شناخت اینگونه تزئینات باشد و البته ضروری است که مطالعات دقیق تری برای شناسایی رنگ‌های به کار رفته انجام شود.

    این کارشناس اظهار داشت: در این تحقیق 5 نمونه از رنگ طلایی به کار رفته در 5 نسخه خطی مربوط به دوره قاجار شناسایی شد و نتایج بیانگر این بود که طلا به عنوان رنگدانه در تزئینات رنگ طلایی مورد استفاده قرار گرفته است.

    اصالت گرایی در مداخلات مرمتی

    همچنین منصوره نظارتی زاده - دانشجوی دکترای مرمت دانشگاه هنر دیگر سخنران دوازدهمین همایش دوسالانه حفاظت و مرمت اشیای فرهنگی – تاریخی و تزئینات وابسته به معماری با اشاره به اصالت گرایی در مداخلات مرمتی گفت: در دنیای امروز در حوزه حفاظت و مرمت مدرن و در کنار پیشرفت‌های حاصل شده تکنولوژی ، مفهوم اصالت و اصالت گرایی در مداخلات مرمتی به موضوعی چالش بر انگیز تبدیل شده است.

    وی خاطرنشان کرد: از این رو بحث و بررسی دیدگاه‌های مختلف در خصوص اصالت گرایی در مداخلات مرمتی علاوه بر روشن کردن زوایای مختلف هر دیدگاه امکان بررسی نقاط قوت و ضعف آن دیدگاه را فراهم می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو