مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش قیمت در کمین مسکن;

تاقیمت زمین کاهش نیابد، شاهد رونق نخواهیم بود

عصر ساختمان- خروج بازار مسکن از رکود، افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت و احتمال رونق در این بخش در سال ۹۶ دور از انتظار نیست

تاقیمت زمین کاهش نیابد، شاهد رونق نخواهیم بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حدود چند سالی می شود که یکی از حوزه های سود آور کشور از معضل رکود رنج می برد و تا کنون هیچ راهکاری نتوانسته برای برون رفت از این وضعیت اقدام مثبتی داشته باشد.

    خروج بازار مسکن از رکود افزایش قیمت ها در این بازار را به دنبال خواهد داشت چرا که خروج از رکود از طریق تزریق منابع مالی به این بازار و نیز ساخت و سازهای جدید تحقق می یابد و این عوامل جهش قیمتی در این بخش را در پی خواهند داشت.

    ناصر رزق خواه کارشناس مسکن  با بیان اینکه افزایش قیمت ها در بازار مسکن دور از انتظار نیست، گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نوسانات نرخ ارز و نیز افزایش حقوق و دستمزدها در سال 96 شاهد جهش قیمت ها در بازار مسکن خواهیم بود.

    وی در ادامه به مسئله رکود در این بازار اشاره و عنوان کرد: تا زمانی که قیمت زمین کاهش نیابد، نمی توان شاهد رونق در این بازار بود، به همین منظور مسئولان ذی ربط باید در وهله نخست تدابیری برای قیمت زمین و مسائل مربوط به این بخش اتخاذ نمایند.

    رزق خواه از پروژه مسکن مهر به عنوان یکی از اصلی ترین معضلات رکود بازار مسکن یاد کرد و افزود: در گذشته بخش اعظمی از سرمایه های کشور بدین طریق به هدر رفت و این طرح ممکن است آینده ای شبیه به حلبی آبادها داشته باشد و علاوه بر این موضوع، بروکراسی خاص بانک ها و نیز مغایرت ساخت برخی از ساختمان ها با مقررات ملی ساختمان بر تشدید این معضل دامن می زند.

    این کارشناس مسکن در خصوص علت رکود در بازار مسکن عنوان کرد: با وجود اینکه علت اصلی رکود بازر مسکن را پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا عنوان کرده اند اما در حال حاضر مهم ترین عامل آن کاهش قدرت خرید مردم بوده که بدین طریق نمود پیدا کرده و خود را نشان می دهد.

    به گفته رزق خواه شرایط فعلی بازار مسکن ناشی از حباب قیمت ها طی چند سال اخیر و عدم افزایش درآمد قشر متوسط بوده است و انباشت عرضه در مقابل تقاضا وجود نداشته چون تقاضا برای آپارتمان های لوکس وجود دارد.

    وی تنها راهکار خروج بازار مسکن از شرایط فعلی را مجتمع سازی دانست و افزود: نهادهای مربوطه از جمله شهرداری ها باید از طریق سهولت در صدور جواز زمینه را برای تحقق این امر فراهم آورند تا بدین طریق و به مرور زمان، مشکلات مربوط به این بازار پربازده مرتفع شود.

    این کارشناس مسکن در پایان تصریح کرد: هم اکنون بیش از 10 درصد از نیروهای متخصص از نبود شغل کافی رنج می برند و دولت و مسئولان می بایستی شرایط را جهت سازندگی و ایجاد زیرساخت های لازم برای بهبود فضای کسب و کار در این بخش فراهم آورد.

    تزریق منابع مالی تنها راهکار نجات بازار مسکن

    در همین راستا احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سال آتی شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن خواهیم بود، اظهار داشت: مولفه هایی از جمله نرخ تورم، رکود، نوسانات نرخ ارز و دستمزدها از جمله عوامل موثر بر بازار مسکن هستند به همین منظور تا زمانی که شرایط بدین شکل باشد، شاهد افزایش قیمت مسکن در سال آینده خواهیم بود.

    وی در ادامه مشکل اصلی رکود در بازار مسکن را غیر واقعی بودن قیمت ها دانست و بیان کرد: عدم تناسب عرضه و تقاضا طی سال های گذشته منجر به کاهش میزان معاملات در این بازار شده بود به همین منظور نجات این بازار جز از طریق تزریق منابع مالی امکان پذیر نیست.

    سرحدی با بیان اینکه مسکن نماد اقتصادی هر کشوری است، افزود: سرمایه ها در کشور کم شده و در صورت وجود، به سرعت وارد بازارهای ثانوی می شوند به همین منظور بخش مسکن هم اکنون نیازمند جذب سرمایه گذاری بوده است تا بتوان بدین گونه در جهت رونق آن گام برداشت.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه چشم انداز سال آینده روشن نیست، گفت: از آنجایی که بازار مسکن را متاثر از شرایط اقتصادی کشور است بنابراین در وهله نخست باید شاهد رونق اقتصادی در سطح کلان جامعه بود.
    وی در پایان از وجود تحریم ها طی سال های اخیر و پروژه نیمه تمام مسکن مهر به عنوان دو دلیل بیرونی و درونی رکود در بازار مسکن یاد کرد و گفت: در مرحله بعدی مسئولان باید مشکلات مربوط به این عوامل را رفع نمایند تا بدین طریق شاهد رویدادهای خوبی در این حوزه باشیم.

    مسکن مهر، تهدید یا فرصت؟

    در این میان اما فرج الله رجبی رئیس نظام مهندسی کل کشور  بیان داشت: پارامترهایی از جمله قیمت نفت، نرخ سود سپرده، تسهیلات و نرخ تورم از جمله عوامل موثر بر بازار مسکن هستند که تاثیر آنان از طریق سرمایه گذاری در این حوزه به حداقل خواهد رسید.

    وی ادامه داد: دولت از طریق کنترل نرخ سود سپرده می تواند از ورود سرمایه ها به بستر بانک ها جلوگیری کرده و زمینه را جهت ورود آن ها به بازار مسکن فراهم کند علاوه بر این با کنترل نرخ سود تسهیلات نیز می توانند از تخطی بانک های متخلف جهت دریافت سودهای کلان وام مسکن جلوگیری کند.

    به گفته رجبی افزایش قیمت نفت باعث ورود سرمایه ها به کشور شده و می توان با تزریق منابع مالی حاصل از فروش نفت شاهد بهبود وضعیت فعلی حوزه مسکن شد هم چنین دولت می تواند از طریق کنترل نرخ تورم در مسیر رونق در این بخش گام بردارد.

    وی با بیان اینکه قیمت مسکن در شرایط فعلی به سمت واقعی شدن پیش می رود، افزود: در چنین شرایطی دولت و مسئولان مربوطه می توانند از طریق تحریک تقاضا زمینه را برای رونق در این بخش مهیا کنند.

    رئیس نظام مهندسی کل کشور تشریح کرد: کنترل بازار، تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت تمام شده مسکن و توانایی قشر متوسط برای خرید مسکن به صورت مستقیم و وجود تحریم ها به صورت غیر مستقیم طی چند سال اخیر تاثیرات منفی بر این بازار گذاشته است.

    وی در ادامه از پروژه مسکن مهر به عنوان یک طرح ناقص یاد کرد و افزود: تسهیلات اعطایی بدون در نظر گرفتن نرخ تورم پرداخت شده بود که این امر منجر شد تا تقاضا متناسب با عرضه نباشد.

    رجبی در پایان بیان کرد: این پروژه سبب شد تا سپرده های خرد مردم به این سمت سوق داده شود اما در هر صورت دولت وقت باید تحت هر شرایطی این پروژه را به اتمام رسانده و از تهدید موجود به عنوان فرصتی مناسب استفاده کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی