مدیران خودروعصر اعتبار

انصاری در همایش ملی مناسب‌سازی اماکن و معابر؛

پیشرفت ۲۰درصدی مناسب‌سازی طبق منشور حقوق شهروندی

عصر ساختمان- قائم مقام بنیاد شهید گفت: علی‌رغم تمام مناسب‌سازی‌هایی انجام شده، متأسفانه مناسب‌سازی محیط امروز، دغدغه مردم و مسئولان نیست.

پیشرفت ۲۰درصدی مناسب‌سازی طبق منشور حقوق شهروندی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در نخستین همایش ملی مناسب‌سازی اماکن و معابر که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: بنیاد شهید و امور ایثارگران به واسطه وجود جانبازان و والدین شهدا که امروز به سن سالمندی رسیده‌اند درگیر موضوع مناسب‌سازی است.

    وی افزود: امروز در دنیا بر روی دو موضوع حقوق شهروندوی و انضباط شهری تأکید می‌شود و این دو مقوله‌ای است که اگر در هر جامعه توجه شود به معنی توسعه یافتگی آن جامه است.

    قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در گذشته بیشتر به مبلمان شهری و زیباسازی توجه می‌شد اما امروز بیشتر به مناسب‌سازی محیط توجه شده است.

    انصاری افزود: معلولان باید از حقوق شهروندی، سیاسی و اقتصادی بهرمند باشند، در جامعه ما به این حقوق توجه شده است و جامعه و دولت باید بستری را فراهم کنند تا این افراد بتوانند به راحتی در محیط حرکت کنند.

    وی ادامه داد: به دلیل حضور یک و نیم میلیون معلول و جانباز (که نیمی از آنها دارای محدودیت حرکتی هستند)، حضور افراد سالمند، معلولیت های موقت و تصادفات باید به مناسب‌سازی محیط توجه داشته باشیم زیرا جامعه هدف ما رو به افزایش است.

    قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به منشور حقوق شهروندی، گفت: به منشور حقوق شهروندی که نگاه می‌کنیم در موارد زیادی به حضور افراد در جامعه بدون تبعیض اشاره شده، اما متاسفانه به دلیل اینکه ما فقط دو دهه است که به بحث مناسب‌سازی توجه کرده ایم و فقط 20درصد در این مسیر موفق بوده‌ایم دارای پیشینه خوبی در این زمینه  نیستیم.

    انصاری با اشاره به اینکه سه کمیته برای مناسب سازی اماکن و معابر در نظر گرفته شده است، گفت: در نظر گرفتن این سه کمیته به این معنی است که کار مناسب‌سازی متولی پیدا کرده و این یک گام رو به جلو است.

    وی افزود: قوانین و مقرراتی هم در رابطه با لزوم مناسب‌سازی وجود دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل نبود قانون نمی‌توانیم کاری انجام دهیم ولی علی‌رغم تمام مناسب‌سازی‌هایی که ایجاد شده است ما بیشتر به این نیاز داریم که فکر و ذهن مردم و مسئولان برای مناسب‌سازی آماده شود، متاسفانه مناسب‌سازی محیط امروز دغدغه مردم و مسئولان نیست.

    قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصریح کرد: جانبازان و معلولان باید برابر با حقوق شهروندی و بدون تبعیض در جامعه حضور داشته باشند اما در تهران فقط یک سینما برای معلولان مناسب است و دستگاه‌های ای تی ام برای معلولان مناسب نیست و تعداد کمی از ایستگاه های مترو برای معولان مناسب سازی شده است، در حمل و نقل هوایی هم خیلی وضعیت مناسبی نداریم البته باید از چند دستگاه از جمله سازمان بهزیستی، صدا و سیما و شهرداری تهران به دلیل ایجاد سامانه حمل و نقل برای معلولان تشکر کنیم.

    انصاری بیان داشت: در بنیاد شهید و امور ایثار گران 9جلسه و دو همایش با عنوان مناسب‌سازی برگزار و 16 عنوان کتاب در این رابطه منتشر شده است و تمام ساختمان‌های بنیاد شهید در تهران برای حضور جانبازان مناسب‌سازی شده است.

    وی ادامه داد: در بنیاد شهید به غیر از مناسب‌سازی محیط یک برنامه مناسب‌سازی زیست شخصی برای 10هزار نفر از جانبازان و والدین شهدا تهیه شده است.

    قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پیشنهادهایی برای انجام بهتر مناسب‌سازی محیط، گفت: نخستین پیشنهاد ما برای مناسب‌سازی روی بحث آموزش و فرهنگ‌سازی است و باید تمام دستگاه‌های متوالی با امر مناسب‌سازی هم ذهن شوند و یک برنامه واحد داشته باشند و حتما باید در دانشگاه‌ها یک واحد به مناسب‌سازی اختصاص داده شود.

    انصاری تصریح کرد: دومین پیشنهاد این است که برای قوانین و مقرراتی که امروز وجود دارد، راهکارهایی فراهم کنیم که ضمانت اجرایی پیدا کنند، همچنین باید وسایل حمل و نقل شهری، هوایی و حتی دریایی مناسب‌سازی شوند.

    وی تاکید کرد: مراکز جاذب سفر باید توجه به بحث مناسب‌سازی داشته باشند و سند راهبردی مناسب‌سازی محیط شهری که تهیه شده است نیاز دارد خیلی زود به تصویب برسد.

    قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حتما نیاز داریم مطالعات تطبیقی با کشورهای دیگر انجام و الگوهای بومی تهیه شود، استفاده از تجهیزات به روز و بویژه استفاده از فضای مجازی برای ایجاد حساسیت و در نظر گرفتن یک  واحد شعار برای مناسب‌سازی محیط باید در دستور کار قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار