مدیران خودروعصر اعتبار

شهرداری از عمارت تاریخی سپهبد صیانت کند

عصر ساختمان- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از نامه‌نگاری این اداره‌کل با شهرداری منطقه ۱۲ تهران با موضوع حفظ و صیانت از عمارت تاریخی سپهد در میدان حسن‌آباد تهران خبر داد.

شهرداری از عمارت تاریخی سپهبد صیانت کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، سپیده سیروس‌نیا با اشاره به انتشار اخباری درخصوص تخریب عمارت تاریخی سپهبد در میدان حسن‌آباد تهران بر اثر غفلت از صیانت این بنا گفت: عمارت تاریخی معروف به سپهبد در منطقه 12 تهران یکی از آثار این منطقه است که باید حفظ شود و این اداره‌کل در نامه‌نگاری با شهرداری منطقه 12 خواستار حفاظت و صیانت از این عمارت تاریخی شده است.

    وی با اشاره به اینکه این عمارت تاریخی هنوز ثبت‌ملی نشده است اما واجد ارزش حفاظت و صیانت است گفت:مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران نامه‌ای به شهردار منطقه 12 تنظیم کرده است که در یکی دو روز آینده به شهرداری ارسال خواهد شد.

    سیروس‌نیا درباره علت ثبت نشدن این بنای تاریخی ارزشمند گفت:ثبت هر بنا دارای روند مشخصی است و ابتدا باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد و در بازدید کارشناسان از بنا موارد ثبت‌ملی آن اعلام شود که با توجه به تعدد آثار و بناهای تاریخی در منطقه 12 تهران این بنا تاکنون شناسایی نشده بود؛اما با توجه به اینکه عمارت سپهبد دارای ارزش حفاظت و صیانت است موضوع ثبت‌ملی شدن این بنا نیز در این اداره‌کل بررسی خواهد شد.

    معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی و قدمت این بنا گفت: ابتدا باید بازدیدهای کارشناسی از این بنا انجام گیرد تا سابقه دقیق تاریخی این بنا و نیز اینکه آیا این بنا متعلق به اولین سپهبد ایران است یا خیر مشخص شود.

    سیروس‌نیا خاطر‌نشان کرد:بناهای تاریخی هویت فرهنگی ما هستند، بنابراین از این آثار و بناها باید حفاظت و صیانت کرد، چه این بنا ثبت‌ملی شده باشد چه نشده باشد. آنچه اهمیت دارد حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی  است که علاوه‌بر میراث‌فرهنگی، سایر دستگاه‌ها هم باید به این موضوع توجه و در مورد آن حساسیت داشته باشند.

    عمارت سپهبد بنایی با مساحت 7هزار مترمربع است که در شمال میدان حسن‌آباد  واقع شده و شامل 11 ساختمان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی