مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت و آزادسازی قلعه «دختر کرمان» در دستور کار قرار گرفت

عصر ساختمان- قلعه دختر کرمان یکی از بناهای ارزشمند این شهرستان است که در طی سال‌های گذشته با تهدیدات مختلفی در اطراف خود مواجه بوده است.

مرمت و آزادسازی قلعه «دختر کرمان» در دستور کار قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از بازدید معاون میراث فرهنگی کشور و برگزاری جلساتی با حضور استاندار، مسئولان شهری و کارشناسان میراث فرهنگی کرمان قرار شد پروژه مرمت، آزادسازی و ساماندهی حریم قلعه دختر کرمان در دستور کار قرار گیرد.

    قلعه دختر کرمان یکی از بناهای ارزشمند این شهرستان است که در طی سالهای گذشته با تهدیداتی چون ساخت و سازهای متعدد، جانمایی دکل های مخابراتی روی عرصه و ریختن زباله در اطراف این قلعه مواجه بوده است. این موضوع  مسئولان سازمان میراث فرهنگی را بر آن داشت تا طی جلسات مختلف با استاندار، شورای تامین استان و مسئولان شهری هر چه سریعتر و با همکاری دستگاه ها به حل این معضل بپردازند.

    حمید روحیمعاون اداره میراث فرهنگی استان کرمان با بیان این مطلب، گفت: پروژه مرمت و آزادسازی قلعه دختر کرمان طی دو ماه اخیر به صورت جدی در دستور کار اداره میراث فرهنگی استان کرمان قرار گرفته است.

    وی در ادامه عنوان کرد: در جریان برگزاری جلسه‌ای در استانداری با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی، قرار شد به منظور آزادسازی حریم و عرصه قلعه دختر، 10 هکتار زمین توسط مسکن و شهرسازی در اختیار شهرداری قرار گیرد.

    روحی افزود: همچنین طی مذاکرات صورت گرفته، مصوب شد که شهرداری نسبت به جمع آوری نخاله ها و ساماندهی اطراف قلعه دختر با نظارت اداره میراث فرهنگی اقدام کند و دکل های مخابراتی با ورود شورای تامین استان و معاونت سیاسی برچیده و جابجا شود. این درحالی است که در این جلسه قرار شد که بناهای غیرمجازی که در گذشته در عرصه و حریم این بنای تاریخی احداث شده با نظارت میراث فرهنگی و پیگیری شهرداری کرمان جمع آوری شود و منبع آب بتنی که پیش از انقلاب ساخته شده بود از سوی اداره میراث فرهنگی برچیده و یا اینکه کاربری مناسب پیدا کند.

    وی اظهار داشت: هم اکنون نیز اداره میراث فرهنگی کرمان بر اساس طرح مطالعات و مرمت فعالیت باستان شناسی، کف‌یابی و آواربرداری علمی قلعه دختر را با نظارت دکتر طیاری آغاز کرده است.این درحالی است که طی دفعات مختلف نیز  استاندار و معاونین استاندار، مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمان به همراه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از این اثر باستانی بازدید کرده‌اند و طی برگزاری جلسه‌ای،  قرار شد یک میلیارد تومان از اعتبارات استانی به مرمت قلعه دختر تخصیص یابد و میراث فرهنگی نیز از محل اعتبارات ملی برای حفظ و احیای این بنای تاریخی همکاری داشته باشد.

    معاون اداره میراث فرهنگی استان کرمان در پایان، تاکید کرد: قرار شده نورپردازی بخش‌های مرمت شده قلعه دختر توسط اداره برق انجام گیرد و زمین‌های خالی جنب خیابان که در عرصه تاریخی نیستند توسط شهرداری به فضای سبز تبدیل شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی