مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان:

تلاش برای توقف دامپینگ سیمان ایران به عراق

عصر ساختمان- مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان دامپینگ سیمان ایران را ناشی از افزایش ۴۵ درصدی عوارض گمرکی عراق دانست و گفت: در حال حاضر ۵۸ درصد بازار صادراتی‌ سیمان کشور، عراق است.

تلاش برای توقف دامپینگ سیمان ایران به عراق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، مرتضی لطفی با بیان اینکه در تلاش هستیم از فروش ارزان سیمان در کشورهای منطقه جلوگیری شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط رکودی که در کشور حکمفرما شده و با توجه به عدم رونق در حوزه ساخت وساز، با مازاد تولید روبه‌رو هستیم که خروج از این وضعیت در دو صورت امکانپذیر است. اول اینکه باید واحدهای تولیدی‌مان با ظرفیت پایین تولید کنند یا باید بخشی از میزان تولیدشان را در بازارهای مصرف جدید عرضه کنند.

    او با بیان اینکه کاهش 20 درصدی ظرفیت تولید، عدد قابل توجهی است، گفت: انجمن صنفی کارفارمایان صنعت سیمان تقریبا دو هفته‌ای است در صادرات سیمان به کشورهای منطقه متمرکز شده است و این وضعیت را به جهت ساختاری از مرکز توسعه صادرات خواسته‌ایم تا تقویت کند. همچنین امکانات بیشتری را از مرکز خواستاریم تا فروش ارزان صادرات سیمان با قیمت پایین را خاتمه دهیم.

    لطفی افزود: باید سیمان را با قیمت واقعی به کشورهای همسایه فروخت. در هر صورت، دامپینگ سیمان ایران وجود دارد اما این ارزان‌فروشی برای کشورهای سی‌آی اس و افغانستان و پاکستان صورت نمی‌گیرد زیرا ظرفیت‌های صادراتی‌مان برای این کشورها اصلا قابل توجه نیست چرا که ما تقریبا 58 درصد بازار صادراتی‌مان عراق است.

    مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان توضیح داد: متاسفانه کشورهای عراق با وجود اینکه سیمان ارزان ما را وارد کشور و مصرف می‌کنند و بخشی از ساخت وساز این کشور متعلق به سیمان ما است، تعرفه واردات‌شان را 45 درصد افزایش داده‌اند. در این صورت افزایش تعرفه زمینه رقابت با کشورهای دیگر برای ما دیگر معنادار نخواهد بود. بنابراین این دامپینگ ناشی از افزایش تعرفه‌ای است که از سوی کشور عراق اعمال شده است.

    این فعال عرصه سیمان معتقد است به دلیل کاهش 55 درصدی صدور پروانه های ساخت و ساز، عدم رونق در تولید مسکن و محدودیت اعتبار در حوزه عمرانی، افزایش سرانه مصرف سیمان در داخل با محدودیت‌هایی مواجه شده است. در اغلب کشورهای دنیا رشد اقتصادی رابطه نزدیکی با سرانه مصرف سیمان دارد. هر زمانی که رشد اقتصادی در کشور افزایش پیدا کند یعنی سرانه مصرف سیمان هم بالا رفته است. در حالی که سال 91 و 92 رشد منفی اقتصادی داشتیم، سرانه مصرف سیمان‌مان هم کاهش پیدا کرد. به هر حال الان سرانه 650 کیلو را تجربه می‌کنیم که این رقم برای کشور ما با توجه به ظرفیت تولیدمان قابل دفاع و اقتصادی نیست.

    لطفی با هشدار نسبت به وضعیت‌های واحدهای تولیدی سیمان گفت: امروز زنگ خطر واحدهای سیمانی به صدا در آمده چرا که بسیاری از کارخانه‌ها با ظرفیت 60 درصد تولید دارند و برخی هم کوره ها را خاموش کرده‌اند و تنها از یک کوره سیمان تولید می‌کنند. حتی اغلب این واحدهای صنفی در آستانه زیان هستند و این را می‌توان از مشاهده صورت‌های مالی آنها در بورس متوجه شد.

    مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان تصریح کرد: بسته خروج از رکود دولت نه در حوزه مسکن و نه عمران، به اعتبار میزان بدهی سنوات گذشته و انباشت بدهی‌ها آثار تحرکی را نشان نمی‌دهد. بنابراین در 6 ماهه دوم با توجه به فصل سرما، ساخت و ساز و طرح‌های عمران افت پیدا می‌کند و در این حوزه تقاضایی ایجاد نخواهد شد بنابراین واحدهای سیمانی 6 ماهه دوم را سخت‌تر از 6 ماهه اول پشت سر می‌گذارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو