مدیران خودروعصر اعتبار

فرصت سوزی بزرگ در بازار مسکن

عصر ساختمان- بانک مرکزی موافقت کرده است که معاملات غیرنقد در بازار مسکن به وسیله بانک مسکن تضمین شود. بر این اساس، بانک مسکن پرداخت قسطی مبلغ معامله را از طرف خریدار برای فروشنده تضمین خواهد کرد.

فرصت سوزی بزرگ در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از بورس نیوز، این تصمیم می تواند به خروج غیرتورمی از رکود معاملاتی در بازار ملک که دامنه آن، حوزه ساخت و ساز و همه صنایع مرتبط را درگیر کرده است کمک کند؛ اگرچه تأثیر آن اندک خواهد بود. اما سوال این است که چرا بازار مسکن به این رکود عمیق فرو رفت؟ برای یافتن پاسخ باید به چند نکته توجه کرد:

    ١- یک نظریه این است که مشکل اصلی اقتصاد ایران در مقطع فعلی، رکود تقاضاست. اما استقبال وسیع مردم از خرید اعتباری خودرو ثابت کرد که مشکل اصلی نه رکود تقاضا که سرکوب تقاضاست. سیاست سرکوب تقاضا با اعمال ممنوعیت یا محدودیت روی خرید و فروش اعتباری کالا به ویژه در بازار کالاهای بادوام مانند مسکن و خودرو انجام می شود. محرک اصلی تقاضا در این بازارها در همه کشورها نه "پس انداز گذشته" که "پس انداز آینده" یعنی وام بانکی است.

    ٢- دولت قبلی در سال ١٣٨٦ از جهش ناگهانی قیمت مسکن شوکه شد و مقصر این جهش را وام های خرید مسکن معرفی و هرگونه پرداخت وام خرید مسکن را (به جز در بانک مسکن) ممنوع کرد! در حالی که علت جهش مسکن، انبساط مالی و پولی بی سابقه در سال ١٣٨٥ و نبود هیچ پناهگاهی جز مسکن برای نقدینگی بود. شاهد مدعا اینکه در اواخر همان دولت باز هم قیمت مسکن به رغم ممنوعیت وام خرید دوباره جهش کرد!

    ٣- بهترین موقع برای لغو سرکوب تقاضا بلافاصله پس از پایان جهش است که قیمتها به سقف می خورد و تقاضای سفته بازی به دلیل نبود انتظار افزایش قیمت به صفر می رسد. اتفاقا دولت فعلی در ابتدای شروع به کار خود، این فرصت را داشت ولی از این فرصت استفاده نکرد و همین فرصت سوزی باعث تشدید رکود در بازار مسکن شد.

    ٤- آیا دولت فعلی هنوز فرصت دارد از لغو سرکوب تقاضا برای ایجاد رونق در بازار مسکن استفاده کند؟ پاسخ به این سؤال بسیار سخت است؛ چرا که فرصت سوزی دوساله باعث شده است که ساخت و ساز به شدت کاهش یابد و ممکن است با لغو یکباره سرکوب تقاضا، بازار با عدم تعادل ناشی از کمبود عرضه مواجه شود. راهکارهای مؤثر در یک مقطع زمانی با اتلاف وقت و گذر زمان، کارآیی خود را از دست می دهند.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی