مدیران خودروعصر اعتبار

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

جندی شاپور ثبت جهان می شود

عصر ساختمان- دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در نوامبر ۲۰۱۷ جندی شاپور باستان ثبت جهانی خواهد شد و دنیان ظاره گر این گنجینه ارزشمند خواهد بود.

جندی شاپور ثبت جهان می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، سعدالله نصیری قیداری پیش ازظهر امروز سه شنبه در کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول که در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در طول دو سال گذشته شاهد تلاش و پیگیری های متعددی برای برگزاری این کنگره از سوی دانشگاه جندی شاپور دزفول، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده ایم.

    وی افزود: بر روی در ورودی دانشگاه جندی شاپور باستان جمله «علم و فضیلت برتر از زور بازو و شمشیر است» هک شده که باید به این انتخاب زیبا احسنت گفت که از هزار و 800 سال پیش تاکنون نشان دهنده تمدن ایران بوده است.

    دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران، فرق انسان و حیوان را در تولید علم و فرهنگ دانست و گفت: آموزش، علم و فرهنگ آنقدر مهم است که اساس تاسیس یونسکو نیز در همین راستا بوده است.

    لزوم توجه به مقوله آموزش

    نصیری قیداری با بیان اینکه بشر از ابتدای تاریخ یا در حال جنگ بوده و یا در حال تدارک آن تاکید کرد: دلیل این امر نبود آموزش صحیح و درست در طول تاریخ بشر تاکنون بوده است ضمن اینکه با جنگ و سلاح نمی توان به صلح و امنیت رسید بلکه اساس رسیدن به این مهم، آموزش است.

    وی عنوان کرد: اگر هزینه هایی که صرف خرید سلاح و کشتارهای دسته جمعی در جهان می شد را بشر برای آموزش صرف می کرد اکنون هم معلم در جایگاهی بالا قرار داشت و هم تولید علم شتاب زیادی می گرفت و آموزش به بهترین شکل ممکن شکل گرفته بود.

    دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه هویت دانشگاه سازی ایران قدمتی هزار و 800 ساله دارد که این یک افتخار بزرگ برای ملت ما محسوب می شود، گفت: در نوامبر 2017 قطعا با ثبت جهانی شدن این میراث گرانبها خبرهای خوشی را به مردم خوزستان خواهیم داد و دنیا را به نظاره جندی شاپور باستان خواهیم نشاند.

    نصیری قیداری عنوان کرد: توانسته ایم تاکنون 9 اثر مکتوب را در برنامه حافظه جهانی، 10 اثر معنوی را در فهرست میراث معنوی جهانی، 33 نفرازمشاهیر را درفهرست بزرگداشت مشاهیر جهانی، 20 ابنیه و محوطه تاریخی را در میراث فرهنگی و یک اثرطبیعی را در فهرست میراث طبیعی جهان قرار دهیم و این ظرفیت های عظیم را به جهانیان نشان دهیم.

    وی تصریح کرد: لیست بلند بالایی از ظرفیت های عظیم کشور برای ثبت جهانی شدن تا نیم قرن آینده نیز آماده شده است هرچند ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور بسیار بیشتر از اینها است.

    دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ابراز امیدواری کرد که به برکت کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول، یونسکوی ایران و سایر نهادها و سازمانها بتواند چهره علمی و تمدن غنی کشور را به خوبی به جهانیان نشان دهند.

    نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول با حضور میهمانان خارجی و تعدادی از مسئولان ارشد کشور از جمله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه سید ضیاهاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی خود، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محمدحسین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، نماینده ولی فقیه در خوزستان و چندتن دیگر از شخصیت های ملی و مسؤولان استانی و شهرستانی صبح امروز سه شنبه در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد.

    علاوه برسخنرانی های متعدد، پخش کلیپ معرفی دزفول، کلیپ معرفی دانشگاه صنعتی جندی شاپور و کلیپ مستند کاوش های باستان شناسی درمحوطه جندی شاپور از آیتم های اجرا شده در این کنگره بود.

    افتتاح دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور، بازدید از دانشگاه و جلسه هیئت رئیسه دانشگاه نیز از دیگر آیتم های صورت گرفته پس از اجرای این کنگره بود.

    در دومین روز این کنگره علی اکبر ولایتی و محمد رضا مخبر دزفولی به عنوان میهمانان  ویژه آن وارد شهرستان دزفول خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار