مدیران خودروعصر اعتبار

دولت گوی سبقت را از موسسان مسکن مهر ربود

عصر ساختمان- طی سه سال اخیر دولت یازدهم ۱۵۰ هزار واحد بیشتر از دولت‌های نهم و دهم مسکن مهر تحویل داده است.

دولت گوی سبقت را از موسسان مسکن مهر ربود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، بنابر اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر، در دولت های نهم و دهم، از یک میلیون واحد تعداد 690 هزار واحد تحویل شد درحالیکه طی دوران خدمتی دولت یازدهم، حدود 840هزار واحد تحویل و 820هزار واحد در این دولت سند گرفته و بدین ترتیب سهم دولت یازدهم 55 درصد از کل واحدهای افتتاح شده است.

    با وجودی که دولت یازدهم اعتقادی به مسکن مهر ندارد و معتقد است این طرح نتوانسته به تقاضای واقعی بخش مسکن پاسخ دهد، در انجام تعهدات، گوی سبقت را از موسسان این طرح ربود و 840 هزار واحد را تحویل داد. با این حساب تا کنون یک میلیون و 530 هزار تحویل شده، یک میلیون و 805 هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده، یک میلیون و 930هزار واحد به اتمام رسیده و 274 هزار واحد باقی مانده است. از واحدهای باقی‌مانده 160 هزار مورد دارای معارض یا فاقد متقاضی است که بر اساس مصوبه‌های اخیر، دولت برای بازگشت منابع مالی آنها را در اختیار شرکت‌ها یا بخش‌های خصوصی قرار می دهد.

    همچنین 49 هزار واحد مسکن مهر تحت رسیدگی قضایی است که با دستور رئیس مجلس در اولویت رسیدگی و تعیین تکلیف قرار دارند و مهرآبادی ابراز امیدواری کرده تا پایان دولت یازدهم مشکل آنها رفع شود.

    اما قبل از اتمام مسکن مهر، دولت یازدهم مدل مسکن اجتماعی و حمایتی را جایگزین آن کرد که طی روزهای اخیر در هیات دولت تصویب شد. بر این اساس قرار است سالیانه 150هزار واحد تامین شود.

    این پیشنهاد بر سه اصل نهادسازی و ایجاد سیاست پایدار، استفاده از ظرفیت های نهادهای مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی در ساخت و اداره مسکن برای گروه های کم درآمد و حداقل سازی دخالت دولت در ساخت مسکن برای این گروه‌ها، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی استوار است.

    در مدل مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) بانک مرکزی موظف شد نسبت به تعیین بانک عامل جهت تامین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی اقدام کند. استفاده از این تسهیلات برای خرید بناهای تا عمر 20 سال بلامانع است.

    در این مدل، کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی از اهداف مدنظر است.

    در مسکن اجتماعی نیز کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک هزینه اجاره و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که دارای زمین بوده و تمایل به احداث واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته و به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات اعلامی اعطا می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو