مدیران خودروعصر اعتبار

هشدار نسبت به روند تبدیل زمین های روستایی به شهری!

عصر ساختمان- زمین‌های روستایی مرتب در حال تبدیل شدن به زمین‌های شهری هستند؛ به طوریکه از سال ۴۲ که اصلاحات ارضی اتفاق افتاد تا کنون، این زمین‌ها چندین بار خرد و خردتر شده و بسیاری از آنها تبدیل به زمین‌های شهری شده است.

هشدار نسبت به روند تبدیل زمین های روستایی به شهری!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد صادقیان رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ورود امکانات منهای ایجاد اشتغال در روستاها  گفت: اینکه شهرک های صنعتی را کنار شهرهای بزرگ مان احداث و جمعیت فعال کشور را از روستا به شهرها بیاوریم نه تنها افتخار آمیز نیست بلکه تاسف بار است. وی در ادامه افزود: در تمام دنیا برای حفظ جمعیت و عدم مهاجرت ساکنان یک منطقه، اشتغال مورد نیاز برای افراد مقیم در آن جامعه ایجاد می شود تا مردم آن مناطق را ترک نکنند. صادقیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما این کار را نکنیم روند مهاجرت از روستا به شهر نیز ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه امکانات و زرق و برق ظاهری به خصوص مسائل فرهنگی مانند ماهواره که در طول این سال ها به روستاها رفته است باعث شده تا افراد روستایی تمایل  بیشتری برای مهاجرت به شهرها داشته باشند.

    این عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: متاسفانه کشاورزی ما در حال حاضر، یک کشاورزی خرده مالکی وسنتی است که درآمدهای حاصل از آن، کفاف دخل و خرج روستاییان را نمی دهد. لذا اگر چه دولت سعی دارد از روستاییان حمایت کند اما این کمک ها و حمایت ها کافی نبوده و کشاورزان و روستاییان ما بازده لازم را ندارند. وی درباره قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصریح کرد: قیمت هایی که دولت گندم  کشاورزان را خریداری می کند از قیمت واقعی گندم بالاتر بوده و دولت با قیمت های موجود سعی در حمایت از کشاورزان دارد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تاکید بر وجود روش های بهتری برای خرید تضمینی گندم به قدس آنلاین گفت: ابتدا قرار بود 3 تا 4 کالای اساسی ما خرید تضمینی شوند اما در حال حاضر  اکثر کالاهای ما خرید تضمینی می شوند که این اتفاق و شیوه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. وی افزود: اگر چه به نظر می رسد دولت علاقه مند است از این موضوع حمایت کرده و گام های مثبتی بردارد اما باید شیوه حمایت های خود از بخش کشاورزی را اصلاح کند.

    صادقیان اظهار داشت: باید بدانیم حمایت از بخش کشاورزی صرفا حمایت مادی نیست، بلکه حمایت باید به صورت انتقال تکنولوژی و بهبود شیوه های کشت و آبیاری -به خصوص با توجه به موضوع بحران آبی که داریم - باشد. اما متاسفانه همان طور که گفته شد بحث خرده مالکی یکی از آسیب هایی است که وجود داشته  و حتی اگر دولت نیز اراده کند مشکلاتی برای اجرای این سیاست هاوجود دارد. این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: زمین های روستایی مرتب در حال تبدیل شدن به زمین های شهری هستند. به طوریکه از سال 42 که اصلاحات ارضی اتفاق افتاد تا کنون، این زمین ها چندین بار خرد و خردتر شده و بسیاری از آنها تبدیل به زمین های شهری شده است.

    وی تصریح کرد: دولت تلاش دارد این زمین ها را تجمیع کرده و تعاونی های کشاورزی را ایجاد کند. چرا که میانگین مساحت اراضی کشاورزی در کشور ما  حدود 4 هکتار است که به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد. صادقیان با اشاره به میانگین مساحت اراضی کشاورزی در سایر کشورها به قدس آنلاین گفت: این میانگین در هر کشوری متفاوت است اما در کشورهایی مانند آمریکا عمده زمین های کشاورزی بالای 20 هزار هکتار هستند یعنی عمده اراضی چند هزار هکتاری هستند در حالیکه در ایران فقط حدود 65 قطعه زمین بالای دو هزار هکتار مساحت دارد که این موضوع یکی از آسیب های بخش کشاورزی در ایران است.

    این فعال بخش کشاورزی  با ابراز تاسف از بالا بودن میزان فرسایش خاک در ایران خاطرنشان کرد: به هرحال بحث فرسایش خاک در ایران بسیار بالا است به طوریکه فرسایش خاک ما نسبت به میانگین جهانی بیشتر بوده که یکی از دلایل آن کاشت هرساله و یک محصول ثابت در این اراضی است. وی با اشاره به این موضوع که کاشت یک محصول خاص در زمین به مدت چند سال متوالی باعث ضعیف شدن اراضی می شود اظهار داشت: کاشت محصول کشاورزی  با توجه به استعدادی که خاک آن زمین دارد انتخاب شده و نمی توان هر سال، کاشت آن محصول را تکرار کرد چرا که محصول کشت شده باید با توجه به ظرفیت آب و خاک انتخاب شود که این موضوع نیز از آن دسته مسائلی است که وجود زمین های خرد مانع تحقق آن می شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار