مدیران خودروعصر اعتبار

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران:

نیازمند جهشی در نوسازی بافت فرسوده هستیم

عصر ساختمان- معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بهسازی اسکلت فلزی ساختمان های قدیمی باید در سایه همکاری مالکان انجام شود، اعلام کرد: این عمل خطرتخریب پیش رونده را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

نیازمند جهشی در نوسازی بافت فرسوده هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، علیرضا جاوید با اشاره به مشخصات ساختمان پلاسکو گفت: با وجود این که این ساختمان از نخستین ساختمان های مدرن تهران بوده است و حتی در زمان افتتاح نیز جوایز معماری مهمی را از آن خود کرد اما این ساختمان شرایط لازم برای ایمنی حریق را نداشت .

    وی تاکید کرد: ساختمان های بلند مرتبه فعلی سازه های فلزی ساختمان دارای پوشش هایی هستند که مقاومت در برابر حریق را افزایش می دهد.

    به گفته جاوید ، عدم تحمل سازه فلزی در برابر حریق پیش بینی اولیه و محتمل حادثه پلاسکو است،البته دلیل قطعی حادثه نیازمند بررسی های دقیق مهندسان سازه و کارشناسان آتش نشانی خواهد بود.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تاکید کرد: پیچیدگی حقوقی روابط مالکیتی بین مالکان، مستاجران و سرقفلی  داران یکی از مسائلی است که راه نوسازی ساختمان های مانند پلاسکو را سد می کند و باید برای حل این مشکل فکری کرد. به  گفته وی ٤۰۰۰ نفر اعم از مالک و مستاجر و سرقفلی داران در این مجموعه تجاری فعال بوده و هزینه زندگی خود را از این مجموعه تامین می کردند.

    جاوید افزود: مسلما اگر نسبت به بهسازی اسکلت فلزی ساختمان اقدام می شد ؛ این فاجعه رخ نمی داد.

    جاوید نوسازی بافت فرسوده را تنها راه جلوگیری از حوادث تلخی مانند حادثه پلاسکو دانسته و گفت: وسعت شهر تهران ٦٣ هزار متر مربع است همچنین در تهران ١٤ هزار هکتار بافت ناپایدار وجود دارد و در حدود 3268 هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که سه شاخص ریزدانگی ،ناایمنی و ناپایداری در آنجا وجود دارد.

    براساس اعلام تهران سما،‌معاون شهردار تهران با بیان این که  بازار تهران و بافت نا ایمن منطقه ١٢ جزء نقاط آسیب پذیری هستند که امکان تکرار حادثه پلاسکو در آنها وجود دارد،گفت:در این حادثه علاوه بر شهادت آتش نشانان صاحبان واحدهای صنعتی میلیارد ها تومان متضرر شدند که می شد با صرف هزینه بسیار کمتری بهسازی و مقاوم سازی ساختمان را انجام داد.

    وی با تاکید بر اینکه باید با عبرت گرفتن از حادثه پلاسکو جهشی در نهضت نوسازی بافت فرسوده ایجاد شود،گفت:هم اکنون در محدوده منطقه ١٢ و بازارتهران انبارهای سرشار از مواد قابل اشتعال در محدوده بازار وجود دارد که در بافت ناایمنی نگهداری می شوند خوشبختانه در حادثه پلاسکو به دلیل طراحی ساختمان و فروریزش عمودی ابعاد حادثه به ساختمان های دیگر سرایت نکرد این درحالی است که در حوادث دیگر ممکن است شعاع حادثه ابعاد بیشتر وخطرناک تری داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو