مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان:

استفاده از مجریان دارای صلاحیت، سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان است

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: استفاده از مجریان دارای صلاحیت یک سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان است که نتیجه آن کیفیت و امنیت لازم در ساختمان‌ها است.

استفاده از مجریان دارای صلاحیت، سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، بهنام برومند زاده  اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز در کشور مناسب نیست و هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

    وی با بیان این‌که استان ما در منطقه زلزله خیز قرار دارد، تصریح کرد: باید در احداث ساختمان‌ها، دقت و درایت انجام شود ولی متاسفانه عدم همکاری برخی نهادهای مرتبط با این صنعت، مانع از اجرایی شدن ابتدایی‌ترین شرایط قانونی فرآیند ساخت و ساز می‌شود.

    برومند زاده خاطرنشان کرد: بعضاً شاهد تخریب ساختمان‌های نوساز و با طول عمر نه چندان زیاد در ابتدای زمان بهره‌برداری هستیم که برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی بسیار مهم است که مجری ساخت از صلاحیت و توان لازم برخوردار باشد تا کیفیت و مقاومت ساختمان تحت الشعاع قرار نگیرد.

    وی ضمن تاکید بر حضور مهندسان ناظر در تمام مراحل ساخت و ساز گفت: حضور مجریان ذی صلاح در کنار مهندسان ناظر، جهت برقراری ارتباط فنی و در ارتقای کیفیت ساختمان بسیار موثر است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: حضور سازندگان مسکن و ساختمان در پروسه ساخت و ساز باید به عنوان یک فرهنگ در کشور نهادینه شود تا بتوانیم به استانداردهای کیفیت ساختمان دست یابیم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان این‌که ممانعت از اجرایی شدن طرح سازندگان مسکن و ساختمان هیچگونه منطق فنی، قانونی و پژوهشی ندارد، گفت: معمولا افرادی خارج از حوزه تخصصی ساختمان و بدون داشتن صلاحیت فنی، اظهارنظر غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند که موجب ایجاد موانع بر سر راه ساخت و ساز اصولی می‌شود.

    وی بیان کرد: ما نمی‌توانیم ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که مصوب مجلس شورای اسلامی دارد را نادیده بگیریم، همانطور که در این ماده تاکید شده برای انجام کار طراحی، اجرا و نظارت باید صلاحیت حرفه‌ای وجود داشته باشد و هرگونه فعالیت فنی و مهندسی در حوزه طراحی، نظارت و اجرا منوط به داشتن صلاحیت و پروانه اشتغال است و به موجب آن لزوم اجرای این قانون در تعهد مهندسان دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی ساختمان است و هر عاملی مانع اجرای قانون شود، تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.

    برومند زاده ادامه داد: همچنین با عنایت به بند ٧ سیاست‌های کلی نظام در حوزه مسکن، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "اجباری بودن رعایت استانداردهای ساخت‌وساز مقررات ملی ساختمان" و نیز بند ٢-٦ از سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مصوب سال 84 با عنوان "بهبود مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز با بکارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیه سطوح و تقویت نظام مهندسی و تشکل‌های فنی و حرفه‌ای و استفاده از تجربه‌های موفق کشورهای پیشرفته زلزله‌خیز" تمامی ادارات و نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان در استان خوزستان را به حمایت از سازمان نظام مهندسی ساختمان دعوت می‌کنیم.

    وی با اشاره به این‌که نبود پایداری مناسب در ساختمان‌ها، موجب کاهش عمر مفید آن‌ها شده است، عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته کلیه مراحل طرح و ساخت با توجه به قوانین موجود توسط افراد ذی صلاح انجام می‌گیرد که اثرات مثبت آن را می‌توان به وضوح مشاهده کرد و این اقدام امنیت و مقاومت در برابر حوادث را برای شهروندان به دنبال دارد و دو دلیل پیشرفت در این حوزه را می‌توان اجرای کارهای زیربنایی و نهادینه کردن فرهنگ ساخت و ساز اصولی دانست.

    برومند زاده اظهار کرد: وجود مغایرت‌هایی مانند عدم اجرایی شدن طرح سازندگان مسکن و ساختمان یا مواردی مثل صدور پروانه فعالیت یا صلاحیت اجرا توسط وزارت راه و شهرسازی و نیز صدور مدارک دانشگاهی با عنوان مهندسی اجرایی عمران توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی وزارت علوم، همگی نشان از لزوم تحقق حلقه مفقوده ساخت و ساز به نام سازندگان دارای صلاحیت دارد.

    وی گفت: ما به دنبال فرهنگسازی در پذیرش افکار جامعه و تعامل قانونی کلیه نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان جهت اجرای ساختمان‌ها صرفاً توسط مجری ذی صلاح و رعایت کلیه مقررات ملی ساختمان هستیم که در این زمینه اقدامات شایسته‌ای انجام شده است و به زودی و بر اساس پیگیری قانونی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، شاهد اتفاقات خوشایندی در این ارتباط خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی